×
×

بزرگ‌ترین ظلم نگاه تک‌بعدی به قرآن است / بداخلاقی بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی است

  • کد نوشته: 13622
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از هرمزگان، حجت السلام و المسلمین «علی‌اکبر میرزایی» دبیر جامعه روحانیون هرمزگان یکی از چهره‌های علمی و فعال فرهنگی استان هرمزگان، استاد حوزه و دانشگاه، محقق و پژوهشگر و نویسنده ۵۳ جلد کتاب در حوزه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و. است.وی در سال ۸۹ به‌عنوان نخبه […]

  • بزرگ‌ترین ظلم نگاه تک‌بعدی به قرآن است / بداخلاقی بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی استبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از هرمزگان، حجت السلام و المسلمین «علی‌اکبر میرزایی» دبیر جامعه روحانیون هرمزگان یکی از چهره‌های علمی و فعال فرهنگی استان هرمزگان، استاد حوزه و دانشگاه، محقق و پژوهشگر و نویسنده ۵۳ جلد کتاب در حوزه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و. است.
    وی در سال ۸۹ به‌عنوان نخبه استانی و در سال ۹۱ به عنوان نخبه ملی توسط ریاست‌جمهور وقت شناخته‌شده است علاوه بر آن مؤسس مجمع علمی پژوهشی منادیان اسلام در قم و موسسه اجتماعی و فرهنگی و اجتماعی نو اندیشان لوح و قلم در بندرعباس که از چندین نوشته ایشان در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تجلیل به‌عمل‌آمده است مهمان خبرگزاری ایکنا بود.
    حجت السلام و المسلمین علی‌اکبر میرزایی، دبیر جامعه روحانیون هرمزگان در گفتگو با ایکنا از هرمزگان، بابیان اینکه باعث خوشحالی است که در بخش قرآنی ایکنا هرمزگان گفتگو می‌کنم اظهار کرد: خبرگزاری قرآنی ایکنا به سود جامعه است و من معتقدم باید از فضای رسانه در جهت نشر و گسترش مفاهیم قرآنی استفاده برد.
    بزرگ‌ترین ظلم به قرآن نگاه تک‌بعدی به آن است
    دبیر جامعه روحانیون هرمزگان با تاکید بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی استخراج مفاهیم ومبانی ازجمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و… است که نقش بسیار مهمی در توسعه قرآنی ایفا می‌کند.
    حجت السلام والمسلمین میرزایی با اشاره به اینکه جایگاه قرآن بر هیچ‌کس پوشیده نیست، نباید نگاه تک بعدی به قرآن داشته باشیم، ابراز کرد: بزرگ‌ترین ظلم به قرآن تک‌بعدی نگاه کردن به آن است.
    حجت السلام والمسلمین میرزایی با تأکید بر اینکه قرآن هم پیام سیاسی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و حتی اخلاقی دارد، اظهار کرد: هنگامی‌که می‌گوییم قرآن جامع و کامل است یعنی برای تمام ابعاد زندگی ازجمله سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و غیره، برنامه دارد.
    این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما نباید قرآن را محدود به فضای خاصی بدانیم و برای درک مفاهیم قرآنی می‌توان از یک ورزشکار فیلم‌ساز و یک جامع شناس و روانشناس و … نیز استفاده کرد.
    وی تصریح کرد: یکی از اهدافی که دشمنان اسلام به دنبال دست‌یابی به آن هستند این است که به مردم بقبولانند که این کلام وحیانی فقط به فضای اخلاقی تعلق دارد و با این کار سعی در منزوی کردن آن دارند و می‌گویند قرآن صرفا اخلاقی است، حال آنکه همه می‌دانند فضای اخلاقی به یک سری زیرساخت‌ها و قانون و مقررات در جامعه نیازمند است.
    این پژوهشگر علوم دینی بیان کرد: اساس هر کاری برنامه‌ریزی است و همان‌گونه که همه می‌دانند اسلام برای تمام ایام و حتی کوچک‌ترین و شخصی‌ترین مسائل ما نیز برنامه‌ریزی دارد.
