[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله رضا استادی ظهر پنجشنبه در همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» که با هدف تجلیل از دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه برخی به دلیل عدم مطالعه کامل تفسیر علامه طباطبایی که افتخار […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله رضا استادی ظهر پنجشنبه در همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» که با هدف تجلیل از دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه برخی به دلیل عدم مطالعه کامل تفسیر علامه طباطبایی که افتخار حوزه علمیه و شیعه است، نظراتی وارد کرده‌اند از جمله اینکه ایشان در تفسیر به روایات توجهی نداشته‌اند.

وی گفت: علامه طباطبایی (ره) معتقد هستند که باید ۳۰ هزار روایت که با عنوان تفسیری شناخته می‌شوند، مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند تا بتوانیم در تفسیر از آن استفاده کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین علامه طباطبایی می‌فرمایند که روایات تفسیری دو دسته است که برخی قرآن را تفسیر می‌کند و برخی مربوط به قرآن است که از نظر ایشان روایات مربوط به قرآن جنبه تفسیری ندارد.

وی بیان کرد: تهمتی که به علامه طباطبایی می‌زنند این است که ایشان در تفسیر المیزان به روایات شیعه عنایت نداشته است در حالی که تهمتی بیهوده و اشتباه است.

آیت الله استادی اظهار داشت: اختلاف نظر میان علامه و آیت‌الله فاضل لنکرانی در حجیت خبر واحد است، یعنی علامه طباطبایی آن را در تفسیر حجت نمی‌دانند ولی آیت‌الله فاضل این نوع احادیث را در فقه و تفسیر حجت می‌دانند.

وی گفت: در طول تفسیر در بحث‌های روایی علامه طباطبایی هیچ جا پیدا نشده است که بگوید با اینکه صحیح السند است تنها به این دلیل که مخالف قرآن می‌باشد من آن را رد می‌کنم.

این استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: بنده معتقدم اولین کسی که روایات تفسیری را بررسی کرده علامه بوده است و این از افتخارات حوزه است که باید تداوم یابد.

وی گفت: از افتخارات شیعه این است که در سال‌های اخیر حدود ۵۰ تفسیر داشته که ۱۰ مورد تفسیرها از مراجع تقلید بوده است.

آیت الله استادی افزود: بازار درس خارج در حوزه بسیار گرم شده است که اگر در این حوزه‌ها کسی می‌خواهد فعالیت کند باید فقیه باشد.

وی گفت: نسبت به علامه طباطبایی بی مهری شده است حتی کتاب نوشته‌اند که ایشان درست عمل نکرده‌اند در حالی که کار ایشان درست بوده تنها سخنان ایشان در برخی از قسمت‌ها موجب تهمت زنی به ایشان شده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در خصوص ویژگی‌های علامه طباطبایی، افزود: از ویژگی‌های علامه این است که اول روایات را دیده و بعد تفسیر کرده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم که درس‌های خارج تفسیر با دقت بیشتری برگزار شود، ادامه داد: لازم است بر روی تفسیر المیزان به صوت گروهی تحقیق شود تا بتوان پاسخ مدعیان را به خوبی داد.

[ad_2]