[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر سه‌شنبه در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، گفت: یکی از نکات مهم مسائل علمی و دینی وقف است، مسائل مستحدثه‌ای مربوط به وقف و سؤالات مربوط به این موضوع است که حوزه‌های علمیه و مراکز علمی باید به آن‌ها پاسخ […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر سه‌شنبه در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، گفت: یکی از نکات مهم مسائل علمی و دینی وقف است، مسائل مستحدثه‌ای مربوط به وقف و سؤالات مربوط به این موضوع است که حوزه‌های علمیه و مراکز علمی باید به آن‌ها پاسخ بگویند؛ مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) نیز در این زمنیه آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه به نظرم مباحث وقف نیاز به یک تجدید نظر مجدد دارد و باید کارهای جدیدی روی فروعات وقف انجام شود، اظهار کرد: در خود حوزه‌های علمیه درو مربوط به وقف گذاشته شود و افرادی متخصص در این زمینه تربیت شوند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با تأکید بر اینکه آثار دنیوی و اخروی وقف باید برای مردم بیشتر بیان شود تصریح کرد: با ارتباط با صدا و سیما و رسانه‌ها و نیز برگزار ی همایش‌هایی می‌توان به این مهم پرداخت.

وی ابراز کرد: اداره اوقاف قم باید هر سال یک مجموعه‌ای از سؤالات جدید، مباحث جدید و موضوعات در مسائل وقف را توسط حوزه منقح کند و این را به مجموعه کل کشور ارائه بدهد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به احیای موقوفات گفت: موقوفاتی وجود دارند که هنوز احیا نشده اند از جمله موقوفاتی در مورد اباعبدالله (ع)، حوزه علمیه، فقرا، بیماران و روستاها که باید به این امر توجه شود.

وی با بیان اینکه در دنیا خیلی از دانشگاه‌های مهم بر اساس وقف اداره می‌شوند، افزود: آنها این وقف اصطلاحی شرعی ما را ندارند ولی همین آکسفورد را شنیدم که خیلی از بودجه‌هایش ربطی به دولت ندارد، ربطی به مردم هم ندارد، یعنی یک موقوفاتی بوده که بر اساس آن دارند اداره می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را در اثر احیای موقوفات می‌توانیم توسعه بدهیم ادامه داد: اکنون افراد زیادی از محققین در حوزه قم ده سال در یک موضوعی زحمت می‌کشند ولی کسی نیست کتابشان را چاپ کند؛ قطعاً یک موقوفات منطبق بر نشر کتاب وجود دارد که اوقاف باید آن‌ها را به فعلیت برساند.

وی با بیان خاطره‌ای اظهار داشت: یک وقتی در یک جلسه‌ای در مشهد بودیم، مرحوم آیت الله طبسی آمده بود به دیدن مرحوم والد ما، صحبت از همین صرف موقوفات امام زمان علیه السلام بود که مرحوم طبسی می‌فرمود: چند وقت یک بار از تهران و از دربار شاه کسی می‌آمد این پول‌های داخل ضریح را جمع می‌کرد و با خود به تهران می‌برد، حالا اینکه چی می‌شد، قطعاً که صرف مردم و فقرا و دین نمی‌شد، صرف مقاصد و مطامع خودشان می‌شده، ولی الحمدلله به برکت انقلاب اداره اوقاف، وقف یک حیات جدیدی پیدا کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: اکنون وقف در مسیر صحیحش قرار گرفته است ولی باید قدم‌های بزرگی در این راه برداشته شود؛ منظورم از قدمهای بزرگ این است که مردم باید اعتمادشان نسبت به اوقاف بیشتر شود و افرادی نباشند که نسبت به اوقاف تردید داشته باشند.

وی بیان کرد: اوقاف باید طوری با مردم، هم از جهت اطلاع‌رسانی و هم از جهت تشویق و هم شفافیت در مصارف با مردم ارتباط داشته باشد که مردم با خیال راحت قبل از اینکه فکرشان جای دیگری در مؤسسات شخصی برود فکرشان معطوف به اوقاف شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) عنوان کرد: البته در این میان خطبا نیز وظیفه‌ای دارند و باید در منابرشان تغییر و تحولی که بعد و قبل از انقلاب در اوقاف به وجودآمده است را برای مردم بیان کنند؛ با این اوصاف در این امر خود مسؤلین اوقاف و صدا و سیما بیش از همه می‌تواند نقش آفرینی کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تنها در هفته وقف در صدا و سیما مطلبی در این خصوص مطرح می‌شود و برنامه‌ای پخش می‌شود در حالی که باید به صورت مستمر این برنامه‌ها وجود داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه ما به نوبه خودمان درامر وقف مردم را تشویق می‌کنیم و خود اوقاف هم اطلاع‌رسانی و شفاف سازی داشته باشد، گفت: اگر اوقاف در مسیر اصلی خود قرار بگیرد هیچ وقت در مسائل مختلف قضا، علم، دارو، درمان و اشتغال مواجه با بحران نمی‌شویم.

وی تأکید کرد: اوقاف اگر جایگاه اصلی خودش را پیدا کند کشور دچار بحران نمی‌شود و یک منابعی همیشه به صورت آماده برای حل این بحران‌ها وجود دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی از نکات و نتایج بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری صادر شد این است که هر مجموعه‌ای یک قدم استوارتر و قدم بلندتر و محکم‌تری را باید بردارد افزود: آن شاء الله اوقاف به میدان بیاید و یک تحول جدیدی را در این گام دوم انقلاب بردارد.

[ad_2]