خبرگزاری مهر – گروه استان ها؛ سمیه رمضان نیا:بیجار گروس، شهری با قدمت هفت هزار ساله که به بام ایران مشهور است و مکان های تاریخی زیادی را در دل خود از بدو تاریخ برجای گذاشته است، و جاذبه های زیادی برای گردشگری دارد، هنوز هم برای زیادی ناشناخته است. شهرستان بیجار یکی از شهر […]

خبرگزاری مهر – گروه استان ها؛ سمیه رمضان نیا:بیجار گروس، شهری با قدمت هفت هزار ساله که به بام ایران مشهور است و مکان های تاریخی زیادی را در دل خود از بدو تاریخ برجای گذاشته است، و جاذبه های زیادی برای گردشگری دارد، هنوز هم برای زیادی ناشناخته است.

شهرستان بیجار یکی از شهر های زیبای کشوربا تنوع آب و هوایی مناسب و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی متنوعی است که همه ساله مورد توجه زیادی از گردشگران قرار داشته و در همین راستا دستگاه های اجرایی و متولیان  مربوطه با کوشش خود اهتمام دارند تا سفری ایمن را برای گردشگران نوروزی به ارمغان بیاورند.

با رسیدن به فصل بهار و شکوفایی طبیعت، شور و اشتیاق مردم برای استقبال از فصل نو به اوج خود می رسد و هر سو را که می نگری نشانی از زیبایی طبیعت را نظاره می کنی، در این میان شهرستان بیجار نیز که به بلندای بام ایران مشهور است مملو از چشم اندازهای طبیعی زیبا می گردد.

درآستانه سال نو بیجار هم به شهر فعال و پر تلاشی برای استقبال از مسافران مبدل شده  به نحوی که همه از پیر و جوان در تکاپو می باشند تا گرد و غبار  خانه ها و شهرشان را بزدایند و شاداب و سرحال به استقبال فصل نو بروند.

شهرستان بیجار با سابقه ای که دارد دارای اماکن گردشگری زیادی است که هر ساله به استقبال مسافران نوروزی می رود و آنان را به دل زیبایی های خود می کشاند و قدرت الهی را به عکس می کشد.

دژ و قلعه قمچقا (دره شاهان)

دژ و قلعه قمچقا (دره شاهان) یکی از جاذبه های بکر گردشگری بام ایران است ای قلعه در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال بیجار و یک کیلومتری شمال روستای شهر قم چقا و داخل منطقه مراقبت شده بیجارقرار دارد.

به نظر کارشناسان قلعه تاریخی قمچقای بیجار دارای کتیبه ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک خواهد بود و جزء قدیمی ترین کتیبه های نیمه عکسی ایران قلمداد گردیده و کتیبه آن با خط سومریان قابل قیاس است.

ارتفاع دیواره های این قلعه به ۲۰۰ متر می رسد و تنها راه رابطه ای قلعه با خارج، گذرگاه باریکه ای خواهد بود که ساخته و پرداخته دست مالک هنری است که یک نفر به سختی توان دارد از آن گذر کند.

از قلعه بزرگ شهر قم چقا در عصر پارت ها و ساسانیان نیز استفاده شده که هم زمان با محاصره آتشکده آذرگشسب در تخت سلیمان (۱۰۰ کیلومتری شمال همین قلعه) به ابزار هراکیلوس امپراتور روم، موجبات خراب کردن آن فراهم شده است.

این قلعه از نظر قدمت بسیار حائز اهمیت است و در برهه های گوناگون مورد استفاده اقوام مختلفی واقع شده است؛ در نتیجه قلعه و دژ شهر قم چقا یکی از قلعه های با اعتبار و تاریخی معروف ایران است.

شهر بیجار در گذشته دارای چند بازار با اهمیت بوده که برخی از آنان هنوز رونق گذشته خود را محافظت کرده اند.

سد گلبلاغ جاذبه چشم نواز بلندای ایران

سد گلبلاغ از  جاذبه های شگت آور بام ایران بر روی زمین است که هر ساله پذیرای هزاران گردشگر نوروزی برای تماشای زیبایی های سحر انگیز است، زیبایی این سد تا حدودی است که هیچ وقت چشم گردشگران از دیدن آنان خسته نمی توان.

