استاد عرفان و اخلاق با اشاره به حق سنگین والدین بر گردن فرزندان، گفت: یکی از مسائلی که ائمه معصومین(ع) بر آن تأکید بسیار دارند توجه به والدین چه در زمان حیات و چه در دوران پس از مرگ است که باید با خیرات و حسنات به فکر آنها باشیم.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر رکیمه به نقل از خبرگزاری رسانیوز آیت الله محمد ناصری، استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: انسان باید به فکر آخرت خود باشد، همچنین باید به فکر عزیزان خود که از دنیا رفته‌اند و در آخرت به ما نیازمند هستند باشد، هرقدر ما در این دنیا به فکر آنها باشیم آنها در آخرت از بهره معنوی و ثواب اعمالی که به یاد آنها انجام می‌دهیم بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه هرکاری کنیم توان ادا کردن حق پدر و مادر را نداریم، اظهار کرد: شخصی به نزد پیامبر اکرم(ص) و از خدمت کردن بی‌دریغ خود به مادر مریضش و انجام دادن تمام کارهای مادرش حتی غذا دادن به او گفت و از ایشان پرسید آیا حق مادرم را ادا کرده‌ام؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر به عدد ریگ‌های این بیابان عمر کنی و تمام این مدت را به همین صورت از مادرت پذیرایی کنی حق یک ساعتی که تو را درون بدن خود و کنار قلبش نگه داشته بود ادا نکرده‌ای.

آیت الله ناصری با اشاره به عظمت حق والدین، خاطرنشان کرد: اگر والدین در حیات هستند باید به دست بوس آنها برویم و هرکاری که می‌توانیم برای آنها انجام دهیم و اگر از دنیا رفته‌اند باید باز هم به فکر شرایط آنها در جهان آخرت باشیم، همواره به زیارت قبور آنها رفته و برای آنها طلب خیر و مغفرت و آمرزش کنیم و تلاش کنیم به هر نحوی که می‌توانیم با اعمال و عبادات خود برای آنها در آخرت حسنه بفرستیم.

استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه با بیان روایاتی از ائمه معصومین(ع) پیرامون اهمیت خدمت و احسان و نیکی به والدین، تصریح کرد: یکی از مسائلی که ائمه معصومین(ع) بر آن تأکید بسیار دارند توجه انسان به والدین چه در زمان حیات و چه در دوران پس از مرگ است، والدین حق بسیاری بر ما دارند که باید به ادای دین خود به ایشان توجه جدی داشته باشیم.

وی حق نبوت و رسالت را سنگین‌ترین تکلیف الهی توصیف کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) پیش از تولد پدر خود را از دست دادند و در چند ماه پس از تولد نیز مادر خود را از دست دادند، این موضوع شاید به این دلیل بود که خداوند می‌خواست بار مسؤولیت‌هایی که بر دوش پیامبر اسلام(ص) قرار می‌گیرد کمتر باشد.