[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حسین صادقی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در سالن اجتماعات سازمان نظام پزشکی استان قم برگزار شد، گفت: با توجه به مشکلات اشتغالزایی که امروز جامعه با آن دست به گریبان است در بخش داروسازی و داروخانه در استان یک هزار و ۵۰۰ نفر مشغول […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حسین صادقی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در سالن اجتماعات سازمان نظام پزشکی استان قم برگزار شد، گفت: با توجه به مشکلات اشتغالزایی که امروز جامعه با آن دست به گریبان است در بخش داروسازی و داروخانه در استان یک هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند و این بخش کم مشکل‌ترین بخش درکشور به شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به حجم بالای بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌های استان حقوق و دریافتی آن‌ها به موقع پرداخت و در زمینه پرداخت مالیات هم دغدغه‌ای نداریم.

رئیس انجمن داروسازان قم تصریح کرد: در زمینه تأمین داروهای بیماران خاص و سرطانی با پیگیری وزارت بهداشت با توجه به شرایط امروز کشور کمبود دارو در این زمینه نداریم و اخیراً وزیر بهداشت برای رفع مشکلات بیماران سرطانی و خاص قرارگاهی در سطح کشور و استان‌های کشور تشکیل داده است که نخستین جلسه آن با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد.

وی ادامه داد: این دستور برای برطرف کردن مشکلات دارویی این قبیل بیماران بوده تا به طور جهادی برطرف شود و با پیگیری و جدیت وزارت بهداشت وضع بهتر خواهد شد.

۹۰ درصد هزینه‌های دارویی بیماران سرطانی توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود

صادقی با بیان اینکه ۹۰ درصد هزینه‌های دارویی بیماران سرطانی توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود، اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ بعضی داروها بسیاری از بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر داروها را رایگان در اختیار بیماران خاص و سرطانی قرار می‌دهند.

وی افزود: مؤسسات خیریه و هم‌چنین کمیته امداد نیز در این زمینه فعالیت دارند و از سوی دانشگاه علوم پزشکی هم اعتباراتی برای تهیه داروهای بیماران اختصاص در نظر گرفته شده است.

رئیس انجمن داروسازان قم ادامه داد: بعضی بیماران با مراجعه به پزشک درخواست داروی خارجی کرده که این داروها گران قیمت است و تعهد پرداخت آن در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر نیست.

بار اقتصادی پروسه توزیع دارو در کشور

وی با اشاره به پروسه تولید، توزیع و نگهداری دارو در کشور بیان کرد: در بخش دارویی غیر از مشکلات تحریم و فشارهای اقتصادی با مشکل پر هزینه پروسه توزیع و نگداری و هم‌چنین حمل و نقل دارو روبرو هستیم که داروها باید در شرایط خاصی نگهداری شوند و تهیه مواد اولیه و هم‌چنین تولید آن فرآیند خاصی را می‌طلبد؛ حفظ این شرایط هزینه‌هایی را برای کشور به دنبال دارد تا در اختیار بیمار قرار گیرد.

صادقی اظهارداشت: هرچند ۹۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شوند ولی به دلیل وجود شرایط خاص تولید، نگهداری، توزیع و حمل ویژه توجیه اقتصادی ندارند باید این فرآیند تغییر یابد اگر در فرآیندی با مشکلی روبرو بودیم در قسمت‎های دیگری با مشکل و کمبود روبرو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه تولید دارو در داخل کم هزینه‌تر است، گفت: اگر نگاه‌ها به سوی تأمین داروی تولید داخل هدایت شود هم بار اقتصادی کشور کاهش خواهد یافت و هم در بدترین شرایط اقتصادی مانند شرایط جنگ و بحران می‌توانیم با همت در زمینه تأمین دارو خودکفا شویم و تحریم‌ها هم در زمینه دارو بی اثر خواهد شد.

رئیس انجمن داروسازان قم افزود: باید فرهنگ مردم را به مصرف داروهای داخلی بالا ببریم چرا که این داروها از مشابه خارجی کیفیت بهتری دارند و اثربخشی آن‌ها مانند داروهای خارجی است که باید ابتدا از پزشکان شروع کرد و در این زمینه باید آموزش‌هایی به کادر پزشکی داده شود.

[ad_2]