مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه پنج میلیارد یورو برای تکمیل قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان پیش‌بینی شده است، گفت: امکان افزایش این میزان تا ۲۵ درصد وجود دارد. حسن صبوری ظهر امروز طی نشست خبری در سالن جلسات اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه قطار […]

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه پنج میلیارد یورو برای تکمیل قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان پیش‌بینی شده است، گفت: امکان افزایش این میزان تا ۲۵ درصد وجود دارد.

حسن صبوری ظهر امروز طی نشست خبری در سالن جلسات اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان یکی از اولویت‌های استان قم است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایستگاه‌های قطار شهری باید در داخل شهر باشد اطراف مسجد مقدس جمکران گزینه مناسبی برای ایجاد ایستگاه قطار پرسرعت انتخاب و بر اساس فعالیت مشاوران مسیر بهینه استخراج شده است و با مصوبه جلسه ۳۰ فروردین ماه ایستگاه مرکزی قم به عنوان نقطه تبادل سفر معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه قطار پرسرعت به ایستگاه مرکزی قم می‌رسد، اضافه کرد: در نقطه‌یابی بهینه ۲۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی داشته‌ایم، از مشاور فرانسوی برای بازنگری ایستگاه قم استفاده شده است و قطار پرسرعت قم ـ اراک در مذاکرات ایران و ایتالیا در دستور کار قرار گرفته که به مجموعه ایستگاه مرکزی اضافه می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خاطرنشان کرد: قطار شهری در دو مسیر خود از ایستگاه مرکزی گذر می‌کند تا مسافران بتوانند از این ایستگاه استفاده و به نقاط مختلف شهر سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون ماده پنج برای ایستگاه مرکزی برگزار شده است، گفت: برای ایجاد مسیر مستقیم از ایستگاه مرکزی به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) خیابان ۳۰ متری درنظر گرفته شده که به طول ۵۰۰ متر دارای بخش پیاده‌رو و سواره‌رو است و شورای عالی معماری شهرسازی ویژه شهر قم برگزار شده و موضوع این خیابان در کمیسیون فنی مطرح و در صورت موافقت ایجاد می‌شود.

صبوری با تاکید بر اینکه در صورت تایید مشاوران نخستین ایستگاه دو طبقه کشور در قم ایجاد می‌شود، عنوان کرد: این طرح با مشارکت مهندسان چینی و قرارگاه خاتم در حال انجام شدن است و توسط اصفهان زیرساخت‌های بخشی از آن انجام شده و داخل شهر قم با حفر تونل در حاشیه رودخانه به سمت ایستگاه مرکزی دنبال می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای تکمیل قطار تهران ـ قم ـ اصفهان در دو سال آینده یاد کرد و افزود: این طرح در صورت تامین اعتبار مورد نیاز بدون مشکل دنبال می‌شود و ریل راه‌آهن از داخل شهر انتقال داده نمی‌شود.

صبوری خاطرنشان کرد: قطار پر سرعت مذکور طی ۲۰ دقیقه از قم به فرودگاه امام می‌رسد و قمی‌ها طی ۴۰ دقیقه از داخل ایستگاه شهری قم به ایستگاه داخل شهری تهران انتقال داده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه قطارهای باری باید از شهر خارج شود، عنوان کرد: قطار شهری که متقاضی آن مردم قم هستند باید از داخل شهر گذر کند و قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ‌ اصفهان در ادامه به شیراز و اهواز متصل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه ۵ میلیارد یورو برای تکمیل قطار پر سرعت تهران ـ قم ـ اصفهان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: امکان افزایش این میزان تا ۲۵ درصد وجود دارد؛ مساحت زمین ایستگاه مرکزی قم ۲۴ هکتار به مشاور پیشنهاد داده شده است و در صورت نیاز تملک‌های بیشتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مجموع راه‌های شریانی و روستایی استان قم هزار و ۸۰۹ کیلومتر است، اظهار کرد: ۱۳ پروژه در سال گذشته برای نگهداری راه‌ها در دستور کار قرار گرفته و با استفاده از ۱۱۳ هزار تن آسفالت ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌ها آسفالت‌کاری شده است.