×
×

بی برنامگی در صنعت لوازم خانگی بازار را بهم ریخت نه تحریم ها

  • کد نوشته: 11625
  •   به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها وضع بازار لوازم خانگی به سبب کمیاب بودن لوازم خانگی و گرانی بسیار مورد بحث است.   فروشندگان و فعالین بازار دلیل گرانی ها و کمیاب شدن لوازم خانگی را عدم ارائه لوازم خانگی از سوی تولید کنندگان به بازار عنوان می […]

    بی برنامگی در صنعت لوازم خانگی بازار را بهم ریخت نه تحریم ها
  •   به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها وضع بازار لوازم خانگی به سبب کمیاب بودن لوازم خانگی و گرانی بسیار مورد بحث است. 

     فروشندگان و فعالین بازار دلیل گرانی ها و کمیاب شدن لوازم خانگی را عدم ارائه لوازم خانگی از سوی تولید کنندگان به بازار عنوان می کنند در حالی که تولید کنندگان با رد این مبحث وضع موخر بازار لوازم خانگی را افزایش درخواست ها عنوان می کنند. 

     به هرحال پس از گران شدن نرخ ارز پیش از برگشت تحریم ها نرخ لوازم خانگی آن هم در حالتی که کالای مد نظر یافت گردد بسیار گران شده و این مبحث مشکلات زیادی را برای مردم فراهم کرده است. 

    برای ارزیابی علل کلیدی وضع بازار لوازم خانگی اظهار کرد وگویی با حسین رحمانی نیا مدیرعامل یکی از شرکت های تولید کننده لوازم خانگی داخلی انجام شده که در ادامه آمده است: 

    * بعضی تولیدکنندگان لوازم خانگی تولید را تماما متوقف نمودند

    فارس: آقای رحمانی نیا  با توجه به اینکه کمتر از یک سال پیش فروشندگان لوازم خانگی از رکود بازار لوازم خانگی گلایه مند بودند، علل گرانی و کمیاب شدن  یکباره لوازم خانگی چیست؟  افزایش نرخ ارز بازار لوازم خانگی را بهم ریخته یا اینکه تحریم هایی که هنوز نیامده موجب بروز چنین اتفاق هایی در بازار لوازم خانگی شده است؟ 

     رحمانی نیا: مطمئنا دلیل بروز همه رخدادهای در حوزه لوازم خانگی تحریم ها نبوده لکن بخش زیادی از مسائل پیش آمده در این بازار به مسائل مدیریتی و بی برنامگی در بخش صنعت تولید لوازم خانگی رابطه دارد. در کشور ما تصمیم های و بحران های اقتصادی به سرعت در روند تولیدات صنعتی تاثیرگذار است در نتیجه از آنجا که از قبل برای بحران تحریم آمادگی و برنامه ریزی نداشتیم این رخ داد و اثرها روانی هم مزید به دلیل گردید. 

     علاوه بر نداشتن برنامه برای مبارزه با تحریم ها، مبحث جلوگیری از عدم افزایش نرخ لوازم خانگی متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه هم در بروز وضع کنونی بازار لوازم خانگی تاثیرگذار بود. 

     وقتی مواد اولیه تولید افزایش نرخ دارد اما تولید کننده توان ندارد نرخ پایانی محصولش را متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه افزایش دهد وادار می گردد تولید را تعطیل کند که این اتفاق در بخش تولیدات لوازم خانگی افتاد و تولید کنندگان برای جلوگیری از آسیب و زیان ملزم به توقف تولید گردیدند. 

     بنابراین اتفاق نامیمونی به صورت نانوشته در بخش تولیدات لوازم خانگی به واقع شدن ملحق شد و متعاقب آن تولیدکنندگان دست از تولید برداشتند و اقدام به تعدیل نیروی انسانی کردند بطوری که در حال حاضر بعضی از تولیدکنندگان لوازم خانگی بطور کامل تولیدات خود را متوقف کرده اند. 

     همچنین بعضی از تولید کنندگان لوازم خانگی به مسئولین اعلام نموده اند که اگر تمهیدات لازم توسط مسئولین و متولیان بخش صنعت صورت نگیرد امکان دارد آنان هم ملزم به تعطیلی واحد تولیدی خود گردند. 

