[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه؛ محمدرضا قدیر صبح چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و مدیریت پاسخ به بحران استان که در محل سالن کرامت استانداری قم برگزار شد ضمن هشدار به وضعیت کنونی استان بیان کرد: مرگ‌ومیر در کشور تاکنون در حدود ۲۰ هزار نفر ثبت‌شده و در حال حاضر وضعیت قم قرمز و […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه؛ محمدرضا قدیر صبح چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و مدیریت پاسخ به بحران استان که در محل سالن کرامت استانداری قم برگزار شد ضمن هشدار به وضعیت کنونی استان بیان کرد: مرگ‌ومیر در کشور تاکنون در حدود ۲۰ هزار نفر ثبت‌شده و در حال حاضر وضعیت قم قرمز و میزان بستری بیماران کرونا در قم، بیش از ترخیص و این امر نگران‌کننده است و برخلاف سایر استان‌ها سیر صعودی داریم.

به گفته وی، ۳۶۰ بیمار در بیمارستان بستری هستند و روزانه ۵۵ نفر بستری می‌شود و ۲ تا ۴ مورد مرگ‌ومیر به‌طور روزانه در قم وجود دارد.

تشدید نظارت بر نحوه برگزاری کنکور سراسری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در وضعیت کنونی استان عنوان کرد: نظارت بر کنکور در سه مرحله اعمال شد که شامل مرحله قبل از کنکور، هنگام ورود به سالن و خروج است، در مرحله ورود تب سنجی و شناسایی افراد مشکوک انجام شد و در هنگام حضور به سالن نیز پک بهداشتی در اختیار داوطلبان قرار گرفت.

قدیر افزود: خانواده‌های داوطلبان هم برای پیشگیری از چرخش ویروس و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در داخل سالن نیز نظارت‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: وضعیت خود اظهاری یکی از مراحلی بود که داوطلبان قبل از ورود به کنکور انجام دادند و کلیه نظارت‌ها تا فردا در برگزاری کنکور ادامه دارد.

ورود دستگاه قضائی بر نحوه برگزاری مراسم محرم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ادامه به مراسم عزاداری ایام محرم هم گریزی زده و گفت: در ستاد ملی و وزارت بهداشت نکاتی موردتوجه است و باید دستورالعمل‌ها به‌خوبی رعایت شود و حتی روز گذشته دادگستری کشور بر برخورد قضائی با کسانی که توجهی به پروتکل‌ها نمی‌کنند، تاکید جدی داشت.

به گفته وی، عزاداری در فضای بسته و ایجاد ایستگاه‌های صلواتی در شهر ممنوع است و هیئات مذهبی باید توجه داشته باشند از تجمعات جلوگیری شود و به‌غیراز سینه‌زنی و زنجیرزنی نداشته باشند.

قدیر با اشاره به نحوه توزیع نذورات این ماه از سوی مردم بیان کرد: توزیع نذورات باید به‌صورت بیرون‌بر باشد و از ایجاد صف و تجمع جلوگیری شود و مراقبت‌های لازم در حسینیه‌ها و مساجد در حفظ سلامت مردم اتفاق بیفتد.

این مسئول از جلسات خود با مراجع عظام تقلید اشاره و بیان کرد: در ۲ روز گذشته جلساتی با مراجع داشتیم و توصیه‌های خوبی داشتند که نشان می‌دهد از ما بسیار جلوتر هستند، دراین‌باره آیت‌الله مکارم شیرازی توصیه داشت که مقررات ستاد ملی کرونا به‌طور کامل رعایت شود و مکان عزاداری، سرپوشیده نباشد و جمعیت و وقت نیز محدود شود و همگان از ماسک استفاده کنند.

هم دلی و انسجام اهرم سلامت معنوی جامعه

قدیر بیان کرد: فضای خوب و همدلی زیادی میان مراجع و مسئولان وجود دارد و باید مردم را همراه کرد، یکی از وظایف ایجاد سلامت معنوی در میان مردم است و جامعه به عزاداری نیاز دارد تا روحشان اقناع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: صداوسیما و فضای مجازی و شهرداری کمک می‌کنند تا فضای شهر، فضای عزاداری شود و از طریق تلویزیون مردم بتوانند از فرصت عزاداری در خانه استفاده کنند، به‌ویژه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، باید تجمعات را به حداقل برسانند.

این مسئول با اشاره به کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی برخی نانوایان قم عنوان کرد: طبق ارزیابی‌های گذشته رعایت پروتکل‌ها در دو صنف مطب‌ها و نانوایی‌ها کمتر بود که در مطب‌ها تلاش کردیم رعایت دستورالعمل‌ها با تذکرات و بازرسی‌های متعدد موردتوجه قرار بگیرد که در دو هفته اخیر ۱۸۵ بازرسی اتفاق افتاد، همچنین با پیگیری لازم رعایت پروتکل‌ها در مطب‌ها و مراکز غیردولتی قم به ۸۵ درصد رسیده است.

[ad_2]