[ad_1] حجت‌الاسلام رضا برنجکار عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، یکی از آسیب های موجود در حوزه علمیه را عدم ارتباط میان مراکز علمی با حاکمیت و جامعه دانست و گفت: متاسفانه عرصه عمل و نظر پیوند خوبی ندارند؛ در عرصه نظر بر اساس علایق شخصی […]

[ad_1]

حجت‌الاسلام رضا برنجکار عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، یکی از آسیب های موجود در حوزه علمیه را عدم ارتباط میان مراکز علمی با حاکمیت و جامعه دانست و گفت: متاسفانه عرصه عمل و نظر پیوند خوبی ندارند؛ در عرصه نظر بر اساس علایق شخصی و در عرصه عمل بدون کارشناسی تصمیم گیری و اقدام می شود.

حجت الاسلام برنجکار به فرایند پژوهش در برخی از کشورهای موفق دنیا اشاره کرد و گفت: در این کشورها مراکزی وجود دارد که با واسطه گری میان دولت و مراکز پژوهشی سفارشات را تبدیل به پروژه های نظری می کنند و نهایتاً نتایج پژوهش ها به صورت دستورالعمل در می آیند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر پژوهشگران بر اساس علاقه شخصی خود به سمت پژوهش می روند، عنوان کرد: البته برخی از وزارتخانه ها نیازمندی های‌شان در فضای مجازی اعلام کردند اما این مقدار کافی نیست‌.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث به جوسازی ها علیه بودجه حوزه علمیه از سوی برخی از ارکان دولت اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه تصویبی از سوی دولت برای حوزه علمیه به میزانی کم است که بودجه کمکی به شمار می آید؛ علاوه بر آن در بهترین حالت فقط نیمی از بودجه اختصاص می یابد با این حال برخی به دنبال بدبین کردن مردم نسبت به حوزه هستند.

حجت الاسلام برنجکار ‌با اشاره به اینکه حوزه علمیه باید تمام قد در خدمت نظام اسلامی باشد، ابراز کرد: حوزه علمیه نباید به دنبال دریافت بودجه از دولت باشد اما حاکمیت نیز باید هزینه تربیت نیرو برای قوه قضاییه، آموزش و پرورش و غیره را بدون منت گذاری به حوزه علمیه بپردازد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با انتقاد از بی توجهی ها نسبت به نتایج پژوهش های حوزوی، خاطرنشان کرد: این بی توجهی به معنای تصمیم گیری و اقدام بدون کارشناسی در امور دینی است.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث قانون اختصاص یک درصد از بودجه هر وزارتخانه به امر پژوهش را یادآور شد و افزود: نه تنها این قانون در عمل اجرایی نشد بلکه برخی با تاسیس پژوهشگاه این بودجه را میان خود رد و بدل کرده و یا صرف کارهای دیگر کردند.

حجت الاسلام برنجکار به نقش موثر مبلغان حوزه علمیه در ارتقا فرهنگ جامعه و کاهش آمار جرم و جنایت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مبلغان در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برند و حاکمیت موظف است که هزینه خدمات آنها نسبت به نظام اسلامی را پرداخت کند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط کافی میان نظام اسلامی و حوزه علمیه برقرار نشد، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد درس های خارج پاسخگو به نیازهای جامعه اندک است و باید افزایش پیدا کند./۱۳۵۰/ت۳۰۲/ف

[ad_2]