×
×

تأثیر معجزه‌آسای «ابراز محبت» بر حل اختلافات زوجین/ دخالت خانواده‌ها عامل ۴۰ درصد اختلاف زوجین است

  • کد نوشته: 21100
  • [ad_1] نصرت رضایی آغوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به ضرورت حفظ آرامش در فضای خانواده در راستای حفظ قوام و موفقیت خانواده اظهار کرد: آمار نشان داده است که ۸۵ درصد آرامش خانواده بستگی به آرامش بانوی خانه دارد. وی اضافه کرد: علاوه بر تأثیر مستقیم رفتار و گفتار مرد […]

    تأثیر معجزه‌آسای «ابراز محبت» بر حل اختلافات زوجین/ دخالت خانواده‌ها عامل ۴۰ درصد اختلاف زوجین است
  • [ad_1]

    نصرت رضایی آغوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به ضرورت حفظ آرامش در فضای خانواده در راستای حفظ قوام و موفقیت خانواده اظهار کرد: آمار نشان داده است که ۸۵ درصد آرامش خانواده بستگی به آرامش بانوی خانه دارد.

    وی اضافه کرد: علاوه بر تأثیر مستقیم رفتار و گفتار مرد بر آرامش زن، توجه به مسائل معنوی مانند انس با قرآن، عبادات فردی و … نیز می‌تواند به حفظ آرامش مستمر زن کمک کند.

    کارشناس روانشناس خانواده تصریح کرد: برخی «تفاهم» را به معنای درک متقابل یکدیگر می‌دانند در حالیکه این تعریف برای تفاهم اشتباه است؛ «تفاهم» یعنی توانایی تحمل تفاوت‌ها.

    رضایی ادامه داد: زن و مرد وقتی بپذیرند از دو خانواده با دو فرهنگ و دو مدل تربیتی مختلف کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا یکدیگر را به آرامش برسانند باید تفاوت‌های رفتاری یکدیگر را نیز پذیرا باشند.

     

    فاصله گرفتن از شور جوانی انتخاب همسر را سخت می‌کند

    وی توجه بیش از حد زوجین در طول زندگی به مدرک‌گرایی را یکی از عوامل کوتاهی آنان در آشنایی با وظایف همسری خود دانست و گفت: آشنا نبودن زوجین به وظایف خود منجر به ظهور بحران‌ها در طول زندگی به ویژه در ابتدای زندگی می‌شود.

    پژوهشگر و نویسنده حوزه مسائل خانواده با بیان اینکه این روزها زوجین توجه کمتری به سفارشات اسلام در زمینه رفتار با همسر و پاداش‌هایی که در برابر نیکی‌ به همسر تعیین شده است دارند گفت: روایات اسلامی در حوزه مسائل خانواده بسیار زیاد است که توجه به یکایک آن‌ها ضروری است؛ مثلا امام صادق(ع) در روایتی خطاب به بانوان فرموده است:« اگر زنی یک لیوان آب با رضایت قلبی به همسر خود بدهد به اندازه ۷۰ سال نمازهای مستحبی قبول شده برای او حسنه می‌نویسند.» و همچنین رسول مکرم اسلام(ص) در سفارش به آقایان برای کمک به همسران خود خطاب به امام علی(ع) فرموده است:« یا علی، میدانی که کار کردن در خانه و کمک به همسر همانند حج و صدقه است و فضیلت و پاداش دارد؟»

    رضایی مطرح کرد: کارشناسان خانواده سن خاصی را برای ازدواج تعیین نکرده‌اند و معتقدند هر فرد در هر سنی که بتواند مسؤولیت شراکت در زندگی فرد دیگری را بپذیرد آماده ازدواج است. این آمادگی ممکن است برای فردی در سن ۱۵ سالگی ایجاد شود و برای فرد دیگری تا سن ۲۵ سالگی هم ایجاد نشود.

