×
×

بوستان نجمه در اختیار شهرداری قرار می گیرد/احداث بزرگترین آکواریوم کشور در قم

  • کد نوشته: 6509
  • قم – ایرنا – شهردار قم گفت: طبق صحبت هایی که با آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) صورت گرفته است مجموعه بوستان نجمه واقع در ابتدای خیابان شهیدان فاطمی قم در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت تا به بوستان ویژه بانوان تبدیل شود.

    بوستان نجمه در اختیار شهرداری قرار می گیرد/احداث بزرگترین آکواریوم کشور در قم
  • به گزارش شهرکریمه ، سید مرتضی سقائیان نژاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اگر درختی قطع شود با مجرمان آن به شدت برخورد می شود، این درحالی است که طی چند هفته گذشته تصاویری در فضای مجازی مبنی بر خشک شدن و قطع درختان منطقه دورشهر و بوستان نجمه منتشر که طی بازدید های به عمل آمده مشخص شد این تصاویر برای سال گذشته بوده است.

    ** احداث بزرگترین آکواریوم کشور در قم
    وی در ادامه سخنان خود از احداث بزرگترین آکواریوم کشور در قم خبر داد و گفت: طول تونل این آکواریوم، ۱۶۸ متر است که تنوع زیاد آبزیان از ویژگی های این طرح محسوب می شود که بهره برداری از آن باعث جذب گردشگران زیادی خواهد شد.
    طرح احداث آکواریوم در بوستان غدیر قم در مرحله مطالعات اولیه است و هزینه آن حدود ۸۵۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است که ۲۰ درصد آن از سوی سرمایه گذار خارجی و بخش دیگر با مشارکت سرمایه گذار داخلی اجرایی می شود.

    ** خرید واگن های متروی قم از کشور روسیه
    سقائیان نژاد همچنین با اشاره به تامین واگن های متروی قم گفت: واگن های روسی دارای استانداردهای اروپا است که امضای خرید واگن ها از این کشور صورت گرفته است و سرمایه گذاری از طریق فایناس انجام شده است.
    عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به ۲ مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران را پوشش می دهد.
    وی ادامه داد: احداث خط B مترو نیز به تصویب رسیده است و برای آن هزینه ای معادل ۳۰ الی ۴۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

    ** آبیاری فضای سبز قم با استفاده از سیستم آبیاری نوین
    شهردار قم در ادامه با اشاره به بحران کم آبی گفت: برخی از فضاهای سبز شهر هر ۱۷ روز آبیاری می شود و برخی به صورت روزانه صورت می گیرد و از سال گذشته تا کنون سعی شده است از چمن هایی که نیاز آبی کمی دارد در سطح استان استفاده شود.
    وی ادامه داد: در بسیاری از بوستان های قم از سیستم آبیاری نوین و مکانیزه استفاده می شود تا از هدر رفت آب جلوگیری شود، در همین راستا برنامه ریزی شده است تا پایان سال، آبیاری های تحت فشار و نوین در تمام بوستان ها و فضای سبز اجرایی و از روش های سنتی جلوگیری شود.
    وی با بیان این که از سال گذشته تا کنون ۳۳۰ هکتار به فضای سبز شهر قم اضافه شده است گفت: سرانه فضای سبز هر شهروند در قم چهار متر مربع بود که این رقم به هفت متر مربع ارتقا پیدا کرد ضمن این که در صدد هستیم تا امسال نیز فضای سبز را افزایش دهیم.

    ** راه اندازی ۱۰ پل عابر پیاده تا پایان سال جاری در قم
    سقائیان نژاد از راه اندازی ۱۰ پل عابر پیاده تا پایان امسال در شهر قم خبر داد و گفت: برای راه اندازی هر پل حدود ۲۰ میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده است که در اطراف حرم و خیابان های منتهی به آن اجرایی می شود.

