حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌عباس رفیعی، مدیر موسسه مجمع الفکر الاسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: مجمع‌الفکر دارای سه گروه علمی فعال است که یکی از آن‌ها گروه تراجم است که کار تدوین موسوعه مولفین امامیه را در ۵۰ جلد عهده‌دار است. وی افزود: کار تحقیقی موسوعه خاتمه یافته و تا دو سال آینده چاپ […]

تالیف موسوعه مولفین امامیه در 50 جلد/ تحقیق رجالی تمامی روایات بحارالانوارحجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌عباس رفیعی، مدیر موسسه مجمع الفکر الاسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: مجمع‌الفکر دارای سه گروه علمی فعال است که یکی از آن‌ها گروه تراجم است که کار تدوین موسوعه مولفین امامیه را در ۵۰ جلد عهده‌دار است.

وی افزود: کار تحقیقی موسوعه خاتمه یافته و تا دو سال آینده چاپ آن نیز انجام خواهد شد؛ این مجموعه زندگی علمای شیعه به عنوان تراث شیعی را مورد بحث قرار داده است.

رفیعی بیان کرد: از ویژگی‌های خاص این مجموعه آن است که زندگینامه علمای جهان اسلام اعم از عالمانی که در موضوعات دینی و غیر آن اثر داشته‌اند تالیف شده است یعنی عالمانی که ممکن است در زمینه کودک و یا علوم دیگر هم کتاب نوشته باشند.

مدیر مجمع الفکر الاسلامی با بیان اینکه عالمان شیعه از صدر اسلام تا سال ۱۳۸۲ هجری شمسی در این موسوعه معرفی شده‌اند تصریح کرد: اگر مولفی بعد از سال ۱۳۸۲ تالیف داشته است نام او را در این مجموعه نیاوردیم و فعلا هم قصد تدوین بعد از این مقطع را نداریم.

وی با بیان اینکه این مجموعه در قطع رحلی چاپ شده و هر جلدآن تقریبا ۷۰۰ صفحه است گفت: مختصری از زندگینامه آن عالم و آثار وی همچنین انتشاراتی که آثار وی را چاپ کرده همچنین آدرس مراکز و کتابخانه‌هایی که این آثار در آن موجود است در این کتاب قید شده است.

رفیعی با اشاره به سنت تراجم‌نویسی در حوزه علمیه اظهار کرد: الذریعه آقابزرگ تهرانی مجموعه زندگینامه عالمان دینی را نوشته است که در واقع در پاسخ به سخنان برخی از عالمان اهل سنت است که شیعه را فاقد آثار، تالیفات، دانشمند و صاحب تالیف مشهور و معروف معرفی کرده‌اند و موسوعه تراجم مجمع الفکر هم در واقع پاسخی به همین سخنان است.

مدیر مجمع الفکر اظهار کرد: الذریعه زندگی علمای دینی را نوشته ولی این موسوعه اختصاصی به موضوعات دینی ندارد و برای همه عالمان شیعه است که در هر زمینه‌ای از جمله ریاضیات و نجوم و … تالیف دارند.

تالیف موسوعه فقهی امامیه

رفیعی ادامه داد: گروه دوم این موسسه، بخش فقهی است که موسوعه فقهی مولفین امامیه را در ۱۵ جلد در حال تدوین دارد؛ این موسوعه فقهی و اصولی است که تحت اشراف آیت‌الله انصاری در حال انجام است و پیش بینی می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ جلد دیگر نیز تالیف شود.

رفیعی اظهار کرد: در این موسوعه اصطلاحات فقهی و اصولی تعریف و تشریح شده است که اگر فردی بخواهد به این اصطلاحات مسلط شود می‌تواند به این کتاب مراجعه کند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز کار مشابهی را در دستور کار داشتند و بخش‌هایی از آن انجام شده بود افزود: ولی این موسوعه مجموعه کوچکتر و در حد دیکشنری فقهی است که براساس حرف و الفبا تدوین شده است.

رفیعی با بیان اینکه این موسوعه خیلی خلاصه هم نیست اظهار کرد: در این مجموعه اصطلاحات و واژگان فقهی و اصولی تعریف شده ولی کار تطبیقی با اهل سنت در آن صورت نگرفته است.

تالیف مجموعه حدیثی سنت شریفه

مدیر مجمع الفکرالاسلامی به بخش سوم فعالیت‌های مجمع الفکر اشاره کرد و افزود: مجموعه حدیثی سنت شریفه بخش دیگر را تشکیل می‌دهد که حدود ده سال برای نوشتن آن وقت صرف شده و کارهای رجالی کل بحارالانوار را انجام داده‌اند البته در دو سال اخیر نقشه کار مقداری تغییر کرده است.

مدیر مجمع الفکر بیان کرد: اصلی‌ترین ویژگی رویکرد جدید، عصری‌نگری است و تلاش شده تا باب‌بندی فقهی بر اساس موضوعات روز ارائه شود مثلا اگر کسی بخواهد به باب فرهنگ مراجعه کند  در آثار گذشته بابی با این عنوان نداریم ولی در این مجموعه حدیثی باب فرهنگ ایجاد شده و روایات مرتبط بحث شده است.

این محقق و پژوهشگر تاکید کرد: این مجموعه شبکه مفاهیم دینی ایجاد کرده است مثلا رابطه بحث ایمان در باب های روایی با شناخت خدا و محبت خدا … بیان شده و ایمان ثمره شناخت خدا معرفی شده همچنین عبادات به عنوان ابزار ایمان و مرتبط با آن بحث شده است.

عصری بودن؛ مهمترین ویژگی

مدیر مجمع الفکرالاسلامی تصریح کرد: نقشه اولیه این کار دو سال پیش تایید شد و تاکنون به انتهای بحث فرهنگ رسیده است. این پروژه در سه بخش انجام خواهد شد که بخش اول تبویب کلی و ماکت کار در هفت جلد است؛ گام دوم این کار توسعه بخش اول در ۱۲ جلد است و گام سوم نیز تمامی روایات را در برخواهد گرفت.

وی ادامه داد: این کار به صورت تقریبی پیش می رود و از احادیث اهل سنت هم استفاده شده است؛ این کار برای مخاطبان در سه سطح عموم مردم، حوزویان و افراد انگلیسی زبان در حال انجام است؛ برای عموم مردم با ترجمه روان، برای حوزویان با بررسی سندی و برای افراد انگلیسی زبان در یک جلد ترجمه خواهد شد.

وی افزود: خلاصه‌ای از این مجموعه به عنوان مانیفست برای انگلیسی زبان‌ها در یک جلد منتشر خواهد شد.

رفیعی با بیان اینکه این آثار به زبان عربی نوشته شده است تصریح کرد: مجموعه سوم به زبان عربی و انگلیسی در حال ترجمه است.

انتهای پیام