در بیست و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم که با حضور احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد بودجه ۲۶ هزار میلیارد ریالی شهرداری قم به شورای اسلامی شهر تقدیم شد.

به گزارش شهرکریمه بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم دوشنبه شب به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

دستور ویژه این جلسه تحویل بودجه سال ۹۷ شهرداری قم بود که به صورت فوق‌العاده در برنامه این جلسه قرار گرفته بود.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، محسن رنجبر معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی، سیدامیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی و دیگر مدیران و معاونین شهری در این جلسه حاضر شده و به سوالات اعضای شورای شهر پاسخ دادند.

مهمان ویژه این جلسه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بود که برای ارائه توضیحاتی در خصوص روند بررسی بودجه سال ۹۷ دولت در این جلسه حاضر شده بود.

برای بیست و هشتمین جلسه شورای شهر قم ۱۱ دستور جلسه اعلام شده بود مهم‌ترین آن بحث تحویل بودجه سال ۹۷ شهرداری بود و زمان قانونی جلسه اجازه نداد که عمده دستورات جلسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بررسی آنها به جلسه بعد موکول شد.

عبدالله جلالی در ابتدای این جلسه با اشاره به تعداد بالای دستور جلسات بیست و هشتمین جلسه شورای شهر قم، اهمیت طرح توضیحات در خصوص بودجه شهرداری را مورد توجه قرار داده و از شهردار قم خواست تا ضمن تشریح جزئیات بودجه آن را برای بررسی تقدیم صحن علنی شورا کند.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در این جلسه با اشاره به جزئیات بودجه سال ۹۷ شهرداری قم تصریح کرد: به لحاظ درآمدی بودجه سال ۱۳۹۷ با رقم ۲۰ هزار میلیارد ریال شامل ۱۸ هزار میلیارد ریال از منابع معمول و ۲ هزار میلیارد ریال از محل منابع حامل از پیش بینی تسویه بدهی‌های دستگاه‌های دولتی به شهرداری قم توسط دولت، است.

وی ادامه داد: اگرچه مبلغ کل بودجه به میزان ۹ درصد کاهش نسبت به بودجه سال ۹۶ ارائه شده است ولی در مورد منابع معمول  با رقم ۳ هزار میلیارد ریال افزایش نسبت به بودجه سال ۹۶ رشد ۲۰ درصد را از این حیث نشان می‌دهد.

شهردار قم با بیان اینکه علیرغم پیش بینی ۱۲ درصد نرخ تورم در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، بودجه جاری شهرداری در کل ۸٫۵ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد کرده و به رقم ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است اذعان کرد: این میزان رشد که در آن بودجه منابع انسانی  ۷٫۴ درصد رشد نسبت به سال ۹۶ و سایر هزینه‌های جاری ۵٫۵ درصد رشد نسبت به سال ۹۶ را نشان می‌دهد – کمتر از ارقام اعلامی از طرف وزارت کشور ۱۰ درصد- نشان دهنده جهت گیری مبتنی بر  بهره وری و افزایش انضباط مالی  در بودجه جاری توسط شهرداری و تمرکز بر افزایش استفاده بهینه  در استفاده از منابع است.

وی با تاکید بر اینکه از مبلغ ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده از منابع  داخلی شهرداری برای پروژه‌های عمرانی سال ۹۷ مبلغ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال به هدف حفاظت و برخورداری از محیط زیست پایدار و با کیفیت  اختصاص یافته است افزود: مبلغ  ۵ هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال به هدف روان، متعادل و سالم سازی عبور و مرور شهری، ۲۷۸ میلیارد ریال به هدف بهره مندی از محیط و فضاهای شهری امن، ۳۸۵  میلیارد ریال به هدف، کاهش خطر پذیری و ارتقاء ایمنی شهری، ۳ هزار و ۴۰ میلیارد ریال به هدف  رونق اقتصادی شهر و توسعه منابع مالی پایدار و افزایش مشارکت بخش خصوصی، ۲۳۳ میلیارد ریال به هدف، توسعه شهر خلاق و هوشمند اختصاص یافته است.