    * فارس:  شما توقف تولید را در بخش  لوازم خانگی در بعضی برندها را عنوان می کنید در حالی که تولید کنندگان لوازم خانگی به این مسئله اقرار نمی کنند و آن را نمی پذیرند؟ این گفته شما طبق چه مستنداتی است؟ 

     رحمانی نیا: در حال حاضر دلیل کم بودن لوازم خانگی عدم تولید برنامه ریزی و عدم پشتیبانی از تولید کنندگان است. اما به هرحال از شرایط آسیب پذیر یک عده سودجو هم سوءاستفاده می کنند بطوریکه به محض اینکه  این سودجویان متوجه گردیدند، تولید کنندگان لوازم خانگی به دلیل شرایط پیش آمده  تولید را کاهش یا متوقف می کنند به بازار وارد گردیدند و با خرید و احتکار لوازم خانگی وضع بازار لوازم خانگی را بهم ریختند.

     

    * ۲ دلیل کلیدی بهم ریختگی بازار لوازم خانگی

     بنابراین بطور کلی مشکل اول در بازار لوازم خانگی تامین مواد اولیه و مبحث دوم  تصمیم گیری برای افزایش نرخ کالای پایانی متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه است. 

     ورق فولاد یکی از مواد اولیه مورد احتیاج تولید کنندگان لوازم خانگی است که در حال حاضر نرخ این کالا توسط شرکت فولاد افزایش یافته و نرخ ABS هم که یکی دیگر از مواد اولیه و با اهمیت در تولید لوازم خانگی است  توسط شرکت های پتروشیمی افزایش پیدا نموده است. 

     طبیعتا تامین حقوق ۶۵۰ نفر نیروی انسانی نیازمند سودآوری شرکت است و سودآوری موجب می گردد تا شرکت از بین نرود و چرخ آن بچرخد. 

     فارس: شما دلیل بهم ریختگی بازار لوازم خانگی را عدم تامین مواد اولیه و علاوه بر این افزایش نیافتن نرخ لوازم خانگی متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه عنوان می کنید؟ در حالی که از اوائل سال کنونی تاحالا دو بار لوازم خانگی افزایش نرخ یافته است یک بار در اواخر فروردین ماه مجوز افزایش نرخ لوازم خانگی صادر گردید و جدیدا هم سازمان پشتیبانی بدون ابلاغ کتبی و رسمی مجوز افزایش نرخ ۲۰ تا ۲۵ درصدی را برای تولید کنندگان صادر کرده است. آیا این میزان افزایش نرخ کافی نبوده است؟

    آیا این میزان افزایش نرخ کافی نبوده است؟رحمانی نیا: مجوز افزایش نرخ موخر لوازم خانگی، هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است و شرکت های تولید کننده لوازم خانگی هنوز برای اعمال افزایش نرخ ابهام دارند زیرا امکان دارد این افزایش نرخ را اعمال کنند و پس از آن مورد سؤال سازمان پشتیبانی قرار دریافت کنند که طبق چه مجوزی این افزایش نرخ را اعمال کرده اند. در نتیجه باید مسئولین امر تکلیف افزایش نرخ را به صورت رسمی اعلام کنند و برای اینکه بازار از حالت قفل شدن خارج گردد مسئولین امر باید برای اعلام رسمی افزایش نرخ سرعت عمل به خرج دهند. 

     وقتی اذن افزایش نرخ محصول تمام شده متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه به تولید کنندگان داده نمی توان، تولید کننده باید به استفاده کننده سوبسید بدهد و مطمئنا در چنین شرایطی یک تولید کننده به حیات تولیدی خود توان ندارد دنبال کند و وادار می گردد تولید خود را متوقف کند.

    فارس: مواد اولیه چقدر افزایش نرخ داشته است؟ 

     رحمانی نیا: نرخ مواد اولیه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد زیاد شده است البته قسمتی از این افزایش نرخ ها افسار گسیخته و به سبب سودجویی است. اما علی ایحال ما مواد اولیه مورد احتیاج بخش تولید خود را باید با چنین افزایش قیمتی خریداری کنیم. 

