[ad_1] خبرنگار شهرکریمه– داود عامری دیرپایی فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و آمیختگی آن با آموزه های اهل بیت(ع)، ویژگی های منحصر به فردی به فرهنگ ایرانی داده است که از آن جمله می توان به : همزیستی و رسوخ غیرقابل تفکیک دین و مذهب در زندگی مردم، جایگاه والا و رفیع و توأم با […]

[ad_1]

خبرنگار شهرکریمهداود عامری

دیرپایی فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و آمیختگی آن با آموزه های اهل بیت(ع)، ویژگی های منحصر به فردی به فرهنگ ایرانی داده است که از آن جمله می توان به : همزیستی و رسوخ غیرقابل تفکیک دین و مذهب در زندگی مردم، جایگاه والا و رفیع و توأم با تفاخرآمیز علم و هنردر بین مردم، اخلاق مداری و امید به آینده در قالب انتظار ظهور اشاره کرد.

حضرت مهدی (عج) همچنان که از زیبایی ظاهری برخوردار است، از زیبایی اخلاقی و معنوی فراوانی نیز برخوردار است و در واقع جامعه مهدوی(عج)، جامعه آرمانی برای زندگی در صلح و عدالت است که انسان ها در آن ضمن برخورداری از مواهب الهی به صورت عادلانه، به واسطه آرامش واقعی و صلح نهادینه شده بر محور عدالت علوی(ع)، به بهترین نحو امکان ظهور استعدادهای خود را خواهد یافت. لذا یکی از دلایل عشق و علاقه شیعیان به حضرت منجی و انتظار ظهور او، رسیدن به جامعه‌ای امن و راحت برای تمامی انسانهای روی زمین است. تاثیر چنین انتظاری، فرهنگ ایرانی اسلامی را ارزش مدار و انسان محور به جوهره و فطرت پاک تمام انسان ها از هر رنگ و نژادی ساخته است. لذا زبان حال این روزهای پیروان اهل بیت (ع) و همه انسانهای عدالتخواه در آستانه میلاد منجی عالم بشریت این ابیات است:

صفای باغ رضوان داری ای دوست            نشان از کوی یزدان داری ای دوست

تویی یوسف که در هر کوی و برزن       هزاران پیر کنعان داری ای دوست

 آرمان گرایی و جستجوی دائمی برای رسیدن به انسان کامل، نه تنها اختصاص به فرهنگ ایرانی اسلامی، بلکه از ویژگی‌های سایر ادیان الهی است که یک امر فطری و دینی می باشد، اما در فرهنگ ایرانی به سبب قدمت طولانی و پیوستگی تاریخی ملت بزرگ ایران، انتظار به محور اصلی نگاه دینی تبدیل کرده است، چرا که در این رهگذر، امید به تحقق مدینه فاضله مهدوی، چشمان همه انسان ها را روشن خواهد کرد.

 نگاهی گذرا به ویژگی‌های جامعه جهانی پس از ظهور حضرت مهدی (عج) نشان می دهد که صلح و آرامش و عدالت عنصر و زیر ساخت اصلی برای پرورش انسان های خداجو و مومن به خداوند است و این اتفاق مهم به واسطه نزول فیض و برکت خداوندی و گسترش عدالت توسط امام موعود میسر خواهد شد،لذا جامعه بعد از ظهور، آراسته به فیوضات بیشمار خداوندی می شود.

 رفع کینه ها از سینه ها یکی از آثار پر برکت ظهور حضرت مهدی(عج) است ، به طوری که حضرت علی (ع) در این خصوص فرمودند: اگر قائم ما قیام کند… عداوت و کینه ها از سینه های بندگان خدا بیرون می رود.(الخصال،ج۲،ص۵۴۱)

 همین یک اتفاق مهمترین عامل رفع تبعیض‌ها، خودخواهی ها و تعارض ها در تمام جهان خواهد شد. آیا تعارض ها، خونریزی و ترور و وحشت آفرینی غیر از نتیجه قلب های سخت و سینه های آلوده به کینه و حسد است؟ بنابراین یکی از ویژگی های جامعه جهانی بعد از ظهور، بیرون رفتن کینه ها از دل های انسان‌ها خواهد بود که نتیجه مستقیم آن صلح انسان‌ها با خود و با همدیگر است.

