نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این آئین با ابراز اینکه ان شاء الله خداوند توفیق درک قرآن، ایمان به مفاد وحیانی آن و عمل به آیات آن را به همه ما عنایت کند، اظهار کرد: سوره‌های صلاه سوره‌هایی می باشند که در نماز از آنان استفاده می‌شود و سوره «جمعه» […]

تسبیح و دعا سرود عمومی عالم خلقت هست/ هفت سوره با ذکر تسبیح/ هدیه خدا به حضرت زهرا (س)

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این آئین با ابراز اینکه ان شاء الله خداوند توفیق درک قرآن، ایمان به مفاد وحیانی آن و عمل به آیات آن را به همه ما عنایت کند، اظهار کرد: سوره‌های صلاه سوره‌هایی می باشند که در نماز از آنان استفاده می‌شود و سوره «جمعه» یکی از سوره‌های مستحب هست که در نماز شب جمعه و نماز جمعه خوانده می‌شود که در ارتباط با مفاد اجمالی و هندسه بیانی این سوره در جلسه قبل حرف زدیم و نکته هایی تفصیلی حول تسبیح بیان گردید.

وی با اشاره به اینکه تسبیح برطرف منفیات هست، اضافه کرد: مبرا داشتن شی‌ء از تمامی رذائل، نیازها و کمبودها یعنی فردی که متکلم می‌شود به ذکر تسبیح، در تفکر او این هست که شیئی که او تسبیحش را می‌گوید مبرا از نقائص و رذائل هست.

امام جمعه بوشهر عنوان نمود: تسبیح در ارتباط با یک شخص که منفیات ذاتیه و منفیات نواقص دارد را برطرف و رد می‌کند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه همیشه تسبیح مقدم بر تحمید هست زیرا در ابتدا برطرف رذائل باید اثبات گردد و بعد ذکر فضائل گردد، اظهار کرد: شخصی که حمد می‌گوید به دنبال حمد و ستایش شی‌ء و در زمینه تعالی هست و تسبیح و تحمید در کنار هم یک تجلیل کامل می‌شود.

منزه داشتن خداوند؛ تسبیح در حوزه معرفت دینی

ریاست شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اظهار اینکه تسبیح حرکت به نحو مداوم هست، دنبال کرد: تسبیح در حوزه معرفت دینی یعنی منزه داشتن خداوند از تمامی رذائل صفاتی و نواقص ذاتی به نحو مدام و مستمر هست و بنابراین اینقدر تسبیح در عرصه معرفت دینی با اهمیت هست که حتی مقدم‌تر از حمد هست.

تمامی فرشته‌ها «کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» می باشند

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تسبیح به سه نمونه تسبیح انسانی، تسبیح فرشتگانی و تسبیح پدیده‌ها تقسیم می‌شوند، گفته بود: تسبیح، ذکر و دعا سرود عمومی تمامی عالم خلقت هست و ما ذکر تسبیح فرشتگانی داریم و حتی فرشتگان نیز حمد پروردگار سبحان را می‌گویند و همان گونه که در آیه چهلم سوره «یس» آمده هست تمامی فرشته‌ها «کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» می باشند و آدم نیز اینچنین هست و بنابراین اگر مشکلی هم هست از ناحیه انسان‌ها هست و از ناحیه خداوند رحمان هیچگونه اشکالی وجود ندارد.

آغاز هفت سوره با ذکر تسبیح

مفسر مدرسه علمیه امام خمینی‌(ره) با عنوان اینکه هفت سوره قرآن «اعلی، حدید، جمعه، حشر، اسراء، تقابون، صف» با تسبیح آغاز شده هست، اظهار کرد: یکی از فرمان‌های خدا این هست که انسان‌ها شب و روز تسبیح قادر متعال بگویند.

هدیه خدا به حضرت زهرا(س)

وی تسبیح را باعث بالا بردن سطح تقوای آدم عنوان نمود و اضافه کرد: تسبیح هدیه‌ای هست که خداوند شکور به حضرت فاطمه زهرا‌(س) اهدا کردند.