     متاسفانه به سبب آسیب پذیر بودن اقتصاد ما هر تکانه ای که در مسائل ارزی پیش می آید تاثیر مستقیم به صورت حقیقی و جعلی بر روی  نرخ مواد اولیه دارد.  

      حتی تولید کنندگان مواد اولیه هم باید قسمتی از مواد اولیه تولید را از طریق واردات تامین کنند در نتیجه افزایش نرخ ارز بر نرخ تمام شده مواد اولیه تأثیرگذار است و از آنجا که ما تولید کنندگان مواد اولیه خود را از بازار تامین می کنیم به اضطرار نرخ محصول پایانی مان افزایش می یابد. 

    حدود ۸۵ درصد از  نرخ تولیدات  لوازم خانگی بستگی به مواد اولیه و بقیه بستگی به هزینه های حامل های انرژی و هزینه کارگری دارد   در نتیجه نرخ ارز به طور مستقیم روی ۸۵ درصد از نرخ مواد اولیه مؤثر است. 

    فارس: چقدر از قطعات مورد احتیاج برای تولید شما از طریق واردات تامین می گردد و با توجه به تحریم ها چه مشکلاتی برای تامین این قطعات دارید؟ 

     رحمانی نیا: نزدیک به ۳۰ درصد مواد اولیه مورد احتیاج ما مثل فوم، کمپرسور و موتور فن از طریق واردات تامین می گردد. 

    فارس: با توجه به تحریم ها مشکلی هم برای تامین این قطعات و مواد اولیه دارید؟ 

     رحمانی نیا: بله داریم، اما اهتمام کرده ایم این مورد ها را با تهیه از کشورهای متفاوت تامین کنیم. 

     قبلا قطعات مورد نیازمان را از کره تهیه می کردیم اما با شروع تحریم ها و با توجه به ارتباطات نزدیکی که بین کره و آمریکا وجود دارد کشور کره دیگر حاضر به فروش این قطعات به ما نیست در نتیجه ما نیز با تغییر کشور مبدا برای واردات قطعات و مواد اولیه مورد احتیاج لوازم خانگی اهتمام کرده ایم تا مشکلاتمان را حل نماییم. 

    * فارس:  پس از بروز گرانی ها  و کم بودن در حوزه لوازم خانگی شما اعلام کردید که برای جبران کم بودن در بازار لوازم خانگی آمادگی دارید که به صورت سه شیفت تولید کنید؟ این رخ داد؟ 

     رحمانی نیا:  ما به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی تصمیم گرفتیم که در این بخش به مدد دولت بیاییم و اعلام نمودیم که حاضریم در صورت کمک دولت و برطرف موانع،  به صورت سه شیفت کار کرده تا قسمتی از احتیاج بازار را تامین کنیم، اما به صورت عملی تاحالا این اتفاق نیفتاده است.

    * فارس: به چه سبب این اتفاق نیفتاد؟ 

    رحمانی نیا: دولت کمک نکرد. البته ما در صدد تامین مواد اولیه از مبادی متفاوت هستیم و انشاء الله برای تولید در ماه های آتی مشکلی نخواهیم داشت ولی از دولت توقع داریم که در برطرف بعضی مشکلات من جمله تامین ورق از فولاد به ما کمک کند. در حال حاضر ورق فولاد در بازار موجود نیست و باید آن را از بازار سیاه تامین کرد.

    در نتیجه وقتی یک ماده اولیه آنقدر گران می گردد که بشدت نرخ تمام شده را تحت تاثیر قرار می دهد تولید کننده هم در چنین شرایطی ترجیح می دهد که مدتی تولید را متوقف کند تا ملزم به پرداخت نرخ نامتعارف مواد اولیه نشود و همین مبحث کم بودن در کالا در بازار را رقم می زند.

    در شرایطی که ما آمادگی خود را برای تولید در سه شیفت اعلام نمودیم از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار داشتیم تا ورق فولاد مورد احتیاج ما را از شرکت های زیر مجموعه خود تامین کند که این اتفاق نیفتاد. 

     برای تامین ABS هم که شرکت تولید کننده آن زیر مجموعه پتروشیمی ها و ستاد اجرایی دستور امام می باشند وزارت صنعت می توانست به ما کمک کند که در این راستا هم رخدادی رخ نداد. 

