رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: مشکلات واحدهای تولیدی در استان بیشتر به دلیل بانک‌ها است و سیستم بانکی در استان قم سودهای بالایی بابت تسهیلات از واحدهای تولیدی می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری فارس ، ابوالفضل خاکی شب گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم در تالار امام جواد(ع) استانداری با اشاره به جرایم دیرکرد بانکی اظهار کرد: این جرایم به اندازه ای زیاد است که در برخی از بانک‌های استان به ۱۴ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی در استان قم تعطیل شدند یا در وضعیت رکود به سر می‌برند، مشکلات این واحدها بیشتر به دلیل بانک‌ها است و سیستم بانکی در استان قم سودهای بالایی بابت تسهیلات از واحدهای تولیدی می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم افزود: دستورالعملی را معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده است که دفاتر شرکت‌ها تنها برای یک سال اخیر توسط سازمان تامین اجتماعی رسیدگی شود، اما این سازمان به این دستورالعمل عمل نمی‌کند.

خاکی با اشاره به وظیفه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان قم اظهار کرد: کار این کمیسیون، کار اقتصادی است و برنامه کمیسیون کار اجرایی نیست.

وی ادامه داد: دولت به استانداری‌ها دستور داده است که کارگروه سازگاری با کم آبی را تشکیل بدهد، در صورت عدم توجه به سازگاری با وضعیت کم آبی، تبعات اجتماعی و اقتصادی را در استان قم شاهد خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم افزود: چاه‌های غیرمجاز در کشور و استان، لطمات زیادی زیاد زده اند و باید شدیدا با حفر این چاه‌ها برخورد شود، قانون تعادل بخشی تاکید کرده است که باید چاه‌های غیرمجاز بسته شود، بهترین راه برای سازگاری با کم آبی، اجرای این قانون است.

خاکی، آب برخی از چاه‌های استان قم را بسیار شور دانست و تصریح کرد: برداشت از این چاه‌ها هم به خاک و هم به محصول آسیب می‌زند، دشت‌های استان قم به لحاظ کم آبی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی ادامه داد: استان قم به عنوان استان پایلوت برای سازگاری با کم آبی انتخاب شده است، باید آبیاری نوین به خصوص آبیاری زیرسطحی در استان توسعه پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم افزود: مرغداران استان قم در سال گذشته به دلیل شیوع آنفولانزای مرغی ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت دیدند و هنوز بسیاری از مرغداران در استان جوجه ریزی نکردند، اگر در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در استان قم هزینه می‌شد، این‌ همه خسارت متحمل نمی‌شدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در مرغداری‌ها و دامداری‌ها در استان قم، نیازمند نظارت دقیق بر قرنطینه دام و طیور در این استان هستیم، سال گذشته هشت میلیون مرغ در استان قم به دلیل بیماری آنفولانزای طیور معدوم شد.