[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه،‌ گروه استان‌ها – هیفاء پردل: در جریان افزایش نرخ بنزین در روزهای اخیر کشور شاهد اغتشاشات و آشوب‌هایی بود که به اسم اعتراض‌های مردمی باعث تخریب اموال عمومی، بانک‌ها و ضرر  به اموال بعضی شهروندان شد؛ آشوب‌هایی که در برخی شهرها و مناطق کشور از یک اعتراض معیشتی و قابل پیش‌بینی […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه،‌ گروه استان‌ها – هیفاء پردل: در جریان افزایش نرخ بنزین در روزهای اخیر کشور شاهد اغتشاشات و آشوب‌هایی بود که به اسم اعتراض‌های مردمی باعث تخریب اموال عمومی، بانک‌ها و ضرر  به اموال بعضی شهروندان شد؛ آشوب‌هایی که در برخی شهرها و مناطق کشور از یک اعتراض معیشتی و قابل پیش‌بینی به شکلی خشن تغییر شکل داد.

با افزایش نرخ بنزین این احتمال می‌رفت که به همراه آن قیمت کالاها و خدمات دیگر هم با افزایش یابد هرچند این امر اعتراض‌هایی به همراه داشت ولی این اغتشاش‌ها از دیدگاه جامعه شناسان رنگ مردمی نداشت.

سوء استفاده از اعتراض‌های مردمی و هدایت آن به سمت آشوب

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی در این زمینه به خبرنگار شهرکریمه اظهار داشت: به طور قاطع نه تنها شریعت بلکه هیچ عقل سلیمی به افرادی که قصد صدمه به اموال عمومی و یا مردم داشته باشند این اجازه را نمی‌دهد که به بهانه اعتراض به اجرای طرح و یا تصمیم افرادی بخواهند به اموال افرادی که حتی در اجرای این تصمیم و طرح نقشی نداشته‌اند آسیب برسانند.

حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی با بیان اینکه ابتدا باید دنبال علت روانشناسی این مسئله باشیم، گفت: تحریک و عصبانی کردن افرادی با هر نیتی که گاهی از آن‌ها رفتار جنون آمیزی رخ دهد غیرطبیعی است و باید آسیب شناسی شود.

به گفته وی، به دنبال ایجاد اصلاحات و یا تصمیمی برای رفع برخی مشکلات اعتراض‌هایی وجود خواهد داشت که این امر طبیعی است، اما افرادی که بخواهند با سوء استفاده از این اعتراض‌ها آن را به سمت آشوب و اغتشاش هدایت کنند امری غیر طبیعی است.

لزوم کنترل فضای مجازی

این استاد حوزه و دانشگاه بیان می‌کند: در فضای مجازی به قدری اطلاعات غلط و اخبار و اکاذیب فراوانی داده می‌شود که رفته رفته اذهان افراد به سوی نفرت و شک شوق داده می‌شود و باید این خشم و نفرت‌هایی که در فضای مجازی رهبری می‌شود کنترل شود.

وی خطاب به متولیان فرهنگی می‌افزاید: دستگاه‌های فرهنگی و متولیان فرهنگی توانایی مدیریت و کنترل فضای مجازی دارند ولی متأسفانه نسبت به این امر بی‌توجه و بی‌مسئولیت می‌شوند.

آمریکا به صراحت اعتراف می‌کند که در یک دوره زمانی افرادی را آموزش داده پس به طور قطع این اعتراض مردمی نیست

حجت الاسلام حسینی تأکید کرد: در فضای مجازی با پیام‌هایی روبرو هستیم که دروغ و تهمت در آن تبلیغ و به جوانان الحاق می‌شود که در کشور و نظام ما چنین و چنان است و این امر باعث می‌شود که جوانان را به یک سری ناهنجاری‌هایی هدایت و یا به آشوب سمت و سو دهد؛ به جای قطع اینترنت باید این فضا را کنترل و مدیریت کنیم.

وی می‌گوید: در حوادث اخیر که به بخش‌هایی از اموال عمومی آسیب و یا تخریب صورت گرفته و افرادی هم شهید و مجروح شدند و برخی دولت‌های خارجی در آن نقش داشتند وقتی خود آمریکا به صراحت اعتراف می‌کند که در یک دوره زمانی افرادی را آموزش داده؛ به طور قطع این اعتراض مردمی نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشک تمساح وزیر خارجه آمریکا نسبت به قطع اینترنت در کشور بیان می‌کند: اخیراً وزیر خارجه آمریکا نسبت به قطع اینترنت اعتراض کرده و گفته چرا نظام اینترنت را قطع کرده است این واکنش آمریکا نشان از رهبری آشوب‌ها در فضای مجازی دارد.

حجت الاسلام حسینی در پایان می‌گوید: هیچ عقل سلیمی حوادث اخیر و آشوب‌ها و اغتشاشات را قبول ندارد و قبل از این که شریعت با آن مخالف باشد قانون هم‌ چنین اعتراض‌هایی را تأیید نخواهد کرد.

تخریب اموال عمومی مغایر با قانون شهروندی و شریعت است

یک جامعه شناس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، با اشاره به حوادث و آشوب‌های اخیری که در چند شهر کشور رخ داده، می‌گوید: در همه نظام‌ها و دولت‌ها اعتراض به امری در قالب یک تظاهرات مردمی وجود دارد و شکل بروز و نمود آن هم به صورت قانونی تعریف شده است.

داوود صفا می‌افزاید: اعتراض اخیر در پی افزایش نرخ بنزین با این سبک و شمایل نوعی سوء استفاده است و هیچ نظام و قانون و دولتی این نوع اعتراض‌ها که باعث آسیب به اموال عمومی و دولتی باشد را تأیید نخواهد کرد.

وی بیان می‌کند: اما باید پرسید چرا این اتفاقات می‌افتد؟ از نظر جامعه شناسی وقتی فرد و یا افرادی این ذهنیت در آن‌ها شکل گیرد و یا در جامعه احساس کنند حقوق شهروندی آن‌ها رعایت نشده باشد و یا با نادیده گرفته شدن روبرو شوند فرد سعی خواهد کرد این خلأ که در ذهنیت او رخ داده را با آشوب و یا اعتراض جبران کند.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: ولی آسیب به اموال عمومی و ضرر رساندن به اموال مردم و یا اقدام به آتش زدن اموال دولتی امری ناپسند بوده و با قانون شهروندی و شریعت ما مغایر است این افراد کسانی هستند که به دنبال سوء استفاده از مردم هستند و می‌خواهند عقده‌های خود را با این اعمال خالی کنند.

[ad_2]