    * فارس: با توجه به اینکه حالا در شرایط تحریم باید قطعات مورد احتیاج تولیدات را از کشورهای متفاوت تهیه کنید این امر بر روی کاهش کیفیت کالای تولیدی تاثیر نگذاشته است؟ 

     رحمانی نیا: خیر، چه بسا بعضی قطعات را با کیفیت بهتری تهیه می کنیم. 

     شرکت تولیدی ما هر قطعه و هر نوع ماده اولیه را پیش از ورود به چرخه تولید آزمایش می کند و در صورت اخذ استانداردهای لازم آن را وارد چرخه تولید می کند، در نتیجه تغییر مبادی واردات قطعات تاثیری در کیفیت محصول تولیدی ما نخواهد داشت و علی رغم تمام مشکلات از تولید فرآورده ها کیفی صرف نظر نخواهیم کرد. 

     در حال حاضر همه روزه ۳۵۰ دستگاه لوازم خانگی تولید و به بازار ارائه می کنیم در حالی که پیش از این همه روزه ۲۵۰ دستگاه تولید می کردیم. 

    فارس: یک تولید کننده برای ادامه تولید چه انتظاری از دولت دارد؟ 

     رحمانی نیا: انتظار ما تثبیت نرخ ارز با هر نرخ مورد تایید دولت است. تثبیت نرخ ارز در هر نرخی تکلیف تولید کنندگان را روشن می نماید. 

    در بازار متلاطم تولید لوازم خانگی، عدم ثبات نرخ ارز منتج شده است که زیادی از تولید کنندگان جرات تولید دو مرتبه را نداشته باشند و گمان من آن است که اگر نرخ ارز تثبیت گردد تولید کننده ها هم بتوانند برای تولید برنامه ریزی کنند.

    *الان خوب ترین مجال برای تقویت تولید کنندگان داخلی است

    فارس: چند درصد بازار لوازم خانگی را تولیدات داخلی تشکیل می دهد؟ 

    رحمانی نیا: به سبب سیاست های نادرست ، قاچاق لوازم خانگی و واردات بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از بازار لوازم خانگی وارداتی است و حدود ۳۰ درصد از تولیدات داخلی تامین می گردد. 

    * فارس: در سال پشتیبانی از کالای ایرانی چه انتظاری از مسئولین می رود؟ 

     رحمانی نیا: در سالی که به اسم پشتیبانی از تولید داخلی و کالای ایرانی مزین شده انتظار می رفت که وضع تولید داخلی شرایط بهتری داشته باشد اما مسائل متفاوت موجب شده که صنعت لوازم خانگی در بلاتکلیفی تصمیم گیری بسر ببرد. 

     اکنون خوب ترین مجال برای تقویت شرکت های تولید کننده داخلی است. کشور ژاپن در جنگ جهانی با آمریکا با خاک یکسان گردید ولی بر روی پای خودش ایستاد و همه نیازهایش را خودش تامین کرد ما نیز باید از تمام نیرو و توان خودمان استفاده نماییم تا بتوانیم روی پای خودمان بایستیم. 

     تولید فرآورده ها بیگانه با اسم و برند بیگانه در کشور ما به معنای تولید داخلی نیست و تولید با این شرایط،  یک استراتژی نادرست است و هدف مقام معظم رهبری از پشتیبانی از تولید داخلی، پشتیبانی از اینچنین تولید نیست. 

     برای یک تولید کننده بیگانه تولید در داخل کشور ما بسیار به صرفه تر از واردات آن کالا است زیرا در این شرایط از پرداخت تعرفه واردات معاف می گردد و در برابر کالایی که در کشور ما تولید می گردد را به نرخ تمام شده پایانی که در خارج از کشور تولید می گردد ارائه می کند. 

     ما باید کالای ایرانی تولید کنیم و فرمایش رهبری در پشتیبانی از تولید کالای ایرانی پشتیبانی از تولید برندهای ایرانی در داخل کشور نبوده است. 

     ما حجم بلااستفاده بسیار بسیاری داریم که با تقویت این حجم ها توان داریم تولید را افزایش دهیم.

    اظهار کرد وگو از لیلا معتمد

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.