رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بابیان اینکه رابطه اسلام، اخلاق و سیاست یک رابطه متباین است، گفت: این واژه‌ها در حوزه مصادیق ارتباط‌هایی با یکدیگر دارند، و به‌منظور شناخت دقیق این سه مفهوم نیازمند شناخت تک‌تک اجزای آن هستیم.

به گزارش شهرکریمه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به کارکردهای ‌اخلاق در بخش‌های مختلف اظهار داشت: خلق اجتماعی و فردی اشخاص یکی از مواردی است که کاربرد عامیانه‌ای داشته و دارای معانی گسترده‌ای است.

وی بابیان اینکه علم اخلاق به معنای عادات رفتارهای انسانی است، افزود: حکمت نیز از گذشته به دو بخش علمی و عملی تقسیم می‌شده است، حکمت علمی به مسائل نظری و تئوری و حکمت عملی به واقعیات برمی‌گردد، و عناصر دیگری نیز هستند که با بایدونباید شکل می‌گیرند و این امور مرتبط به رفتار انسانی است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) معلومات را نیز دو گونه بیان و خاطرنشان کرد: معلومات نظری گونه نخست معلومات است که با «است» ختم می‌شود و شامل فلسفه، الهیات و طبیعیات می‌شود و گونه دوم، معلومان عملی هستند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی حکمت عملی را نیز سه قسم بیان کرد و افزود: امور مرتبط به فرد را اخلاق و امور خارج از دایره رفتاری فرد را تدبیر منزل یا مدینه می‌گویند، و این موارد مرتبط به امور کل جامعه بوده و به آن تدبیر امت و یا سیاست می‌گویند.

وی با اشاره به تفاوت اخلاق و سیاست از نظر مفهومی گفت: ارتباط بین این دو بحث تازه‌ای نیست و از گذشته در محافل دانشگاهی و آکادمیک درباره رابطه بین اخلاق و سیاست بحث بوده است، قابل‌جمع بودن این دو سؤالی است که در میان اهل‌فن مطرح می‌شود، برای این کار باید ابتدا منظور خود را از اخلاق مشخص کنیم.

 استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: سیاست کلمه‌ای عربی و به معنای تدبیر امور است، و از مطلوبیت و غیر مطلوبیت برخوردار است، و باید ابتدا این واژه را تعریف کرد تا به شناخت دقیق این واژه دست‌یافت، بدین منظور تعریف این واژه و مفهوم ازنظر اسلام مهم می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی بابیان اینکه ارتباط اسلام، اخلاق و سیاست یک ارتباط متباین است، تصریح کرد: این واژه‌ها در حوزه مصادیق ارتباط‌هایی با یکدیگر دارند، و به‌منظور شناخت دقیق این سه مفهوم نیازمند شناخت تک‌تک اجزای آن هستیم.

وی اخلاق و سیاست را مرتبط با اخلاق عملی بیان و خاطرنشان کرد: منظور ما از اخلاق به‌منظور ملکات نفسانی نبوده و به حوزه رفتار ارزشی برمی‌گردد، و خوب یا بد را شامل می‌شود و اگر اسلام را دارای سه حوزه احکام، رفتار و اعتقادات بدانیم اخلاق شامل دو حوزه رفتار و احکام می‌شود.