سد گلبلاغ بیجار یکی از مکان های بسیار دیدنی و تفریحی شهرستان بیجار است که در هر فصل زیبائی های خاص خود را دارد و مردم از هر نقطه ای برای گذراندن وقت ها خود به این منطقه عزیمت می کنند تا برای لحظاتی و به دور از دغدغه های روزمره زیبایی های آن را نظاره گر باشند.

این سد زیبا و پر جاذبه دیار گروس در ۱۵ کیلومتری کانون بیجار قروه بر روی رودخانه اوزن دره احداث شده است که با ظرفیت مخزن هشت میلیون متر مکعبی ظرفیت آبیاری دست کم ۸۰۰ هکتار از زمین های پایاب سد را دارد.

سد خاکی گلبلاغ از حیث مراجع آبی غنی بوده و در حال حاضر از زیرکشت بردن فرآورده ها مختلفی مثل گندم و جو و بالاخص سیب زمینی از آب این سد استفاده می گردد و در کنار زیبایی های دینی، بهره مندی خوبی را نیز برای کشاورزان اطراف فراهم کرده است.

در حال حاضر میتوان با اتومبیل تا نزدیکی این سد زیبا رفت و و گردشگران تنها مسیر کوتاهی را ملزم به پیاده روی می باشند، در کناره های این سد زیبا قایق های زیادی قرار داده شده تا مسافران و میهمانان خود را میهمان قلب گرم سد گلبلاغ کنند.

کوه حمزه عرب میزبان زیبا ترین طلوع خورشید

امامزاده حمزه عرب در کوه های شمال شرقی بیجار واقع شده است و با توجه به دسترسی ساده به این مکان مذهبی در ایام متفاوت روز میزبان خیل عظیمی از مردم این شهر و مسافران و گردشگران است.

یکی از خوب ترین و جذابترین جاذبه های گردشگری در بیجار کوه حمزه عرب است، ارتفاع  این کوه از سطح دریا حدود دو هزار ۶۴۰ متر است که برروی این کوه بلند که از هرطرف چشم آدم را نوازش می دهد، سید جلیل القدری از سلسله سادات موسی بن جعفر(ع) در سال ۹۷۳ هجری شمسی و بر طبق مستندات حاصله بنا به وصیت خودش به خاک سپرده شده است که در بین اهالی منطقه گروس مشتاقان بسیاری دارد.

جالب توجه اینکه در روستاهایی هم که حتی خود امامزادهایی وجود داشتند و راهشان هم بسیار دور بوده است برای برپایی مراسم حمزه عرب بعد از طی کردن راه های طولانی خود را به بالای این کوه می رساندند تا در این مراسم همکاری کنند.

آنهایی که شب را در بالای کوه حمزه عرب به صبح رسانده اند قطعا به چشم خود دیده اند که زیباترین طلوع از همین نقطه قابل دیدن است، طلوعی به راستی دیدنی و زیبا که چشم هر مخاطب ای را به سوی خود جلب می کند و قدرت خداوند شگرف را به نمایش می گذارد.

کوه حمزه عرب و در راس آن بقعه تاریخی و چشم اندازهای زیبای طبیعی به شکلی در دل مردم جای خود را بازکرده اند که حتی پیرمردان و پیرزنانی که راه رفتن برایشان سخت است، به سادگی برای زیارت و ادای نذر رنج عزیمت را برخود تحمیل کرده و به زیارت و استفاده از زیبایی های خداددادی این کوه می روند.

نگینی سبز  تحت عنوان منطقه ی مراقبت شده بیجار

منطقه مراقبت شده این شهر به عنوان مهمترین زیستگاه طبیعی استان کردستان و نگین سبز بام ایران با وسعتی بالغ بر ۲۳۰۰ هکتار در ۱۸ کیلومتری شمال بیجار در زمین های صلوات آباد واقع شده است.

این منطقه به سبب قرار گرفتن در میان سلسله بلندای و تحت تاثیر جریان های رطوبتی، از ریزش های جوی شایسته ای بهره مند بوده و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی در آن دیده می گردد.

منطقه مراقبت شده از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده های متفاوت پستانداران، پرندگان، خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد.

بیجار گروس، علاوه بر جاذبه های تفریحی آن قدر اماکن دیدنی طبیعی، تاریخی و مذهبی و فرهنگی دارد، که بتواند از اول فروردین تا ۱۳ فروردین، روزانه برای گردشگران جاذبه هایی مخصوص و منحصربه فرد ایجاد کند و مقصدی مناسب برای گردشگران در تمام فصول سال باشد.