×
×

تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های قطار شهری قم

  • کد نوشته: 7727
  • شهردار قم گفت: در حوزه قطار شهری مشکلی اساسی وجود داشت که پیش بینی شده خط A در فاز نخست به طول ۵٫۲ کیلومتر به بهره‌برداری برسد و منابع مالی آن نیز تامین خواهد شد.

    تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های قطار شهری قم
  • به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار مدیران شهری با آیت‌الله محمد مومن، با اشاره به رکود اقتصادی در کشور، اظهار کرد: معضلات زیادی در حوزه مدیریت شهری وجود دارد و به همین خاطر ما در بخش‌های مختلف نیازمند بهره‌گیری از عنایات و نظرات علما و مراجع عظام تقلید هستیم.

    وی با اشاره به چالش‌های پیش روی مدیریت شهری قم، گفت: یکی از مسایل بدهی‌های پیش روی شهرداری قم بود که با تهاتر صورت گرفته نزدیک به نیمی از آنها را تسویه شده که هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران بوده است.
    سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری تهاتر و تسویه شده است، افزود: عمده بدهی‌ به پیمانکاران سر و سامان پیدا کرده و سعی داریم شرایط را به روز کنیم.
    وی به طلب شهرداری قم از نهادهای دولتی و نیمه خصوصی اشاره کرد و افزود: این طلب نیز به صورت اسناد خزانه‌ای به شهرداری اختصاص گرفت که به مرور شرایط خوبی را در شهر برقرار خواهد کرد.
    وی با تاکید بر اینکه شهرداری قم از حالت بحرانی خارج شده است، اظهار کرد: بدهی فعلی شهرداری به بانک‌ها یا پیمانکاران در حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که این رقم در بین کلان‌شهرهای دیگر نیز وجود دارد و به امور روزمره آنها باز می‌گردد.
    سقائیان‌نژاد در ادامه سخنان خود به پروژه‌های نیمه تمام شهری در قم اشاره کرد و افزود: چند پروژه نیمه‌تمام در شهر باقی مانده بود که بیش از ۹۰ درصد این پروژه‌ها تکمیل شده و در اختیار شهروندان است؛ البته برخی پروژه‌ها نیز وجود دارد که شهرداری عزم جدی برای ورود به آنها ندارد که از آن جمله پروژه شهید کاظمی است.
    شهردار قم به پروژه ادامه بلوار عماریاسر اشاره کرد و گفت: این پروژه که بلوار عماریاسر را به بلوار جمهوری اسلامی متصل می‌کند یکی از شریانات اصلی شهر قم است که بیش از ۹۰۰ پلاک نیاز به آزادسازی دارد.
    سقائیان‌نژاد با بیان اینکه در طراحی پروژه بلوار ۵۵ متری دیده شده بود و باید بدنه نیز تملک می‌شد، خاطرنشان کرد: تغییراتی در طرح انجام شد تا شهرداری مسیر را باز کند و بدنه در اختیار مالکین باشد.
    وی با تاکید بر اینکه پروژه عماریاسر در چند فاز اجرایی می‌شود، بیان کرد: این پروژه در حال حاضر شرایط بهتری پیدا کرده که می‌توانیم به آن ورود کرده و آن را اجرایی کنیم.
    شهردار قم با اشاره به اهمیت منطقه محدوده بلوار عماریاسر، اذعان کرد: سعی داریم تا پایان سال اجرای این پروژه را در دستور کار قرار دهیم که شهروندان منطقه نیز از مشکلات ناشی از تملکات خارج شوند.
    سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه برنامه شهرداری این است که هر پروژه که کلنگ زده می‌شود یکساله به اتمام برسد، به پروژه پیاده راه خیابان ارم اشاره کرد و افزود: بهترین زمان برای اجرای این پروژه انتخاب شده و به صورت سه شیفت پیمانکار فعالیت خواهد کرده و در نهایت تا پایان سال این پروژه در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
    وی اذعان کرد: از نظر تجمع جمعیت بهترین زمان اجرای پروژه انتخاب شده؛ چرا که قم در ایام مختلف سال مملو از زائرین است و کمتر تراکم زائر در این ایام وجود دارد.
    شهردار قم با اشاره به جزئیات پروژه پیاده راه خیابان ارم، تصریح کرد: این مسیر محدوده تردد پیاده خواهد بود و تنها حمل و نقل عمومی در این مسیر اجازه تردد خواهند داشت.
    سقائیان‌نژاد با اشاره به پروژه‌های ترافیکی شهر قم، بیان کرد: تقاطع مقداد، ادامه تونل غدیر، تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم و… از جمله پروژه‌های کلیدی است که در این مدت به بهره‌برداری رسیده است.
    وی به اقدامات شهرداری در حوزه زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار اصله درخت در شهر کاشته می‌شود و این کاشت در بوستان‌های جدید، حاشیه معابر، بوستان‌های جنگلی و… انجام می‌شود.
