حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در نهمین شب از ایام سوگواری سالار شهیدان با تأکید بر اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، بی توجهی در قبال منکرات را باعث تشدید مشکلات دانست. به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در شب تاسوعای حسینی در مسجد مقدس جمکران با اشاره به اهمیت امر […]

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در نهمین شب از ایام سوگواری سالار شهیدان با تأکید بر اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، بی توجهی در قبال منکرات را باعث تشدید مشکلات دانست.

به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در شب تاسوعای حسینی در مسجد مقدس جمکران با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، گفت: امر به معروف و نهی از منکر به قدری در محرم الحرام اهیمت دارد که جا دارد دهه محرم را دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری کنیم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: در روایات آمده که افرادی در آخرالزمان می آیند که با قرآن آشنایی دارند و ادعای دینداری هم می کنند، اما امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند.

وی ادامه داد: برخی اعتقاد دارند که هدف وسیله را توجیه می کند و اگر شرایطی پیش بیاید که نماز به مال یا بدن آن ها ضرری وارد کند، نماز را رها می کنند؛ این در حالی است که امام حسین(ع) در آن شرایط جنگی هم نماز خود را رها نکردند.

فعال سیاسی و فرهنگی افزود: امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگی است که بقیه فرایض دینی بر اساس آن انجام می شوند؛ وقتی که جامعه این فریضه را به خاطر سختی رها می کنند، غضب خدا شامل حال آن ها می شود.

وی بیان داشت: وقتی فساد و گناه عمومی شد، غضب خداوند متعال شامل همه آن جامعه می شود و انسان های خوب در منزل انسان های زشت کار محسوب می شوند؛ اگر می خواهید مسیر حسین بن علی(ع) را ادامه دهید، باید اصلاح را پیگیری کنید و مصلح بزرگ، آمر به معروف و ناهی از منکر است.

دبیر کل جبهه پایداری تأکید کرد: برخی در معامله تلبیس می کنند و مردم را گول می زنند؛ تلبیس یعنی این که یک فروشنده گوجه های خوش رنگ و مرغوب را در جلوی بار می چیند، اما زمانی که از گوجه های جلوی دست خود برای شما قرار می دهد، آفت زده و نامرغوب هستند.

وی خاطرنشان کرد: به یکی از همین افرادی که در معامله تلبیس می کنند برخورد کردم و به او گفتم که این من این گوجه را نمی خرم، چون این معامله حرام است؛ فروشنده از من پرسید این مسأله ای که گفتید، واقعا حقیقت دارد و این معامله حرام است؟ وقتی که فروشنده متوجه کار اشتباه خود شد، اظهار پشیمانی کرد؛ وظیفه هر مسلمانی است که امر به معروف و نهی از منکر کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی تصریح کرد: گاهی برخی، افرادی که گردن کلفت و دزد هستند را بیشتر تحویل می گیرند؛ همین حمایت ها باعث خراب شدن جامعه شده است؛ در حالی که باید از این افراد نفرت داشت؛ انسان در دل باید احساس نفرت از گناه بکند.

وی اظهار داشت: نهی نکردن افراد از ارتکاب به اعمال زشت باعث می شود که تخم مرغ دزد، شتر دزد شود؛ انسان چوب خشک نیست که نهی از منکر در او تأثیری نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: وقتی در کنسرت ها کارهای غلط و اشتباه و منافی با ارزش ها انجام می شود، دیگر توجیهی ندارد که برگزار شود؛ فرقی بین نوع گناه وجود ندارد و حکم الهی باید اجرا شود؛ اگر استثنا قائل نشویم، شاهد بهبود شرایط جامعه هستیم.

وی ادامه داد: اگر به یک نفر تذکر دادید و باز هم مشاهده کردید که معصیت می کند، باید رفتار تندتر باشد، البته حق برخورد فیزیکی داده نشده است؛ اگر مسؤولان هم این فریضه را اجرا نمی کنند، باید به آن ها تذکر بدهید؛ اگر مسؤولان به تذکر شما اهمیت ندادند و در برابر حق ایستادند، باید در برابر آن ها بایستید تا حق جاری شود.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه افزود: امر به معروف و نهی از منکر به حدی جدی است که امام حسین(ع) خانواده خود را هم به صحرای کربلا آورد؛ نسبت به اجرا شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نباید کوتاهی کنیم؛ گاهی اوقات که امر به معروف و نهی از منکر کارساز نباشد، لازم است که این فریضه به طور جمعی، همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن، انجام شود.

فعال سیاسی و فرهنگی در بخش دیگری از سخنرانی خود جنایات سعودی ها در یمن را محکوم و تأکید کرد: آیا معنی صلح این است که وقتی تعدادی افراد غیر مسلح و کودک در یمن دور هم برای عزاداری جمع شده اند، آن ها را بمباران کنند؟ کجای این صلح است؛ این کودک کش ها ظالم ترین حکومت ها و کشورها هستند؛ این مستکبران گروه های تکفیری همچون طالبان و داعش را به وجود آوردند.

وی افزود: خداوند متعال و حضرت حجت(عج) توبه کنندگان را خیلی دوست دارند؛ هر کس که با امام حسین(ع) رفاقت کند، با ایشان محشور خواهد شد و به همین خاطر است که سالار شهیدان بیشترین شفاعت را در آخرت خواهد داشت.

منبع:خبرگزاری رسا،