×
×

برخی از دولت‌های منطقه بویی از وجدان نبرده‌اند

  • کد نوشته: 7898
  • یکی از مراجع تقلید گفت: برخی از دولت‌ها منطقه هستند که انسان‌ها برایشان مهم نیستند، وجدان و منطق ندارند تنها پول و دلار برای آن‌ها مهم است. در

    برخی از دولت‌های منطقه بویی از وجدان نبرده‌اند
  •  به گزارش شهرکریمه به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در سلسله جلسات درس اخلاق این هفته که با حضور روحانیون و خانواده‌های  آنان در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد با اشاره به مباحث ارائه شده در جلسات قبل گفت: خدا در درون هر آدمی واعظی قرارداده که اگر انسان کار خوب کند، خوشحال و کار بد کند، ناراحت می‌شود؛ آن واعظ وجدان یا نفس اماره است.

    این مرجع تقلید افزود: کسی که مأمور شد، بمب اتم را بر سر مردم دو شهر ژاپن رها کند و هزاران نفر را بکشد و بعدها گرفتار ملامت وجدان شد، علت آن همین واعظان درون است.

    وی با بیان اینکه براساس آیات قرآن، انسان در درون خود قیامت کوچک و محاسبه نفس دارد، افزود: این قیامت جلوتر از قیامت اصلی است. در قیامت اصلی جای هیچ نوع انکاری وجود ندارد؛ ‌در قرآنی بحثی به نام تجسم اعمال است، وقتی اعمال انسان مجسم شود، دیگر قاضی نمی‌خواهد، وجدان آدمی هم قاضی و شاکی است که قابل انکار نیست.

    آیت الله مکارم شیرازی گفت: خدا در درون انسان نیرویی به نام وجدان و قاضی قرار داده است؛ اگر انسان به حرف این نیرو گوش کند این نفس قوی می‌شود و اگر به ندای این نفس و نیروگ وش ندهد، این نیرو ضعیف و ضعیف تر می‌شود و نهایتاً وقتی در درون وجدان و  نفس محاکمه کننده ای نباشد، یکی مثل داعش و عمر سعد و امسال این افراد می‌شود، چون وجدانی نیست که بخواهد انسان را محاکمه کند.

    وی بیان داشت: این چنین انسانی که وجدان او مرده به جای می‌رسد که از حیوان هم پایین تر می‌شود؛ چون همان طور که استعداد ترقی و رشد برای رسیدن به کمال در وجود انسان است، ضلالت وگمراهی هم است.

    وی افزود: از این دست آدم‌ها که از حیوان هم بدترند، مانند برخی از دولت‌ها منطقه هستند که انسان‌ها برایشان مهم نیستند، وجدان و منطق ندارند تنها پول و دلار برای آن‌ها  مهم است.

    آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن، زلیخا هم از جمله کسانی بود که با بیداری نفس و وجدان، به گناه و لغزش اعتراف می‌کند. او ابتدا گرفتار نفس لوامه می‌شود، ولی به مرور زمان نفس و وجدان او بیدار می‌شود و اعتراف به گناه می‌کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.