    این مقام مسئول با بیان اینکه محور‌های توسعه را شایسته‌سالاری، مشورت، تعهد، اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی تحقیق و پژوهش و نظارت است، ادامه داد: نخستین محور توسعه شایسته‌سالاری است.
    میرزایی بیان کرد: قرآن به ما می‌گوید توسعه هنگامی صورت می‌گیرد که در هر زمینه از شایستگان و نخبگان در آن حوزه حضورداشته باشند؛ اما در روایت داریم اگر به کسی مسئولیت داده شود که از آن فرد شخصی عالم‌تر و بالاتر حضورداشته باشد آن جامعه و مجموعه رو به سقوط خواهد رفت.
    وی تصریح کرد: شایسته‌سالاری و نخبه پروری را از بارزترین محور‌های توسعه است و هر جا که به این محور توجه کردیم موفق شدیم و هر جا که امتحان نکردیم آسیب‌دیده‌ایم.
    وی بابیان اینکه دومین محور توسعه مشورت است، افزود: در محور کار مشورتی تک‌روی ممنوع است و کار‌ها باید از خرد جمعی جهت پیشبرد آن استفاده کرد تا به بهترین نحو برنامه‌ها انجام شود.
    دبیر جامعه روحانیون هرمزگان بعد از بحث استفاده از نخبگان و مشورت سومین محور توسعه را تعهد عنوان کرد و گفت: شاید کسی سؤال کند تعهد چگونه به دست می‌آید باید گفت تعهد به معنای سابقه درخشان است یعنی فردی در یک زمینه سابقه درخشان داشته باشد.
    وی با تأکید بر اینکه اولویت‌بندی خیلی مهم است اضافه کرد: باید اولویت‌ها و نیاز‌های هر شهر را شناخت و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد، به‌طور مثال دریک شهر اولویت جاده و بهداشت و کشاورزی و معیشت و آموزش‌وپرورش و یا امور فرهنگی و مذهبی آن مانند ازدواج و اشتغال جوانان است باید آنان را در نظر گرفت.
    این مقام مسئول عنوان کرد: دریک جامعه زمانی موفقیت دست می‌یابد که در کار‌ها اولویت‌بندی داشته باشد و کار‌ها را بر اساس اولویت‌ها موردنیاز و ضروری مردم پیش ببرد مثلاً در یک شهر اولویت ساخت جاده آموزش‌وپرورش و بهداشت و کشاورزی و اشتغال جوانان یکی از اصلی‌ترین مشکلات آن‌ها است باید ابتدا به آن‌ها پرداخت.
    این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینکه پنجمین محور توسعه را تحقیق و پژوش است، ادامه داد: در توسعه فرهنگ قرآنی اهمیت دادن به پژوهش و تحقیق از اهمیت بالایی برخوردار است.
    وی اظهار کرد: اگر بتوانیم به کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی اهمیت و میدان و بها بیش از پیش دهیم در پاسخ به چالش‌هایی که بتوان در آن قالب و چارچوب حرکت کرد که خروجی کار‌های ما حساب شده و تأثیرگذار باشد.
    میرزای اظهار کرد: اگر بخواهیم این مدار را باهم ترکیب کنیم یک نکته به دست می‌آید و ما زمانی می‌توانیم به توسعه برسیم که توسعه محور باشیم و اگر مؤلفه‌ها را همگی انجام دهیم محور توسعه، نظارت و برنامه‌ریزیار مهم‌ترین محورهاست.
    وی ادامه داد: مسئولین نیز بر زیردستان خود نظارت داشته باشند تا فضا بتواند معطر به عطر قران شود همان‌طور که می‌دانید مردم پیرو مسئولین خود هستند به همین دلیل نیز برای بررسی کار مسئولین نیز افرادی و جود دارد که کار آنان را بررسی می‌کند.
    وی در ادامه با بیان اینکه بعد از توسعه بحث گسترش است، گفت: مثلث گسترش علوم قرآنی شامل آموزش و پرورش حوزه علمیه و نیروی تأثیرگذار و یا به‌اصطلاح نیرو‌های میدانی است.