سقائیان‌نژاد بیان کرد: همچنین ۶۶ میلیارد ریال به هدف، تحقق حکمرانی و مدیریت اسلامی، مطلوب و قانون‌مدار شهری، ۲۴۱  میلیارد ریال به هدف سازماندهی کالبدی و محتوایی شهر و بهبود کیفیت سیما و منظر و فضای شهری در قالب جهان شهر دینی، هزار و ۵۰ میلیارد ریال به هدف توسعه متوازن و متعادل تجهیزات، تاسیسات و خدمات شهری برای شهروندان و زائرین، ۲۷۲ میلیارد ریال به هدف، ترویج و اعتلاء میراث و هویت فرهنگی تاریخی و انقلابی شهر قم  و۲ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال به هدف، تسویه دیون مانده عمرانی شهرداری اختصاص داده شده است.

در ادامه محسن رنجبر روند تدوین بودجه از مهرماه ۹۶ تاکنون را تشریح کرده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تدوین و اجرای بودجه را مد نظر قرار داد.

وی با اشاره به اختصاص هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به بخش عمرانی در بودجه ۹۷ شهرداری قم تصریح کرد: با جلسات کارشناسی که انجام شد ۳۵ درصد بودجه عمرانی به روان متعادل سازی ترافیک، ۱۳ درصد به تحقق محیط زیست پایدار و با کیفیت اختصاص یافت.

معاون شهردار قم با اشاره به درآمدهای مناطق مختلف شهر قم اظهار کرد: سرانه کل مردم شهر حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است و سرانه عمرانی نیز حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه روند تدوین بودجه راهبردی و عملیاتی سال ۹۷ شهرداری از ابتدای مهرماه آغاز شده است افزود: ۳ هزار نفر ساعت کارکرد برای تدوین بودجه داشتیم و امیدواریم بررسی‌ها با توجه به تمام مستندها باشد.

معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه تمام پروژه‌های پیش‌بینی شده در بودجه پیوست دارد تا اعضای شورا بتوانند بهتر بررسی داشته باشند تصریح کرد: همانگونه که مشخص است بودجه شهرداری برای سال ۹۷ به گونه ای تنظیم شده است که ضمن توجه به تمام ابعاد زندگی شهری و زندگی معنوی شهروندان در تمام مناطق شهرداری شاهد افزایش تلاش و فعالیت در جهت پیشرفت این شهر مقدس باشیم.

در این بخش جلسه شهردار قم کلیات بودجه سال ۹۷ شهرداری قم که بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد ریال و با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ تدوین شده را تقدیم جلالی رئیس شورای شهر کرد.

جلالی گفت: شورا باید زمان مناسبی را منظور کرده تا رسیدگی به لایحه بودجه را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر نشست‌های تخصصی را برای بررسی بودجه تشکیل می‌دهد بیان کرد: در نهایت که نشست‌های مفصلی برای بررسی بودجه تشکیل شود مجدداً با اتمام بررسی‌ها لایحه برای اجرا تحویل شهردار خواهد شد.

در این بخش جلسه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس را تشریح کرد.

