×
×

ترامپ در یک قدمی «مات» شدن!

  • کد نوشته: 37534
  • [ad_1] شهرکریمه ـ دونالد ترامپ در حالی اول بهمن(۲۰ ژانویه ۲۰۲۱) پست ریاست جمهوری خود را به رقیب سرسخت خود «جو بایدن» تحویل داد که خود در یک قدمی استیضاحی قرار دارد که ۲۲۹ نماینده از مجموع ۴۲۶ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، رای به آن داده اند. نکته قابل تامل اینکه از بین این ۲۲۹ […]

    ترامپ در یک قدمی «مات» شدن!
  • [ad_1]

    شهرکریمه ـ دونالد ترامپ در حالی اول بهمن(۲۰ ژانویه ۲۰۲۱) پست ریاست جمهوری خود را به رقیب سرسخت خود «جو بایدن» تحویل داد که خود در یک قدمی استیضاحی قرار دارد که ۲۲۹ نماینده از مجموع ۴۲۶ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، رای به آن داده اند. نکته قابل تامل اینکه از بین این ۲۲۹ نماینده دستکم نام ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه که البته از هم‌حزبی های ترامپ هم هستند، دیده می شود که کمر به استیضاح او بسته اند. “نانسی پلوسی” رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه بررسی طرح استیضاح ترامپ ، او را خطری آشکار و بالفعل علیه آمریکایی ها خطاب کرده و گفته است که او باید از قدرت کنار رود.

    ترامپ و چالش دومین استیضاح

    همه چیز به ۱۷ دی ماه برمی گردد، درست زمانی که ترامپ آخرین تلاشش را برای تحریک هوادارانش به کار گرفت تا با زیر سوال بردن دوباره پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، اینبار آشوبهای خیابانی در ایالتهای مختلف آمریکا را به شکل متمرکز به سمت کنگره هدایت کند، کنگره ای که در یک جلسه مشترک در حال تأیید نهایی پیروزی “جو بایدن” در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بود. شورشیان خشمگین با سخنرانی تحریک آمیز ترامپ در حمله ای بی سابقه به کنگره دستکم ۵ تن را کشتند. اقدامی که به گفته “هیلاری کلینتون” وزیر خارجه پیشین آمریکا، بیشتر از آنکه ابراز خشم باشد، اقدامی تروریستی بوده و در ادامه خواستار پاسخگویی طرفداران ترامپ برای این اقدام وحشیانه شده است؛ موضوعی که البته با بی تفاوتی ترامپ همراه بوده اما در مقابل تلاش دوباره  «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را برای تصویب متتم ۲۵ قانون اساسی آمریکا علیه ترامپ به دنبال داشته است.

    متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا می گوید در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور وقت آمریکا در انجام وظایف محوله(مانند مشکلات جسمی یا روحی)، وی از قدرت کنار گذاشته شده، معاون او قدرت را به دست می گیرد، موضوعی که با مخالفت «مایک پنس» معاون ترامپ همراه بوده و اجرای آن را امری وحشتناک توصیف کرده است. با این همه به گفته «نانسی پلوسی» اقدام اخیر ترامپ در تشویق هوادارن خشمگینش برای حمله به کنگره، شورش علیه دولت فدرال است که در صورت استیضاح ترامپ، می تواند او را از تصدی مقامات دولتی در آینده محروم کند.

    سناتور «میچ مک کانل»، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا درباره لزوم استیضاح ترامپ معتقد است که او تخلفاتی مرتکب شده که باید بخاطر آن محاکمه شود.

    کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا نیز اعلام کرده است که سخنرانی ترامپ در روز ششم ژانویه(۱۷ دیماه) در مقابل کاخ سفید موجب شده تا طرفداران او فکر کنند روند دموکراسی تهدیدی به شمار می آید که باید دخالت کنند.

    درصورتی که مجلس نمایندگان اتهامات وارده به ترامپ را وارد تشخیص دهد، وی نخستین رئیس جمهور در آمریکا است که دوبار در دوره چهارساله ریاست جمهوری خود، استیضاح شده است. اما استیضاح بارنخست ترامپ برمی گردد به مسئله تبانی او با دولت اوکراین موسوم به اوکراین گیت که مجلس نمایندگان آمریکا، رای استیضاح و محاکمه او در سنا داد. اوکراین گیت به ماجرای گفتگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین اشاره دارد که طی آن ترامپ از ولادمیر زلنسکی در مورد فعالیت‌های تجاری پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی او در ۲۰۲۰ تحقیق کرده و در مقابل، به زلنسکی قول داده از بقای او در قدرت در اوکراین حمایت کند. مجلس نمایندگان همچنین ترامپ را به کارشکنی در مسیر تحقیقات کنگره در این باره هم متهم کرده بود. با این همه، اتهام وارده به وی در آن پرونده، از دید جمهوریخواهان که اکثریت سنا را در آن زمان در اختیار داشتند، مهم قلمداد نشد تا ترامپ همچون دو رئیس جمهوری پیشین آمریکا (اندرو جانسون و بیل کلینتون)که استیضاح شده بودند، از محکومیت و برکناری در دادگاه سنا رهایی یابد.