    وی تصریح کرد: دخترها و پسرها مقداری که ازدواجشان به تعویق می‌افتد و از شور جوانی فاصله می‌گیرند برای انتخاب همسر دچار وسواس می‌شوند و با سختی‌هایی که خودشان و خانواده‌شان بر سر راه ازدواجشان می‌چینند به سختی انتخاب می‌کنند و حتی پس از شروع زندگی مشترک نیز دوباره دچار بحران می‌شوند و با خود درگیری فکری دارند که نکند اشتباه انتخاب کرده باشم. همه این مسائل سبب تشدید اختلافات و بحران‌ها در زندگی مشترک می‌شود.

    کارشناس مشاوره خانواده ادامه داد: اتفاق خوبی که طی چند سال اخیر در کشور شاهد آن بوده‌ایم پایین آمدن سن ازدواج به نسبت سال‌های گذشته است که همین مسئله سبب پایین آمدن چند درصدی آمار طلاق شده است.

     

    دخالت خانواده‌ها عامل ۴۰ درصد اختلاف زوجین است

    رضایی ضمن توصیه به خانواده‌ها  به منظور خودداری از دخالت در زندگی زوجین اذعان کرد: آنچه از آمار به دست کارشناسان خانواده می‌رسد نشان می‌دهد عامل ۴۰ درصد اختلافات زوجین اطرافیان هستند. اطرافیان شامل خانواده‌های زوجین و فامیل‌های وابسته می‌شود.

     

    وی تصریح کرد: زوجین چه بخواهند و چه نخواهند ۵۰ درصد زندگی‌شان تحت تأثیر خانواده‌های آنان خواهد بود. جوانان باید در انتخاب همسر به خانواده طرف مقابل نیز دقت کنند و بدانند که نمی‌توانند بی‌توجه به خانواده‌ همسر زندگی کنند چرا که هر فرد از خانواده خود تأثیر می‌پذیرد و مدت‌ها در کنار آنان زندگی کرده و مدل فکری و زندگی آنان را تا حد زیادی برگرفته است.

    کارشناس مشاوره خانواده عنوان کرد: رودربایستی‌های بی‌جا، به رخ کشیدن‌های ناروا، بدحجابی‌ها و بی‌حیایی‌هایی که در جامعه موج می‌زند، توقعات بی‌جا، بیکاری، زخم‌زبان‌ها، توهین‌ها، بدگویی‌ها، حسادت‌ها، غرور و خودخواهی‌ها، عدم هماهنگی زوجین با هم، مقایسه‌های گاه و بیگاه، اختلال‌های فکری و … همه از عوامل بروز اختلاف میان زوجین است.

    رضایی ادامه داد: شاه کلید حل اختلافات زوجین «کنترل خشم» است، داشتن گذشت و ایثار نیز در عرض آن می‌تواند به حل اختلافات زوجین کمک کند. کنترل خشم و داشتن گذشت زمانی ارزش پیدا می‎‌‌کند که پای اختلاف در میان باشد وگرنه زمانی که شرایط بر وفق مراد باشد اصلا گذشت و ایثار معنایی ندارد.

    وی عبور از خواسته‌های خود به خاطر همسر به منظور حفظ آرامش در زندگی را یکی از مهم‌ترین پایه‌های حفظ ثبات زندگی دانست و گفت: بسیاری از موارد اختلاف میان زوجین ناشی از ندانستن مسائل روانشناسی خانواده است نه نخواستن اعمال آن.

    پژوهشگر و نویسنده حوزه مسائل خانواده با اشاره به آیه «الرجال قوامون علی النساء» گفت: برخی از مراجعه‌کنندگان می‌گویند شوهرم با استناد به این آیه مدعی است جنس مردان از جنس زنان برتر است و زنان باید مطیع مطلق همسران خود باشند. درحالیکه خداوند در برابر این قیومیتی که به مردان داده است خواسته‌هایی را نیز در برابر زنان از آنان دارد مثل تأمین معاش و مدیریت اقتصادی خانواده، مدیریت عاطفی خانواده و رعایت اعتدال بین همسر و فرزند.

    رضایی اضافه کرد: اگر نکات مطرح شده در روانشناسی اسلامی خانواده رعایت شود حتما آرامش بر دامن زندگی خانواده‌ها جاری خواهد شد.