    ** طراحی ۱۴ مجموعه فرهنگی و ورزشی در قم
    وی همچنین افزود: ۱۴ مجموعه فرهنگی و ورزشی در مناطق مختلف شهر طراحی شده است که سه مجموعه توسط سپام امام علی بن ابی طالب(ع)، هشت مجموعه توسط شهرداری قم و تعدادی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) و بخش خصوصی آماده می شود تا شهروندان بتوانند از امکانات ورزشی و تفریحی از جمله استخر در مناطق هشت گانه بهره مند شوند.
    وی بیان داشت: همچنین ۲۰۰ دستگاه تلویزیون با پخش موضوع های فرهنگی و تبلیغی در قسمت های مختلف شهر راه اندازی می شود تا با برنامه های متنوع در خدمت زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(ع) باشد.
    وی با اشاره به ساماندهی وضعیت حمل و نقل عمومی نیز در قم گفت: در این راستا ۲۵۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و ۱۰۰ دستگاه خودروی جدید به سیستم حمل و نقل درون شهری اضافه می شود.

    ** توسعه زیرساخت های شهری قم باید منظم اجرایی شود
    سقائیان نژاد همچنین با بیان این که یکی از چالش های مهم شهرداری قم، موضوع درآمدها است گفت: ۷۵۰ میلیارد ریال درآمد امسال شهرداری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و با این آمار رکود به طور کامل حس می شود.
    وی گفت: امیدواریم در ۶ ماه دوم سال جاری وضعیت بهبود پیدا کند و در همین راستا با دقت نظر و بر اساس بودجه، برنامه ریزی ها برای ساخت و سازهای عمرانی در سطح شهر صورت می گیرد و ضرورت های اصلی و اولویت های شهری در شورای عالی سیاست گذاری شهرداری قم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
    وی با اشاره به این که برنامه قم ۱۴۰۰ تدوین شده است گفت: برنامه مدون و اولویت بندی های شهر مشخص شده است و با تخصیص بودجه، برنامه های عمرانی برای توسعه زیرساخت های شهری در حال اجرا است.
    شهردار قم تاکید کرد: در صورتی که زیرساخت های اساسی شهر قم منظم اجرایی نشود دچار مشکل خواهیم شد، از این رو برای تسهیل در رفت و آمدها، روان سازی ترافیک، طرح های عمرانی زیرگذر و روگذر ها و متصل کردن شرق شهر به غرب در ۲۰ کیلومتر در حال اجرا است.
    وی خاطرنشان کرد: امسال زیرگذر فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) در اولویت قرار گرفته است و طرح هایی از جمله بلوار آیت الله بروجردی و اتصال بلوار کشاورز به خیابان شهید مقدم شهرک فاطمیه را نیز اجرایی می کنیم.
    بلوار پیامبر اعظم(ص) بر اساس یک مسیر کاملا مستقیم به طول هفت کیلومتر از حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران و عرض ۳۰۰ متر اجرا شده که در چشم ‌انداز خود مسیری مدرن دارای گذرهای عابر پیاده شکیل، خطوط تراموا، مسیر عبور کندرو و تندروی خودرو و دوچرخه است که اطراف آن ساختمان ‌هایی مدرن و در عین حال هماهنگ با اصول معماری اسلامی و با کاربری ‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی، تفریحی و تجاری درنظر گرفته شده است.

    ** خبرنگاران، عملکرد شهرداری را منصفانه نقد کنند
    سقائیان نژاد همچنین با اشاره به ۱۷ مرداد، روز خبرنگار گفت: خبرنگاران باید منصفانه و خیرخواهانه با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود در شهر عملکرد شهرداری را نقد کنند.
    وی گفت: شهرداری قم به دنبال منافع مردم و توسعه زیرساخت های شهر است از این رو باید خبرنگاران مطالبه گرانه با نقدهای سازنده مسائل را پیگیری کنند.
    وی افزود: در حال حاضر کارهای عمرانی و زیرساختی خوبی در قم صورت گرفته است و روند رو به رشدی دارد که نیازمند تعامل خبرنگاران و بیان نقاط قوت و ضعف در مجموعه شهری هستیم.
    محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری شد.
    در پایان شهردار قم به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد و از المان روز خبرنگار رونمایی شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.