استاد درس اخلاق حوزه علمیه گفت: افرادی که اقدام به اقامه نماز باران می‌کنند از روی ایمان و اعتقادی که به خداوند متعال دارند این سنت الهی را انجام می‌دهند، بنابراین شایسته نیست که برخی افراد در اقامه این سنت الهی تشکیک کنند.

به گزارش شهرکریمه  آیت‌الله تحریری در حاشیه درس اخلاق که در مصلی قدس قم برگزار شد، در گفت و با خبرنگاران اظهار داشت: یکی از اموری که مطلوب است برای مسلمانان در جامعه اسلامی به آن ملتزم باشند این بوده که در هنگام گرفتاری‌ها به درگاه خداوند متعال و اهل‌بیت(ع) تمسک و  التجا کنند.

وی افزود: التجا به درگاه خداوند متعال در همه زمان‌ها برای انسان مؤمن برای حفظ ارتباط قلبی خود با پروردگار مطلوب و لازم بوده اما در زمان گرفتاری‌ها انسان به‌صورت فطری نیازمندی بیشتری برای این‌گونه تضرع و التماس از درگاه خداوند متعال دارد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: بروز مشکلات در جامعه اسلامی علت‌های گوناگونی داشته که لازم بوده انسان ابتدا توجهی به ریشه و علت اصلی مشکلات داشته باشد، بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی غفلت‌ها و کارهای اشتباه عموم مردم از سطح جامعه تا مسئولان و سیاست‌مداران را در برمی‌گیرد، باید در جهت رفع گناهان و استغفار از اشتباهات خود قرار بگیریم، همچنین در کنار استغفار باید برخی فعالیت‌های ظاهری نیز برای جبران و جلب توجهات خداوند باید انجام داد.

آیت‌الله تحریری عنوان کرد: برای هر مشکلی یک فعالیت مناسبی در شرع مقدس در نظر گرفته‌شده که یکی از آن‌ها مسئله نماز باران بوده که در شرع مقدس روی آن تأکید شده است، البته در هرزمانی که جامعه اسلامی با مسئله کم‌آبی و خشک‌سالی روبه‌رو شود مطلوب است که این کار را انجام دهد، همه باید باقدرت و باصفای درونی در این نماز شرکت کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که پیش بینی باران و بارش را انجام می‌دهند هیچ‌وقت به‌صورت قطعی از وقوع باران خبر نمی‌دهد و تخمین‌های ازلحاظ علمی نیز زده می‌شود اما علاوه بر این مسائل باید به وظایف عرفی، عقلایی و شرعی خود نیز در مسئله خشک‌سالی و کم‌آبی جامه عمل بپوشانیم، یکی از عوامل مهم در حبس دعا و حبس باران گناهانی بوده که در جامعه صورت می‌گیرد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: افرادی که به اقدام به اقامه نماز باران می‌کنند از روی ایمان و اعتقادی که به خداوند متعال دارند این سنت الهی را انجام می‌دهند بنابراین شایسته نیست که برخی افراد در اقامه این سنت الهی تشکیک کرده و مشروعیت و مطلوبیت این عمل را زیر سؤال ببرند، یکی از گرفتاری‌های بزرگ جامعه وجود شبهات بی‌پایه و اساس مختلف و اعتنا کردن به آن‌هاست تا التزامات و اعتقادات قلبی مردم را نسبت به وعده‌های الهی سست کند.

آیت‌الله تحریری ابراز کرد: اعتنا کردن به شبهات و دنبال کردن شبهه‌هایی موجود در جامعه سبب کاهش اعتقادات قلبی انسان شده بنابراین باید انسان به وظایف اخلاقی و عملی خود در حوزه وظایف شرعی و اجتماعی و سیاسی خود را به‌درستی انجام دهیم، صرفه‌جویی در مصرف آب یکی از مهم‌ترین وظایف اجتماعی جامعه بوده که باید به خاطر کم‌آبی و خشک‌سالی‌های موجود در جامعه همه بر انجام آن همت گمارند.