[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، بهرام سرمست بعد از ظهر پنج‌شنبه در نشست خود با فعالان و تشکل‌های محیط زیستی که به مناسبت هفته محیط زیست در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: باید در کنار توسعه گردشگری مذهبی و زیارتی قم با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی استان گردشگری طبیعی و کویر نوردی […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، بهرام سرمست بعد از ظهر پنج‌شنبه در نشست خود با فعالان و تشکل‌های محیط زیستی که به مناسبت هفته محیط زیست در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: باید در کنار توسعه گردشگری مذهبی و زیارتی قم با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی استان گردشگری طبیعی و کویر نوردی هم مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه سرمایه گذاری شود به شرط اینکه آثار مخرب زیست محیطی نداشته باشد.

به گفته وی، توسعه اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و سیاسی در هر دوران مورد تأکید است و امروزه برای رسیدن به توسعه باید همه شاخص‌ها مورد نظر باشد و انسان در صورتی می‌تواند ابعاد توسعه را در کنار یکدیگر قرار دهد که محیط زیست را به خوبی شناخته باشد.

تعامل با محیط زیست اهرم آرامش بشریت

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افراط و تفریط‌هایی که در زمینه توسعه صنعت وجود دارد، عنوان کرد: یک شهروند اگر در منزل زباله را تفکیک کند از بحران بزرگ زیست محیطی جلوگیری کرده است و هیچ دولتی به تنهایی برای مقابله با بحران محیط زیست نمی‌تواند اقدامی کند و همت جمعی نیاز است.

وی افزود: دولت‌ها کم و بیش راه افراط و تفریط را در زمینه توسعه مدنظر قرار دادند و ابعاد توسعه برای آسایش و آرامش انسان مورد تأکید بوده است ولی اینکه تا چه حد این ابعاد به صورت متوازن به پیش برود و زمانی محقق می‌شود که با محیط زیست تعامل وجود داشته باشد.

کرونا موضوع زیست محیطی مخاطره انگیز

سرمست با اشاره به بحران کرونا بیان کرد: کرونا موضوع زیست محیطی و بشری است که انسان با یک ویروس مواجه شده که همه جامعه بشری برای مقابله با آن باید دست به دست یکدیگر بدهند و در استان قم شاهد این موضوع بودیم.

وی گفت: به محض اینکه با این بحران روبرو شدیم همه بیمارستان‌های استان وارد موضوع شدند و همچنین از نیروهای مسلح کمک گرفتیم ولی در کنار آن تشکل‌های مردم نهاد وارد میدان شدند.

استاندار قم با اشاره به وجه تمایز روز طبیعت امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، تصریح کرد: برای مقابله با ویروس کرونا نیاز بود شهروندان را آگاه کرده و در زمینه ارتباط با محیط پیرامونی فاصله گذاری را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: امسال روز ۱۳ فروردین هیچ کسی به طبیعت نرفت و روز طبیعت با تفاوت‌های بسیاری نسبت با سال‌های گذشته در خانه‌ها برگزار شد، همه در منزل ماندند و کمترین آسیب به طبیعت وارد شد ولی اینکه اسم ۱۳ فرودین روز طبیعت است باید روز آشتی با طبیعت باشد نه اینکه آسیبی به آن وارد شود.

تأکید بر پیگیری حق آبه های قم

سرمست در این نشست با اشاره به پیگیری حق آبه های استان قم، اظهار کرد: شورای معادن و حقابه های زیست محیطی باید مورد تأکید باشد و جلسات آن برگزار می‌شود و همچنین باید برای پسماند ویژه مکان یابی شود تا از وارد شدن آسیب به محیط زیست جلوگیری شده و تشکیل کارگروه ملی تالاب‌ها پیگیری شود.

وی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون قمرود پر آب بوده که این موضوع یک نعمت خدادادی است، بارش خوب باران سبب شده تا در طول سال قمرود همواره آب داشته باشد و سبب نشاط شهر شده است، باید از باران نعمت الهی به خوبی استفاده کنیم.

[ad_2]