معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان این که با تأکید بر این که حماسه اربعین فرصتی بی نظیر برای مباحث تبلیغی است، گفت: بیش از ۲ و نیم میلیون نفر از عاشقان اهل بیت(ع) در ایران در حرکت اربعین حضور پیدا می کنند. به گزارش شهرکریمه به نقل از رسا، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون […]

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان این که با تأکید بر این که حماسه اربعین فرصتی بی نظیر برای مباحث تبلیغی است، گفت: بیش از ۲ و نیم میلیون نفر از عاشقان اهل بیت(ع) در ایران در حرکت اربعین حضور پیدا می کنند.

به گزارش شهرکریمه به نقل از رسا، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سلازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز در همایش مبلغان افتخاری حماسه عظیم اربعین که در سالن همایش های دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، به بیان بایدها و نبایدهای تبلیغی برنامه اربعین پرداخت.

وی با تأکید بر این که حماسه اربعین فرصتی بی نظیر برای مباحث تبلیغی است، افزود: بیش از ۲ و نیم میلیون نفر از عاشقان اهل بیت(ع) در ایران در حرکت اربعین حضور پیدا می کنند، در این برنامه مهم دل ها آماده بوده و شور و حالی وجودا دارد که می توان استفاده کرد.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که بیش از ۳ هزار ۵۰۰ نفر از مبلغان برای تبلیغ در برنامه اربعین ثبت نام کردند، اظهار داشت: طلاب جهادگر حضور جدی دارند که از این تعداد هزار و صد نفر برای انجام فعالیت انتخاب شدند.

وی ادامه داد: کاری که اتفاق افتاده برای ستاد و نهاد نیست، در شورای سیاستگذاری که متشکل از بعثه مقام معظم رهبری، مرکز مدیریت، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، جامعه المصطفی و دیگر نهادهای تبلیغی برنامه ریزی هایی شده و نهادها در کنار هم قرار گرفتند تا به صورت هماهنگ و با یک استراتژیک کار تبلیغی انجام شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان این که ساختار و هماهنگی به ایجاد شده وجود خواهد داشت تا برنامه های بهتری را اجرا کنیم، ابراز داشت: در مسیرهای خروجی خوزستان طلاب مسلط به زبان عربی مستقر می شوند تا فعالیت های تبلیغی خود را انجام دهند.

وی عنوان کرد: محور بندی و گزینش از میان ۳ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کننده کار سختی بود اما انجام شد، کار ما کار تبلیغی عادی نیست بلکه فعالیتی جهادی به شمار می رود و عرصه ها متفاوت است، آرمان ها و اهدافی در برنامه اربعین داریم تا پیام عاشورا و قیام امام حسین(ع) را به نرن معرفی کنیم و عامل وحدتی بین مسلمانان باشد.

حجت الاسلام شرفخانی خاطرنشان کرد: آرمان اصلی خادم امام حسین(ع) بودن است، نباید مبلغان تصور کنند که نهادهای تبلیغی همه زمینه ها را باید فراهم کنند و آن ها به تبلیغ بپردازند بلکه باید کار جهادی داشته باشند.

وی با اشاره به اصول و سیاست های کار تبلیغی اربعین اضافه کرد: سیاست های رهبر معظم انقلاب برای حرکت اربعین مد نظر کامل است که یکی از این سیاست ها تقویت مرجعیت عراق به شمار می رود، حتی رهبر انقلاب فرمودند که در عراق عکس من را در دست نداشته باشید، اصل تقویت مرجعیت عراق با محوریت حضرت آیت الله سیستانی است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که اصل دیگر احترام به حاکمیت کشور عراق است، گفت: تکریم میزبانی عراقی ها از دیگر سیاست ها به شمار می روند، قرار است که ایرانی ها کمک کار عراقی باشند؛ اصل دیگر تکریم نیروهای بسیج مردمی است.

وی در تشریح وظایف مبلغان اربعین افزود: اصل اول این است که مبلغان در هر شرایطی تلبس دائمی به لباس روحانیت داشته باشند، در کارهای تبلیغی ولایتمداری اصل است که باید مورد توجه مبلغان باشد؛ تیم های نظارتی در نظر گرفته شده که اگر کسانی سر خود عمل کردند دو سال از فعالیت های تبلیغی منع می شوند.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به دیگر برنامه های درنظر گرفته شده برای زائران حسینی در ایام اربعین اظهار داشت: برای امسال برنامه هایی در شهرهای سامرا و کاظمین هم در نظر گرفته شده تا جمعیت پخش شوند و مشکلی به وجود نیاید.

وی مراعات آداب و رسوم عراق را برای مبلغان ضروری دانست و با بیان توصیه های امنیتی ادامه داد: وسایل ارتباطی اعم از لپ تاپ و موبایل که افراد با خود همراه دارند باید خالی از اطلاعات شخصی باشد، همچنین مبلغان نباید اطلاعاتی درباره ایران که می تواند محرمانه باشد را در ابزار خود داشته باشند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که افراد نباید وارد مسائل عملیاتی عراق شوند، ابراز داشت: یکی دیگر از مسائل این است که شخصیت ها و بزرگانی که در برنامه اربعین شرکت می کنند نباید معرفی شوند؛ همچنین دامن زدن به اخبار غیر موثق تقویت جوسازی دشمنان است که باید از آن پرهیز کرد

وی توجه به وحدت را اصلی مهم ذکر و عنوان کرد: مسائل جنگ بین ایران و عراق و دفاع مقدس به هیچ عنوان نباید مطرح شود، حتی قرار نیست که عکس شهدای مدافع حرم از ایران را استفاده کنیم، عکس شهدای مدافع حرم عراق از نجف تا کربلا نصب شده است.

حجت الاسلام شرفخانی خاطرنشان کرد: مبلغان نباید وارد جدل های سیاسی و مذهبی شوند، مرجعیت و شیعه انگلیسی دنبال مطرح کردن بحث و جذب جمعیت هستند تا در ذهن زائران ایجاد شبهه کنند، قرار نیست که در این موضوعات وارد شویم.

وی اضافه کرد: برخی اقدامات خلاف شرع و عرف شیعه است، به عنوان مثال عده ای شروع به لعن علنی می کنند، برادران اهل سنت و افراد بسیار دیگری در این همایش عظیم حضور پیدا می کنند از این رو باید مراقب و هوشیار بود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که برخی گروه ها همانند احمدالحسین دنبال فرقه سازی هستند، گفت: مبلغان نباید با اقدامات خود حرف های نادرست این فرقه های جعلی را مطرح و با آن مقابله کنند، همچنین نباید وارد درگیری ها شوند.

وی با اشاره به فعالیت های تبلیغی برای توجه به نماز افزود: مشکلی که گاهی وجود دارد این است که زائران در زمان اذان بی توجه به نماز هستند که مبلغان باید بسیج شوند و اقامه نماز کنند، همچنین یک روز حضرت آیت الله سیستانی مشخص شده تا در طول مسیر راهپیمایی به صورت پیوسته نماز اقامه شود.