احمدنامداری: همزمان با سالی که توسط رهبر معظم انقلاب، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفته رویکرد برخی دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و غیردولتی و هیأت‌های مذهبی در چاپ و استفاده از تبلیغات بنری، رویه‌ای کاملا لجام گسیخته و بی هدف به خود گرفته و هزینه‌های بی‌حد و حصری را بر نظام اقتصادی […]

احمدنامداری: همزمان با سالی که توسط رهبر معظم انقلاب، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفته رویکرد برخی دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و غیردولتی و هیأت‌های مذهبی در چاپ و استفاده از تبلیغات بنری، رویه‌ای کاملا لجام گسیخته و بی هدف به خود گرفته و هزینه‌های بی‌حد و حصری را بر نظام اقتصادی کشور و استان تحمیل کرده است.

طبق اطلاعات به دست آمده تنها در سال گذشته در حدود ۹۰۰۰ متر بنر با قیمت متوسط متری ۴ الی ۶ هزارتومان از نوع چینی و یا کره‌ای در سطح شهر از سوی دستگاه‌ها، نهادها، هیأت‌های مذهبی و سازمان‌های مختلف به منظور تبلیغات فرهنگی اکران شده است. البته آمار خاصی از هزاران متر بنر چاپ شده از سوی مردم و بخش خصوصی در قسمت‌های داخلی و محوطه محل همایش‌ها و مراسم مختلف در دست نیست.

جای آن دارد تا کمی فکر کنیم چرا زمانی که کشور در معرض فشار مشکلات اقتصادی مختلف قرار گرفته و بسیاری از صنایع تولیدی و همچنین کارگاه‌های خرد و کلان اقتصادی، به دلیل نبود تقاضا با خطر ورشکستگی یا تعطیلی کامل روبه رو هستند و مردم سعی در صرفه جویی بیشتر دارند برای اطلاع رسانی یک همایش، مناسبت و یا حتی ارتحال یکی از شخصیت‌ها و یا بستگان چنین اسراف گسترده‌ای صورت پذیرد و همچنین ضمن خروج مقادیر متنابهی ارز، واردات بنر خام از دو کشور چین و کره جنوبی افزون شود.

در واقع مدیران و کارگزاران تبلیغاتی باید فکر کنند که دیدن تصاویر تبلیغاتی در این ابعاد و با این گستردگی و قیمت روزافزون که در بهترین شرایط کمتر از یک ماه ماندگاری دارد، چه پیام مهم و منفی را برای مخاطبین عام و خاص در این شرایط اقتصادی به همراه داشته است؟ آیا استفاده از مدل‌های دیگر و یا در قطع کوچکتر نمی‌تواند پیام‌های مورد نظر را منتقل کند؟ بدون تردید، چنین پدیده تبلیغاتی در خوشبینانه ترین حالت ممکن، به یک ضد تبلیغ تمام عیار تبدیل خواهد شد.

جای بسی خوشحالی است که در شیوه اطلاع رسانی صورت گرفته توسط بیت آیت‌الله العظمی بروجردی طباطبایی به عنوان یک الگوی تبلیغاتی مطابق با اقتصاد مقاومتی، شاهد استفاده از بنرهایی کوچک در اندازه‌ای کمتر از یک متر بودیم که علاوه بر صرفه جویی، مزاحمت بصری نداشته و به سرعت پیام لازم را به شهروندان منتقل می‌کرد.

 

 

امید آن می‌رود تا با نظارت و تاکید هرچه موثرتر مدیران دستگاهای دولتی، نهادها و ارگان‌های مختلف، شاهد یک اقدام و عمل موثر در راستای اصلاح این رویه غلط در سطح استان مقدس قم به عنوان کانون نشر علوم اصیل شیعه باشیم.