    به گفته «چاک شومر» رهبر اکثریت‌ دموکرات های مجلس سنای آمریکا، قرار است «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور لایحه استیضاح دوباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا را ۶ بهمن (۲۵ ژانویه) برای محاکمه به سنا ارسال کند. «لیندسی گراهام» (Lindsey Graham)، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی آمریکا نیز در واکنش به این خبر و از قول ترامپ اعلام کرده است که «بوچ باورز» (Butch Bowers)، دادستان این ایالت، وکالت ترامپ را در جلسه استیضاح پیش روی او در سنا برعهده خواهد داشت.

    ترامپ تحریمگر خود تحریم شد!

    به گفته برخی از کارشناسان هدف اصلی ترامپ از سخنرانی تحریک آمیزش در ۱۷ دیماه ایجاد موجی جدید از خشونت ها و افراط گرایی در آمریکا بود تا به این بهانه و خرید وقت بیشتر، در انتقال قدرت وقفه ای ایجاد کند، موضوعی که با به خشونت کشیده شدن آن مسیر زندگی ترامپ را برای همیشه تغییر داد، از جمله آنکه تنها یک روز بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید «بانک یونایتد» (یک موسسه مالی مستقر در میامی، فلوریدا) در اطلاعیه ای که در اختیار رسانه بلومبرگ هم گذاشته است، رسما اعلام کرد که همه روابط مالی خود را با ترامپ قطع می‌کند. این اعلامیه اضافه کرده است که این شرکت هرگز وامی به ترامپ نداده و دیگر هیچ رابطه سپرده‌گذاری با او ندارند. بانک یونایتد دلیل مشخصی برای پایان دادن به روابط مالی خود با ترامپ ارائه نکرده اما از بانک «دویچه» و سه بانک دیگر هم خبر رسیده که این بنگاه های اقتصادی هم همانند بانک یونایتد روابط خود را با ترامپ به صورت یک طرفه قطع کرده اند. پیش از این، بانک «پروفشنال» مستقر در فلوریدا که زمانی ۱۱ میلیون دلار وام رهنی در اختیار ترامپ قرار داده بود، اعلام کرده در آینده با ترامپ و سازمان او هیچگونه مبادله تجاری انجام نخواهد داد.  به گفته منابع آگاه دلیل این تحریم اقتصادی بانکهای آمریکایی علیه ترامپ، دعوت رسمی او از معترضان برای حمله به کنگره و به آشوب کشاندن بیشتر آمریکا بوده است.

    نتیجه گیری

    دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور در تاریخ ۲۴۴ ساله آمریکا (۲۰۱۷ -۲۰۲۱) است که در دوران ریاست جمهوری خود نه تنها به گسترش شکاف طبقاتی در جامعه آمریکا دامن زد بلکه با ایجاد یک دوقطبی قدرت در سطح کلان، جامعه آمریکای تا گلوه در مشکلات ناشی از مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا(کووید-۱۹) را دستخوش جنگهای ایالتی و نژادپرستی نیز کرده است. هم اکنون ایالتهای مختلف آمریکا صحنه خشونتها و درگیری های بی سابقه ای بین موافقان و مخالفان ترامپ است، موضوعی که با سخنرانی جنجالی ترامپ در ۱۷ دیماه به اوج خود رسید و حمله خشونت طلبهای حامی ترامپ به کنگره را باعث شد، ترامپ در زمان تحریک هوادارنش حتما می دانسته که ادامه خشونت هوادارانش می تواند امنیت شکننده آمریکا را به نفع او به خطر اندازد ، اما هرگز تصور نمی کرد که بازتاب این سلسله اقدامات پرتنش، نخست گریبان او را بگیرد! ترامپ هم اکنون از سوی بسیاری از بانکهای آمریکا تحریم شده است و خطر استیضاح دوم نیز او را تهدید می کند. گفته می شود در صورت تایید استیضاح ترامپ در سنا، او مستمری مادام العمرخود که سالی ۲۱۹ هزار دلار است را برای همیشه از دست می دهد، اما این همه خسارتهای ترامپ نیست، چرا که تایید حکم سنا علاوه بر این ، ترامپ را از حق درمان در بیمارستان نظامی و بیمه درمانی مادام العمر، حفاظت فیزیکی توسط سرویس های مخفی دولتی، حقوق مخصوص سفر به میزان یک میلیون دلار در سال و همچنین هزینه حفظ دفتر و استخدام کارمندان به ارزش ۹۶ هزار دلار در سال، محروم می کند. موضوعی که ترامپ امیدوار است به زور تعداد ناچیزی از هم حزبی های جمهوری خواهش در سنا و با وکالت بوچ باورز (Butch Bowers)، دادستان ایالت کارولینای جنوبی که گفته می شود حقوق دانی خبره است، بتواند آخرین منافعش در خاک آمریکا را برای خود حفظ کند.

    مسلم رسولی مدنی

    انتهای پیام/


    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید