به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از   خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، در بیان خوب ترین هدایا برای کودکان می‌توان به مدد در اکتشاف ابعاد وجودی و شوق به مطالعه در طول زندگی آن‌ها اشاره نمود که اگر مدرسه ها، در تمام فصول سال به‌عنوان یک نمایشگاه فصلی دائمی باشند، قطعاً گستره […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از   خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، در بیان خوب ترین هدایا برای کودکان می‌توان به مدد در اکتشاف ابعاد وجودی و شوق به مطالعه در طول زندگی آن‌ها اشاره نمود که اگر مدرسه ها، در تمام فصول سال به‌عنوان یک نمایشگاه فصلی دائمی باشند، قطعاً گستره سرانه فرهنگ مطالعه در کشور در کلیه سطوح زیادتر می‌شود ولی ازآنجایی‌که سازمان‌هایی مثل تعلیم ‌و پرورش در جایگاه رونق بخشیدن به ایده‌ها، شرایط خاصی را فراهم نمی‌کنند نمی‌توان انتظار داشت ارائه و درخواست ها نسبت به مطالعه افزایش یابد.

پرورش و توسعه فرهنگ در امر کتاب‌خوانی یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های ملی در فرآیندهای رشد و پرورش در کودکان هست که با توجه به این اصل باید، نه در مقام شعار لکن در یک پروسه زمانی و به‌صورت تدریجی فرهنگ‌سازی کرد. به این صورت که پیشرفت در ابعاد متفاوت زندگی را در ارزش خواندن کتاب بدانیم و هرگونه پیشرفت را در فرآیندهای یادگیری علمی سمت‌وسو دهیم.

اثرگذاری فضای آموزشی در غنی کردن فرهنگ

یک ایده ناب عمدتاً از ذهنی خلاق سرچشمه می‌گیرد و عزت السادات سعادتمند مدیر دبستانی دخترانه، با برپایی نمایشگاه دائمی کتاب، فرصت‌های ایجادشده در سال تحصیلی را بستری برای غنی‌سازی فرهنگ مطالعه برگزیده هست.

ذهن برتر با مطالعه مفید

بر طبق پژوهش‌های به‌عمل‌آمده اثرگذاری مطالعه کتاب خوب، در اندیشه و ذهن آدم به‌گونه‌ای هست که مثل یک کارشناس متبحر و قوی می‌تواند ذهن را ورزیده کند.

اما شاید جالب باشد که در این میان کتاب‌ها در قالب داستان بیشترین تأثیرگذاری را درایجاد ذهن مبتکر و خلاق دارد که در حقیقت می‌توان با گسترش دامنه فرصت‌ها برای ترغیب در مطالعه، ارائه و درخواست ها را برای خرید کتاب و خواندن آن حتی با داستان برای کودکان فراهم داشت.

صادقی یکی از مربیان حاضر در این نمایشگاه، با اشاره به برپایی نمایشگاه دائمی و فصلی کتاب در دبستان می‌گوید: نگاه خلاق و ایده گر می‌تواند فرصت‌ها را به وجود آورد و حتی دامنه ساز فرصت‌های بی‌شمار باشد که در این راستا با توجه به وجود گروه‌های سنی متفاوت، روزهای هفته به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده‌اند تا بنا بر وقت ها فراغت‌های پیش رو و یا مناسبت‌ها و ایام خاص نمایشگاه در دبستان برگزار گردد و محصلین در هر مقطع بتوانند کارهای و تحقیقات لازم جهت خرید کتاب را دارا باشند.

وی معتقد هست نتیجه استقبال بچه‌ها در مطالعه، نخست منسوب به نوع مشی والدین و پس از آن آموزش‌ها و سرانجام به نوع تشویق هست، علاوه بر این انس با کتاب و رغبت به اصل کتاب و کتاب‌خوانی امری بوده که بچه‌ها مثل استفاده از اینترنت و تلویزیون استقبال نمی‌کنند، اما تشویق‌ها و ممارست به مطالعه سرانجام نتیجه خوبی را در آینده و سنین بحرانی آیندگان این مرزوبوم خواهد داشت.

یکی از والدین محصلین حاضر در این نمایشگاه با ابراز خوشحالی از ایجاد چنین فضایی در مدرسه ها گفته بود: این نمایشگاه هرساله در چند نوبت، بنا بر صلاحدید مدرسه و وقت ها فراغت‌های پیش رو برای محصلین برگزار می‌شود تا محصلین بافرهنگ مطالعه زیادتر آشنا گردند و درواقع نمایشگاه علتی باشد در خاطرات ثبت‌شده در ذهن محصلین برای شوق زیادتر به خرید کتاب و البته خواندن آن برای سنین بزرگسالی آن‌ها.

وی اظهار کرد: خرسندم که فرزندم حساس‌ترین و مهم‌ترین سنین رشد و تکامل خود را به مطالعه می‌پردازد که از این بابت خدا را سپاس می‌گویم که تأثیرات مثبت این نمایشگاه موجب شده تا دیگر اشخاص خانواده نیز زیادتر به مطالعه کتاب پرداخت کنیم.

 ایجاد جذابیت یکی از رموز جلوگیری از مطالعه گریزی

مدیر این دبستان با اشاره به برپایی مسابقات به‌عمل‌آمده در انتهاء هر دوره از این نمایشگاه فصلی می‌گوید: ما هیچ‌گونه توقع و انتظاری از هیچ‌کسی نداریم و این حرکت به‌صورت خودجوش و خلاق برای رشد و بالا بردن جهت مطالعه انجام‌شده که بنا بر وضع اقتصادی خانواده‌ها اهتمام می‌کنیم اغلب کتاب‌ها را با نرخ ارزان‌تر در اختیار محصلین قرار دهیم.

وی ضمن تقدیر از انتشارات و مؤسساتی که در این زمینه همراه و همگام این همکاری و نمایشگاه‌های فصلی بوده‌اند افزود: در کمال خوشبختی والدین از اجرای این طرح و ایده‌ی فرهنگی بسیار خشنود می باشند و این خوب ترین سرمایه و پشتوانه برای ماست، چراکه اثرگذاری این داعیه در تک‌تک ذهن‌ها پشتوانه‌ی خوبی برای شخصیت فردا و بزرگسالی این محصلین می‌تواند باشد.

همچنان به کتاب‌ها خیره و قصد خرید کتاب دارد… اینجا نمایشگاه فروش کتاب در یکی از مدرسه ها هست. گاهی کتابی را به‌قصد خرید انتخاب می‌کنی اما توان خرید آن سخت هست، من خیلی به خواندن کتاب علاقه مدم. این را یکی از محصلین حاضر در این مدرسه با همکلاسی خود نجوا می‌کند…

گزارش از هدی سادات چاووشی