    شهردار قم به ساماندهی وانت‌بارها در شهر اشاره کرد و افزود: با تعامل با دستگاه قضائی و نیروی انتظامی شاهد شرایط مطلوبی از نظر سد معبر در شهر قم هستیم و مکان‌هایی برای استقرار این وانت‌بارها مشخص شده تا بتوانند امرار معاش داشته باشند.
    سقائیان‌نژاد غربال‌گری وانت‌بارها را مورد توجه قرار داد و گفت: قرار نیست از سایر شهرها وارد شهر قم شده و سد معبر کنند و به همین خاطر وانت‌بارها را شناسنامه‌دار کردیم که بر همین مبنا بتوانند در شهر قم فعالیت داشته باشند.
    وی از ارائه تسهیلات ویژه به زائرین خبر داد و اظهار کرد: در گذشته شاهد شرایط نامطلوبی از نظر اسکان موقت زائرین در شهر بودیم و طی این سال‌ها بوستان‌های شهر تبدیل به کمپ زائر شد و امکاناتی نیز فراهم نمودیم که نصب چادر در شهر متوقف شده و به چند فضای اختصاصی منتقل شود.
    شهردار قم با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله شهرداری، بیان کرد: در گذشته به صورت برنامه‌محور حرکت می‌کردیم تا بتوانیم امور شهر را مدیریت کنیم و با همکاری حوزه و دانشگاه خط کش راه شهر قم تحت عنوان قم ۱۴۰۰ آماده شده و امروز شهرداری در تمام حوزه‌ها با برنامه حرکت می‌کند.
    سقائیان‌نژاد با تاکید بر ساماندهی چارت تشکیلاتی شهرداری قم، اذعان کرد: با این اقدامات در صدد تدوین بودجه عملیاتی در شهر قم هستیم و در این مسیر کنترل بودجه، ارزیابی عملکرد و… را در دستور کار قرار داده‌ایم.
    وی با اشاره به تعامل ویژه شهرداری با بیوت مراجع، علما، ارگان‌های نظامی و انتظامی، دستگاه قضایی، آستان مقدس حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و اوقاف و ارگان های دولتی، افزود: سعی داریم شهرداری انسجام و اقتدار خود را بازیابد؛ چراکه در گذشته این امر با مشکل مواجه شده بود و به راحتی نمی‌شد در مجموعه مدیریت شهری تصمیم‌گیری کرد.
    شهردار قم با اشاره به وضعیت پارک‌ها و بوستان‌های شهر، تصریح کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد بوستان‌ها ایمن شده و برنامه‌ای نیز در راستای ایمن‌سازی آبنماها در حال اجرا داریم که اکثر آنها تاکنون ایمن‌ و فعال شده است.
    سقائیان‌نژاد با اشاره به تجهیز پارک‌های شهر به ست بازی جدید، اذعان کرد: افزایش امکانات پارک ها و ایمن‌سازی آنها اقبال شهروندان به سمت پارک‌ها را به دنبال داشته است.
    وی با تاکید بر اینکه قم استانداردترین سیستم آتش‌نشانی را در کشور دارا است، گفت: حدود ۲۵ ایستگاه مجهز در شهر قم فعال است و در حادثه میدان میوه و تره‌بار نیز اقدام ویژه این ناوگان از مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.
    شهردار قم با اشاره به همکاری شورا و شهرداری، بیان کرد: در حوزه قطار شهری نیز مشکل اساسی داشتیم که پیش بینی کردیم خط A در فاز نخست به طول ۵٫۲ کیلومتر به بهره‌برداری برسد؛ البته مشکلاتی در زمینه تامین منابع مالی داریم که پیگیر هستیم رفع شود.
    سقائیان‌نژاد از آغاز عملیات حفاری پروژه خط دوم مترو قم تا پایان سال خبر داد و گفت: مساله اصلی ما در پروژه‌های قطارشهری بحث تامین منابع مالی است.
    وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن آسفالت در شهر توزیع شده است، افزود: امسال نیز بیش از ۳۰۰ هزار تن آسفالت در شهر توزیع می‌شود و باید طی سال‌های آینده مشکل معابر شهر را برطرف کنیم.
    وی به اقدامات فرهنگی شهرداری اشاره کرد و گفت: در هشت منطقه شهر ۱۴ مجموعه فرهنگی ورزشی احداث خواهد شد تا سرانه ورزشی و فرهنگی شهر را افزایش دهیم.
    سقائیان‌نژاد با اشاره به جزئیات این پروژه‌ها، افزود: این سالن‌ها با مساحت بیش از ۳ هزار متر هم فرهنگسرا هم ظرفیتی برای اقدامات ورزشی برای جوانان است.
    وی اظهار کرد: مراجعات متعددی نیز از سوی کانون‌های فرهنگی و موسسات فعال به سیستم شهرداری وجود دارد که نیاز است ظرفیتی نیز برای آنها ایجاد شود.
    شهردار قم با اشاره به همکاری شهرداری با آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: سعی داریم اقداماتی را نیز در حوزه فرهنگ شهروندی در شهر قم سامان دهیم.
    سقائیان‌نژاد عزم ویژه مدیران شهر در خدمت به شهروندان را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: تمام عزم و نگاه ما به این است که شهری بسازیم که شایسته جایگاه کریمه اهل بیت(س) باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.