از دیگر ویژگی های جامعه مهدوی (عج)، گسترش صله ارحام، انفاق به همدیگر، بخشش و سخاوت بدون توقع به همدیگر است. امام باقر درباره جامعه پس از ظهور حضرت مهدی فرمودند: هنگامی که قائم قیام کند… مال همه اهل دنیا از درون و بیرون زمین نزد آن حضرت گرد می آید. پس به مردم گفته می‌شود که به سوی مالی بیاید که صله ارحام را در آن قطع کردید و خون ناحق در راه آن ( برای جمع کردن آن مال) ریختید. پس عطا و بخششی می کند که هیچ کس پیش از او چنین عطایی نکرده است.”(بهار الانوار،ج۵۲،ص۳۹۰)

زیاده خواهی ، حرص و آز ، از رذیلت هایی است که صلح و آرامش جوامع را به ورطه خشونت و بی عدالتی کشیده است. قدرت های بزرگ جهان برای دستیابی به منابع دیگران،و ثروت اندوزی بیشتر، زمینه تفرقه ، تروریسم و جنگ را فراهم می کنند تا از قِبل آشوب و ناامنی،بتوانند ثروت‌های خدادادی کشورهای دیگر را به یغما ببرند. حال تصور کنیم در جامعه‌ای به جای حرص و زیاده خواهی، انفاق و بخشش جایگزین شود، چه اتفاقی می افتد. واضح است که در چنین جامعه ای جنگ و خشونت به یک امر غیر ممکن و نامحتمل تبدیل خواهد شد و صلح و عدالت روی خوش خود را بر تمامی انسان ها  نشان خواهد داد.

 آرامش و معرفت از دیگر ویژگی های جامعه مهدوی (عج) است. بدون شک همانطور که خداوند در قرآن کریم فرمودند: دل آرام نگیرد مگر به یاد خدا. بی گمان جامعه توحیدی آن حضرت برای ساختن جامعه آرمانی، زمینه را برای تربیت انسان‌های خداجو و موحد فراهم خواهد ساخت تا انسان ها با طیب خاطر و سر را پا تسلیم در برابر اوامر و نواحی الهی باشند.طبیعتاً با ذکر خداوند، دلها آرام و قرار پیدا کرده و مهربانی و دلسوزی در آن جای حقد و کینه  را پر می کند و انسانها به جای خشونت و پرخاشگری، با همدیگر مهربان و از سر دوستی و احترام برخورد می کنند و کرامت انسانی به حد اعلای خود ارتقا پیدا می کند. بنابراین در دوران آن حضرت، آرامش، زندگی در صلح، رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی و گسترش دانش در جهان از خصیصه های بارز جوامع انسانی خواهد شد که در تایید این سخن به حدیثی از رسول خدا (ص) متمسک می‌شویم که ” ابن شیبه از آن حضرت روایت کردند:  «در بین امت من مهدی(عج)… آن چنان امتم در  زمان او با آرامش و نشاط زندگی می‌کنند که قبل از آن، چنان زندگی ای نداشته اند.» (النجم الثاقب، ص ۷۶۲)

بنابراین با توجه به اینکه میلاد حضرت مهدی (عج) نوید بخش  عدالت و  آرامش واقعی برای همه انسان‌ها است و این اتفاق با تحقق عینی صلح عادلانه در جهان اتفاق می افتد، بنابراین شایسته است روز تولد آن حضرت را، روز جهانی صلح  عادلانه نامگذاری کنیم تا همگان با تمرکز بر موضوع صلح و عدالت،  جهان را آماده ظهور آن حضرت بنماییم و بی شک حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی بستر ساز جامعه مهدوی خواهد بود. وجود با برکت اباصالح المهدی (عج)  نوید بخش صلح جهانی بر مبنای عدالت است که همه انسان‌های آزاده براساس فطرت خداوندی خود، در جستجوی آن هستند و بی قراری دلهای شیفتگان آن حضرت و چشم انتظاری دلهای بیقرار با ظهور آن حضرت به صلح و آرامش واقعی خواهند رسید. ان شاء الله

انتهای پیام/

[ad_2]