     

    اعجاز ابراز محبت در کاهش و حل اختلافات زوجین

    وی با اشاره به تأثیر بی‌نظیر ابراز محبت زوجین به همدیگر بر کاهش دامنه اختلافات و حل و فصل مشکلات موجود در مسیر زندگی آنان عنوان کرد: تأثیر ابراز محبت زوجین بر کاهش دامنه اختلافات به حدی است که مثلا اگر دو زوج با روحیات و سلایق یکسان در معرض مشکل و اختلاف یکسانی قرار گیرند، زوجی که به هم ابراز محبت بیشتری دارند خیلی زودتر اختلاف را پشت سر می‌گذارند و خیلی بهتر انسجام و آرامش را به زندگی باز می‌گردانند.

    پژوهشگر و نویسنده حوزه مسائل خانواده بیان کرد: در حریم هر خانواده یک بحث مودت وجود دارد و یک بحث محبت. وقتی فردی در خانواده به فرد دیگری محبت می‌کند توقعاتی را در برابر این ارائه محبت دارد بنابراین بحث محبت در خانواده آسیب‌پذیر است ولی مودت که بر پایه وظایف طرفین و به خاطر خدا انجام می‌شود کمتر در معرض آسیب‌پذیری است.

    رضایی ادامه داد: اگر مراقبت از فضای محبت در خانواده به خوبی صورت گیرد یقینا بسیاری از مشکلات با سرعت و با راحتی حل می‌شود و جمع دلهای اعضای خانواده عمیق‌تر می‌شود.

    وی بحث تکریم زوجین توسط یکدیگر را مسئله مهم دیگری دانست و افزود: متأسفانه برخی از زوجین به این مسئله توجه کافی ندارند؛ توجه به خواسته‌های همسر چه خواسته‌هایی که به زبان می‌آورد و چه خواسته‌هایی که به زبان نمی‌آورد مصداق تکریم همسر و دو طرفه است.

     پژوهشگر و نویسنده حوزه مسائل خانواده اذعان کرد: زوجین با زندگی در کنار یکدیگر باید به مرور خواسته‌های طرف مقابل را شناسایی کنند و به منظور اطمینان از صحت شناسایی خواسته‌ها با وی به گفت‌وگو بپردازند چرا که مواردی بوده است که فردی مدت‌ها گمان می‌کرده است خواسته همسر خود را شناخته  و بر اساس آن پیش می‌رود در حالیکه شناخت او اشتباه بوده و مدت‌ها کاملاً بر خلاف خواست همسرش عمل می‌کرده است.

    رضایی اضافه کرد: پیدا کردن شناخت نسبت به خواسته‌های همسر تا حد زیادی با گفت‌وگو حاصل می‌شود ولی متأسفانه طبق آماری که به دست آمده است میانگین گفت‌وگوی اعضای خانواده با یکدیگر در ایران پیرامون مسائل خانوادگی در طول یک شبانه روز سه دقیقه است که این معضل بزرگی به شمار می‌آید.

    وی ادامه داد: در تفسیر سوره مبارکه نور پیامبر(ص) فرموده است:«نیاز است خانواده در طول روز دور هم جمع شوند» که این دورهمی غیر از سه وعده صبحانه، نهار و شام است که البته همین هم امروزه کمرنگ شده است. ارتباط مداوم کلامی و غیر کلامی لازمه زندگی است و زن و شوهر باید برای همدیگر وقت بگذارند.

    پژوهشگر و نویسنده حوزه مسائل خانواده تصریح کرد: به عنوان کارشناس روانشناس مسائل خانواده با یقین می‌گویم که بدون داشتن مطالعه و پیگیری مباحث روانشناسی پیرامون مسائل خانواده نه می‌توان زندگی آرامی داشت و نه می‌توان رضایت همسر را به دست آورد و نه می‌توان فرزندان صالحی تربیت کرد. حتما برای حفظ زندگی باید مطالعه زوجین در زمینه مسائل خانواده افزایش پیدا کند و فرهنگ مشاوره با کارشناسان خانواده و استفاده از نظرات آنان در کشور توسعه یابد.

    انتهای پیام/۷۸۰۰۵*۴۰

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.