    این چهره علمی و فعال فرهنگی ابراز کرد: در زمینهٔ گسترش ابتدا به سراغ آموزش‌وپرورش رفته که بستر را برای فرهنگ قرآنی آماده کند، زیرا بیشترین ظرفیت‌های فرهنگی و شخصیتی در این زمان در حال شکل‌گیری است به آن دلیل که دل یک خردسال نوجوان آمادگی پذیرش هرگونه علمی را دارد.
    این عالم روحانی ضلع دیگر گسترش قرآنی را حوزه‌های علمیه خواند و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌ها قرآنی که در حوزه‌های علمیه وجود دارد به واسطه ارتباط با جامعه و مدارس می‌تواند فرهنگ صحیح قرآنی اعم از قرائت و مفاهیم قرآن را در جامع نهادینه سازد.
    دبیر جامعه روحانیون هرمزگان عنوان کرد: تکرار موثر مفاهیم تبدیل به ایجاد جریان قرآنی می‌شودیکی از مشکلات ما این است که ما تریبون‌ها را دست افرادی می‌دهیم که هیچ‌گونه آگاهی به قرآن ندارند، مانند آنکه مطب‌های پزشکی را در اختیار افرادی قرار دهیم که پزشک نباشند چه اتفاقی میافتد؟ این هم به همین به گونه است.
    یکی از آسیب‌های فعالیت‌های قرآنی هزینه نکردن در این زمینه است
    حجت السلام والمسلمین میرزایی تاکید کرد: در زمانه‌ای که دشمنان برای کار‌های غیرفرهنگی خود هزینه می‌کنند، یکی از آسیب‌های فعالیت‌های قرآنی هزینه نکردن در این زمینه است، درحالی‌که کار فرهنگی به دلیل سابقه دینی بسیار ظریف است و باید در رابطه با آن با ظرافت بیشتری هزینه و برنامه‌ریزی کرد.
    وی افزود: ما روایت داریم در زمینهٔ دینی هراندازه که هزینه شود اسراف نیست این نشان دهنده این است که برای ایجاد یک فرهنگ خوب به فرهنگ بهتر باید هزینه کرد و یک بعد این هزینه‌ها بعد مالی است، خبرگزاری بین‌المللی نیز موظف است که بر اساس این شرایط عمل کند.
    بداخلاقی اجتماعی بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی هست
    دبیر جامعه روحانیون هرمزگان گفت: بداخلاقی اجتماعی بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی است که به انواع مختلف بروز می‌کند به طور مثال فروش مواد مخدر سرقت و ضرب و شتم و دعوا‌ها یک بداخلاقی اجتماعی است که درجایی یک سری بداخلاقی ابراز گشته و اکنون به این‌گونه خود را نمایان ساخته است.
    حجت السلام والمسلمین میرزایی با اشاره به اینکه راهکار پیشگیری از بداخلاقی هم‌نشینی با خوبان و فرهیختگان است، ادامه داد: هراندازه انسان خود را به بوی خوش نزدیک کند از بوی بد دور می‌شود درنتیجه انسان هراندازه به‌خوبی‌ها نزدیک شود از بدی‌ها دور می‌شود.
    وی درپایان با اشاره به اینکه خوش اخلاقی و خوش قولی یک اساس ترویج دین است تاکید کرد: گاهی ما شاهد آن هستیم انسانی از پدر و مادر خود حرف‌شنوی ندارد، ولی از معلم و استاد خود بیشترین حرف‌شنوی دارد و اینجاست که جایگاه اخلاق در آموزش مشخص می‌شود تا جایی که یکی از شرایط ترویج دین نیز خوش‌اخلاقی است و کامل‌ترین افراد را ازلحاظ دینی خوش‌اخلاق‌ترین آنان دانسته‌اند مثلاً مبلغی که اخلاق ندارد نمی‌تواند دین را تزویج دهد.
    تهیه و تنظیم الهه نظری خبرنگار ایکنا هرمزگان
    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.