دوست داشتنی ترین ذکر نزد خداوند متعال

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ» دوست داشتنی ترین ذکر نزد خداوند متعال هست، گفته بود: ذکر محبوبان خدا، بخشش گناهان، ذکر همه روزه صدر بار «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ»، ذاکر تسبیح برترین مردم، دفع بلا و فقر و رسیدن به مقام بهشتی را از شش خصوصیت ذکر تسبیح هست.

ذکر سه میلیون ثوابی

نویسنده کتاب «انوارالهدی (زندگی نامه چهارده معصوم)» اضافه کرد: هر کس همه روزه صدر بار ذکر «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ» بگوید تمامی گناهان او بخشیده و پاک می‌شود و یک میلیون ثواب برای او می‌بخشد و نیز یک میلیون گناهان وی را می‌بخشد و علاوه بر این درجه به وی می‌دهد و کسی که استغفار کند خدا وی را می‌بخشد و با بیان ذکر مذکور، خداوند سه میلیون حسنه، بخشش گناهان و مقام بهشتی به آدم ذاکر این ذکر عطا می‌کند و برای او ثواب می‌نویسد و بنابراین چه خوب هست که آدم دریای ذکر باشد.

وی عنوان نمود: هر کس که صد بار در روز تسبیح خدا بگوید او برترین مردم در آن روز هست الا اینکه فردی به میزان او آن ذکر را گفته باشد و یا بالاتر از آن فرد ذکر و تسبیح گفته باشد و علاوه بر این نیز کسی که ۳۰ بار تسبیح خداوند سبحان را بگوید پروردگار متعال هفتاد بلا را از او دفع می کند و پایین ترین بلا فقر هست که از او دفع می‌کند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با ابراز اینکه تسبیح گفتن دارای آثار وضعی با اهمیت در نظام معرفتی و تکوینی هست، اظهار کرد: کسی که ذکر عبارت «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» در رکوع و سجده نماز بگوید خداوند قادر صد ثواب برای او می‌نویسد و یک درخت نخل در بهشت برای او می‌کارد و بدین جهت هست که تسبیح یعنی منزه داشتن ذات اقدس باری‌تعالی از نقایص هست.

نطق تمامی موجودات برطبق وسیله بیان هست

وی با عنوان اینکه بزرگان معرفت دینی سه نوع نظریه در بحث تسبیح «انسانی، فرشتگانی و پدیده‌ها» دارند، گفته بود: هر فرد در ذکر تسبیح به مقتضای ذات خود یک نوع نطق دارد و آیه اول سوره جمعه «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ» یعنی نطق تمامی موجودات برطبق وسیله بیان هست و این نظر علامه طباطبایی و بزرگان عرفان هست.

پرده حجاب دنیا و کشف شهود

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» دنبال کرد: اگر انسانی از پرده حجاب دنیا و کشف شهود گذر کند همه چیز را می‌تواند ببیند و یک بیان فلسفی داریم که حال انسان‌ها بیان تسبیح خداوند رحیم هست.

تمامی موجودات تسبیح گوی پدیدآورنده سبحان می باشند

وی در انتهاء با اشاره به اینکه نخستین کمبودی که موجودات دارند آن هست که پدیده می باشند و عدم یک نقص هست زیرا نبوده‌اند و بعد بود شدند، اظهار کرد: تمامی موجودات در ذات خودشان دو نقص دارند که نبوده‌اند و نخواهند بود و آن پدیدآورنده منزه از این دو وجود و اشکال هست زیرا آن پدیدآورنده؛ خداوند سبحان هست و او «الْحَیُّ الْقَیُّومُ» هست و در این ارتباط کسی که تسبیح می‌کند در لغت یعنی جریان شناور به سمت خاص هست و به مثل تمامی موجودات عالم هستی بر یک منظومه و کانون و بر حول پروردگار سبحان حرکت می‌کنند و همه در حرکتند و همه ذکر منزه خداوند دارند و تمام چیزهایی که در آسمان و زمین می باشند همه آنان بر یک مدار مستمر حرکت شناور تسبیح و تنزیه خداوند را می‌گویند.

حامد فکوری

انتهای پیام