×
×

سبک زندگی اسلامی:
تأثیر کسب حرام بر کاهش مقدرات حلال

  • کد نوشته: 909
  • آن رزقی را که تو به دنبال آن می‎روی از طریق حلال دنبال کن؛ زیرا اگر آن را از حرام کسب کنی، به عنوان رزق تو محسوب می‎شود اما از ارزاق حلالی که برای تو مقدر شده کم می‎شود؛ زیرا همان رزق توست و چاره‎ای نداری جز آن ‎که همان را مصرف کنی. به گزارش […]

    تأثیر کسب حرام بر کاهش مقدرات حلال
  • آن رزقی را که تو به دنبال آن می‎روی از طریق حلال دنبال کن؛ زیرا اگر آن را از حرام کسب کنی، به عنوان رزق تو محسوب می‎شود اما از ارزاق حلالی که برای تو مقدر شده کم می‎شود؛ زیرا همان رزق توست و چاره‎ای نداری جز آن ‎که همان را مصرف کنی.
    به گزارش شهرکریمه موضوع خانواده و اهمیت جایگاه آن تا حدی زیاد است که در قرآن و روایات عترت(ع) تأکیدات و تعالیم فراوانی نسبت به آن شده است و این به خاطر تأثیرگذاری فراوان نظام خانواده بر بدنه یک جامعه است، زیرا اصلاح یا فساد جامعه بستگی به نوع تربیتی دارد که در خانواده صورت می‎گیرد و ریشه آن را باید در نظام خانواده جستجو کرد.

    یکی از عوامل تأثیرگذار در تربیت خانوادگی بحث پیگیری معیشت و رزق حلال برای اهل منزل است که خداوند در تمام ادیان به خصوص دین اسلام آن را برای مردان حلال قرار داده است. امام رضا(ع) در این باره فرمودند: «مرد را سزاوار است که زندگى عیالش را توسعه دهد، تا مرگش را آرزو نکنند» با این توضیحات لازم است شاخصه‎های مرد مؤمن در خصوص تأمین رزق اهل منزل مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در تربیت خانواده، توجه به رزق است.

    مراقبت نسبت به عدم آلودگی رزق و روزی به مال حرام یا شبهه‌ناک از جمله مواردی هست که مردان خانواده نسبت به آن باید دقت نظر داشته باشند. در این باره امام رضا(ع) فرمودند « تقوا را در طلب روزی رعایت کن و حد اعتدال را در طلب آن پیشه کن و کسب خود را از آلوده شدن به حرام حفظ کن و بدان که روزی دو گونه است؛ رزقی که تو در طلب آن هستی و رزقی که آن طالب توست. پس آن رزقی را که تو به دنبال آن می‎روی از طریق حلال دنبال کن؛ زیرا اگر آن را از حرام کسب کنی، به عنوان رزق تو محسوب می‎شود اما از ارزاق حلالی که برای تو مقدر شده کم می‎شود؛ زیرا همان رزق توست و چاره‎ای نداری جز آن ‎که همان را مصرف کنی» نیز طبق این حدیث قناعت نسبت به آن مقداری که خداوند برای روزی مقرر کرده است، انسان مؤمن را از برخی خطرات و وسوسه‎های شیاطین باز می‎دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید