×
×

تاکید مراجع تقلید بر ترویج سیره امام علی(ع)

  • کد نوشته: 7369
  • دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره امام علی (ع) با ارائه پیام های شماری از مراجع تقلید، سخنرانی آیت الله مهدی شب زنده دار از اعضای شورای نگهبان و ارائه مقاله اسقف اعظم ارامنه در ایران، در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد.

    تاکید مراجع تقلید بر ترویج سیره امام علی(ع)
  • به گزارش شهرکریمه به نقل از ایرنا، در بخش هایی از پیام آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید به دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت (ع) آمده است: اگر انسان ها همه زبان های گویای جهان را داشته باشند و با هرکدام از آنها بخواهند جاودانه مدح و ثنا بگویند از حرف اول مدح آن شخصیت عظیمی که بعد از رسول خدا (ص) اشرف کلمات الهیه، اکبر آیات ربانیه، اول دلایل جامعه، مظهر العجائب، معدن الغرائب، مالک کل عظمت های انسان مافوق برتر و خلیفه الله برحق است، بیشتر نخواهد گفت.
    پیام ادامه یافته است: آیا می توان با جمله ها و کلماتی که حروف آن ها ۲۹ حرف بیشتر نیست، از بزرگ بنده خاص و مخلص خدا که در آیات بسیاری از قرآن؛ خداوند متعال خود او را وصف و مدح فرموده است، توصیف و ستایش کرد.
    پیام حاکیست: تا به امروز آنچه از آن امام عظیم و رهبر موحدان و پیشوای مجاهدان مدح و ستایش شده، هرچند رسا و شیوا بوده تنها به ناحیه ای از نواحی عظمت آن حضرت اشاره شده است؛ ۱۴ قرن است که دانشمندان و حکیمان دوست و دشمن از فضایل او گفته اند و تا علم، فضیلت، زهد، عدل و کمالات انسانی مورد ستایش است آیندگان نیز او را ستایش خواهند کرد.
    در این پیام بیان شده است: سخن را باید کوتاه کرد و به ناچیزی خود اعتراف نمود و بالاخره باید علی (ع) را معجزه ای خواند که خداوند به رسول گرامی اش حضرت خاتم الانبیا (ص) فرمود؛ معجزه ای که از همه معجزات انبیای گذشته، بزرگ تر و حیرت انگیزتر است.
    پیام ادامه یافته است: پس سزاوار است که زمین ادب را ببوسیم و خداوند متعال را به نعمت ولایت آن حضرت و فرزندان بزرگوارش تا حضرت صاحب وقت و ولی عصر و مالک الامر مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء حمد و سپاس بگوییم.

    ** همچنین در پیام آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید آمده است: حضرت امیر (ع) خود افتتاح کننده همه میدان های فضیلت و عظمت است و رمز انتخاب او نیز از جانب خداوند متعال برای امامت امت اسلامی که موجب اکمال دین و اتمام نعمت خداوندی است، همین است.
    پیام ادامه یافته است: یکی از سرمایه های بزرگ مملکت اسلامی ایران این است که مردم مسلمان و متعهد این مملکت دل در گرو محبت مولای متقیان امیرمومنان علی (ع) دارند.
    در این پیام با اشاره به ارکان اصلی سیره علوی، بیان شده است: نخستین کمال انسانی حق جویی و حق خواهی است؛ پیامبر اسلام (ص) به گواهی تاریخ تشیع و تسنن علی بن ابی طالب (ع) را به امر خداوند متعال به خلافت بعد از خود برگزید و بارها به این موضوع تاکید و تصریح کرد که حق با علی است و حق بر محور وجود او می چرخد.
    پیام حاکیست: او در شجاعت که یکی از صفات بزرگ انسانی است ممتاز و منحصر است و تاریخ مانند او را سراغ ندارد. او قهرمان میدان های جهاد است. او هرگز ترس به دل خود راه نداد و هیچ وقت پشت به دشمن نکرد و هیچگاه ضربت او احتیاج به ضربت دوم نداشت.
    پیام ادامه یافته است: او در عین شجاعت و صلابتی که در برابر جبهه کفر و شرک داشت در مقابل یتیمان و مظلومان و محرومان اجتماع دلی بسیار رقیق و قلبی مهربان داشت، به حال مستمندان و مظلومان اشک می ریخت و همیشه در فکر آن ها بود.
    در این پیام آمده است: افراد شجاع که عمری در میدان های جنگ گذرانده اند، معمولا از رموز و دقایق علمی آگاهی ندارند ولی او در عین این که قهرمان میدان نبرد بود هنگامی که دهان به سخن می گشود، دل او مانند دریایی از معارف بسیار بلند اسلامی موج می زد به طوری که دانشمندانی که پس از او پا به عرصه وجود نهادند، همه آن ها را در رشته های مختلف علوم و معارف از خرمن فضیلت و علم او خوشه چینی کردند.

    ** در بخش هایی از پیام آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید به این کنگره آمده است: مساله شرح سیره امیرمومنان علی(ع) چیزی نیست که به آسانی بتوان حق آن را در صدها بیانیه بیان کرد و عبارات ما همانند این است که بخواهیم دریایی را در کوزه ای جای دهیم.
    در این پیام اضافه شده است: عزیزان! اگر می خواهیم با سیره آن حضرت آگاه شویم باید نهج البلاغه را در متن زندگی خود قرار دهیم، در حوزه های علمیه و دانشگاه ها کتاب درسی باشد، در مساجد بعد از تلاوت قرآن بخشی از کلمات امیرمؤمنان علی(ع) خوانده شده و توضیح داده شود، در مطالعات خود هرگز آن را فراموش نکنیم، تا از این مشعل فروزان سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت بهره مند شویم.

    ** آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز با ارسال پیامی به برگزار کنندگان و دست اندرکاران دومین کنگره سیره اهل بیت (ع) با اشاره به اهمیت بیان و ترویج سیره و معارف اهل بیت (ع) از تلاش های ایشان برای ترتیب یافتن این مراسم و شناساندن معارف مکتب اهل بیت (ع) تجلیل کرد.

    ** آیت الله مهدی شب زنده دار از اعضای شورای نگهبان نیز در این کنگره گفت: بر اساس آیات قران کریم و روایات اهل بیت (ع) امام را انسان ها نمی توانند انتخاب کنند و این مساله تنها در اختیار خداوند متعال است؛ بنابراین شخصی که توسط خداوند متعال برای امامت امت اسلامی انتخاب می شود، دارای ویژگی های بسیار زیادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
    وی افزود: اهل بیت (ع) از آنجا که کار هدایت مردم را برعهده دارند از هرگونه خطا و اشتباه در انجام کارهای خود به دور هستند و آیات قرآن کریم نیز این مساله را به اثبات می رساند.
    وی ادامه داد: زمین نمی تواند از امام و حجت بر حق خالی باشد، امام معصوم بر اعمال و رفتار انسان ها آگاه است و با اطلاع داشتن از نیازهای مردم آنان را به سمت سعادت هدایت می کند.

    ** همچنین سبوه سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه ایران با ارائه مقاله ای به زبان انگلیسی در این کنگره گفت: بدون تردید امام علی (ع) نقش بسیار مهمی در صدر اسلام ایفا نمودند و بازخوانی این دوران متفکران جهان را به این نتیجه می رساند که ابعاد شخصیت ایشان بسیار فراتر از نگاه های فرقه گرایانه است.
    وی با اشاره به حضور امام علی (ع) در صحنه های مختلف اجتماعی، افزود: زمانی که بحث عقد اخوت میان مسلمانان پیش آمد، پیامبر اسلام (ص) امام علی (ع) را به عنوان برادر خود برگزیدند و در غدیر خم ایشان را جانشین بعد از خود قرار دادند.
    وی ادامه داد: امام علی (ع) در زمان خلافت خود به اصلاح گری در جامعه اسلامی پرداختند و با وجود شرایط سخت خلافت بعد از آشفتگی های دوران عثمان و جنگ های پی در پی به دنبال احقاق حق و رساندن مردم تحت امر خود به سعادت بودند.
    اسقف اعظم ارامنه ایران گفت: امام علی (ع) در نامه به فرمانداران خویش ایشان را به عدالت در تقسیم بیت المال و احقاق حقوق مردم دعوت می کردند و در حکومت وی همه آحاد جامعه در بهره مندی از ثروت مساوی بودند.
    وی افزود: فقیران و یتیمان جامعه در نگاه امام علی (ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند و ایشان تمام تلاش خود را برای اصلاح شدن جامعه از نابرابری ها به کار گرفتند.
    وی ادامه داد: بررسی های علمی نشان می دهد هیچ شخصیت دیگری همچون امام علی (ع) در طول تاریخ مورد قضاوت های ناعادلانه قرار نگرفته است.
    دومین کنگره بین المللی علمی پژوهشی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره زندگانی امام علی(ع)، با حضور صاحبنظران، علما، فضلا، اساتید و طلاب حوزه های علمیه در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم برگزار و از صاحبان ۱۴ اثر برگزیده تجلیل شد؛ قرار است عصر امروز نیز کمیسیون های تخصصی برای بررسی علمی سیره اهل بیت (ع) در همین مکان تشکیل شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.