[ad_1] حجت الاسلام عبدالله حسینی پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، ضعف علمی را از جمله آسیب‌های پژوهش های حوزوی دانست و اظهار داشت: تالیف اگر چه کار ارزشمندی است اما در مراکز آموزشی و در سطوح ارشد و دکترا و خصوصاً در پژوهش‌های کتابخانه‌ای جایگزین تحقیق شده است. […]

[ad_1]

حجت الاسلام عبدالله حسینی پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، ضعف علمی را از جمله آسیب‌های پژوهش های حوزوی دانست و اظهار داشت: تالیف اگر چه کار ارزشمندی است اما در مراکز آموزشی و در سطوح ارشد و دکترا و خصوصاً در پژوهش‌های کتابخانه‌ای جایگزین تحقیق شده است.

حجت الاسلام حسینی با انتقاد از وجود موازی کاری در مراکز پژوهشی و آموزشی، عنوان کرد: متاسفانه محققین مشغول به کارهای فردی هستند و بخش قابل توجهی از پژوهش‌ها نیز با موازی کاری صورت می‌گیرد.

این پژوهشگر حوزوی به فقدان حمایت های جدی از محققین اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با گسترش علوم امکانات و آموزش ها، بخش قابل توجهی از طلاب حوزه علمیه رو به تحقیق آورده اند که متاسفانه از حمایت لازم برخوردار نیستند.

وی به رسمیت شناخته نشدن نتایج تحقیق را از دغدغه‌های اصلی محققین دانست و گفت: به ندرت دیده می شود که نتایج تحقیق پژوهشگری در نظام حوزه به رسمیت شناخته شود بلکه چه بسا با آن مواجه شود.

حجت الاسلام حسینی کشف، تولید، توزیع و مصرف علم را چهار مرحله تحقیق عنوان کرد و افزود: اگر نتایج پژوهش ها به رسمیت شناخته نشود، تحقیق وارد مرحله تولید، توزیع و مصرف علم نمی‌شود و این عدم توجه در نظام حوزه بیشتر از نهادهای دیگر دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش های حوزوی در حد پایان نامه یا تحقیق باقی می‌مانند و چاپ نمی‌شوند و یا در صورت چاپ مورد استناد قرار نمی‌گیرند و وارد عرصه آموزش نمی شوند و این متاسفانه در رشته‌های سنتی بیشتر دیده می‌شود.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه نگارش کتاب های جدید و استقبال از آنها در رشته های نوپدید سبب تولید علم شده است، اظهار داشت: در رشته های سنتی مانند اصول، فقه و کلام از نتایج تحقیقات اگرچه موافق با آموزه‌های قبلی باشد حمایت نمی‌شود و در نتیجه این نتایج وارد منظومه علمی و آموزش نشده و هیچ اثری در فضای علمی ندارد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که از نتایج تحقیق ها حمایت جدی صورت نگیرد، پژوهش ها کاربردی شدن نخواهند شد، ابراز کرد: افزون بر کاربردی بودن پژوهش مسأله به کار گیری نتایج پژوهش نیز مهم است که مقدمه کاربردی شدن است.

حجت‌الاسلام حسینی منبع اصیل ندانستن پژوهش جدید را اشتباه دانست و بیان داشت: از آنجایی که محققین امروزی اشراف بیشتری نسبت به موضوعات دارد، ممکن است نظریات جدید و کامل تر از نظریات گذشتگان باشد.

این پژوهشگر حوزوی عدم استناد به تحقیق های جدید نوعی جفای به علم عنوان کرد و گفت: در تمام دنیا از جدیدترین نتایج علمی استقبال شده و معتبرتر دانسته می‌شود اما در حوزه علمیه معکوس است و هرچه کتاب قدیمی تر باشد استناد به آن معتبرتر شماری می شود که باید این رویه تغییر پیدا کند و اعتبار لازم به تحقیقات جدید داده شود./۱۳۵۰/ت۳۰۲/ف

[ad_2]