وی با اشاره به تقدیم بودجه سال ۹۷ شهرداری به صحن علنی شورای شهر، گفت: از این اقدام شهرداری تقدیر می‌کنیم و امیدواریم اعضای شورا نیز در زمان مقتضی و طبق برنامه بودجه را با اولویت مناطق محروم مورد بررسی قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه تعیین اولویت‌های مردم در داخل شهر به عهده نمایندگان مردم در شورا است گفت: توجه به مناطق محروم و حاشیه‌ای مد نظر باشد چرا که در اتفاقات اخیر یکی از مسائلی که قابل توجه بود این بود که مناطقی که مورد توجه قرار گرفته بود در حاشیه شهرها خصوصاً در ردیفی که در مجلس در اختیار سپاه برای رسیدگی به مناطق حاشیه‌ای قرار داده بود علی رغم تبلیغات دشمن هیچ‌گونه تجمعی نداشتند و این نشان می‌دهد که اگر به مناطق محروم توجه کنیم موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روند بررسی بودجه ۹۷ با توجه به مسائل شکل گرفته در کشور کمی سخت شده بود تصریح کرد: با توجه به این برهه سخت زمانی و مشکلات کشور نمایندگان به این نتیجه رسیدند که تصمیمات بزرگی باید بگیرند.

وی با اشاره به جزئیات بررسی بودجه سال ۹۷، بحث جلوگیری از افزایش حقوق‌ها و مزایای نجومی در کشور را مد نظر قرار داد و اظهار کرد: ما با تصمیماتی که در خصوص جلوگیری از افزایش بودجه مدیران و مقامات گرفتیم گرچه مورد اهانت برخی قرار گرفتیم اما با توجه به شرایط کشور این کار باید صورت می‌گرفت.

امیرآبادی تصریح کرد: در بحث همین جلوگیری از افزایش برخی حقوق‌های نجومی و… برخی به من پیامک زده و توهین و تهدید کردند اما شخصا برای آنها توضیح دادم که باید برای رشد و ارتقاء کشور و کمک به اقشار کم‌درآمد با سطح درآمدی فعلی کنار آمد.

وی برگشت یکسری زمین‌های تحویل شده به برخی اشخاص را از تصمیمات بزرگ کمیسیون تلفیق دانست و افزود: از سال ۶۵ بسیاری از زمین‌هایی که برخی‌ها گرفتند خصوصاً کسانی که رانت داشتند در کاربری که بوده به کار نبردند؛ مثلاً برخی زمین برای طرح طوبی گرفته‌اند اما برای خود ویلا ساخته‌اند که تصویب کردیم که باید از آن‌ها تحویل بگیرند و براساس قیمت روز رقم محاسبه شود و از آنها دریافت شود.

در ادامه این جلسه محسن محرری طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده به هیات رئیسه شورا را قرائت کرد.

در این بخش جلسه تعرفه بهای خدمات سال ۹۷ سازمان آرامستان‌های شهرداری قم و تعرفه بهای خدمات سال ۹۷ سازمان زیباسازی شهرداری قم مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت.

اخذ مجوز کاهش عوارض و تغییر نحوه پرداخت عوارض پروانه ساختمانی پروژه هتل، اخذ مجوز استمهال برای واریز وجه مزایده یکی از بلوک‌های بلوار پیامبر اعظم، اخذ مجوز آزادسازی اسناد مالکیت ۵۰ دستگاه مینی بوس ایسوزو، اخذ مجوز واگذاری حق انتفاع بخشی از یکی از بلوک‌های بلوار پیامبر اعظم به سازمان انتقال خون، اخذ مجوز تقسیط مبلغ ریالی توافقنامه مورخ ۱۱ بهمن ۹۵ یک شرکت تعاونی، اخذ مجوز کاهش عوارض در خصوص دریافت عوارض تابلوهای صنوف، تابلوهای تبلیغاتی خارج ۱۰ درصد و داخلی ۲۵ درصد، اخذ مجوز کاهش عوارض پلاک ثبتی با مالکیت یکی از شهروندان، اخذ مصوبه تمدید مجوز موقت بهره‌برداری از مجموعه توریستی و سفره خانه سنتی ارگ سالاریه از جمله مواردی بود که باید در این جلسه از سوی مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا مطرح می‌شد اما به دلیل اتمام وقت به جلسه بعد موکول شد.

نظر فرمانداری در خصوص دو مصوبه مرتبط با کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در این جلسه از سوی محسن محرری باید مطرح می‌شد.