مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از توسعه بخش آب و فاضلاب کشور با تصویب قانون تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب خبر داد و گفت: طی ۲۶ سال گذشته جمعیت زیرپوشش آب در شهرها ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از توسعه بخش آب و فاضلاب کشور با تصویب قانون تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب خبر داد و گفت: طی ۲۶ سال گذشته جمعیت زیرپوشش آب در شهرها ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس علی جان صادق پور  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان امروز همزمان با سالروز تصویب قانون تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب شهری در مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون که در سال ۶۹ در ۱۹ ماده و ۱۱ تبصره مصوب شد، یکی از قوانین مدرن و مترقی است که واحدهای خودگردانی را تعریف کرد که به مشارکت بخش خصوصی در آن سال‌ها توجه داشت.

وی به رشد ۱۲۰ درصدی جمعیت زیرپوشش آب در شهرها طی ۲۶ سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد مشترکین نیز با رشد ۲۱۵ درصدی از حدود ۵ میلیون به بیش از ۱۵ میلیون فقره افزایش یافته است.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه از رشد ۱۷۴ درصدی تصفیه‌خانه‌های آب و افزایش ۱۳۰۰ درصدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کشور خبر داد و گفت: جمعیت تحت پوشش فاضلاب حدود ۲ میلیون نفر بود که در حال حاضر با رشد  ۱۲ برابری به بیش از ۴۷ میلیون نفر افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل شرکت آب و فاضلاب استان قم در سال ۱۳۷۱ خاطرنشان کرد: جمعت زیر پوشش آب از ۷۵۰ هزار نفر در حال حاضر به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

مهندس صادق پور با بیان اینکه تعداد مشترکین آب از ۱۴۱ هزار فقره به  ۳۰۵ هزار فقره افزایش یافته است، یادآور شد: تعداد مشترکان فاضلاب نیز طی این مدت با افزایش ۵۸ برابری، از هزار و ۲۰۰ به ۷۱ هزار مشترک رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام جمعیت شهری استان زیر پوشش ۱۰۰ درصدی آب شرب هستند، گفت: این شاخص در کشور ۹۹٫۲ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، متوسط آب بدون درآمد در کشور را ۲۶٫۲ درصد عنوان کرد و ابراز داشت: این رقم در استان قم ۱۹٫۸۴ است که نشانگر کیفیت بالای شبکه‌های آب استان قم در سطح ملی است.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکردهای  شاخص شرکت آب و فاضلاب طی ۹ ماهه اول سال جاری پرداخت و گفت: انجام بیش از ۹ هزار آزمون فیزیکی، شیمایی، میکربی و… از آب قم، شستشوی ۸۰ کیلومتر از خطوط انتقال، ۹۲۰ کیلومتر شبکه آب‌رسانی و  ۶۰ هزار مترمکعب مخزن  و شتشوی۶۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب با دستگاه واتر جت از جمله اقدامات آبفای قم است.

مهندس صادق پور اجرای اتصال سه نقطه از شبکه فاضلاب به طول ۱٫۴ کیلومتر در مناطق شیخ آباد، سوم خرداد و باغ شازده و بهره‌برداری از ۳۲ کیلومتر از شبکه جدید، بازسازی، نوسازی و تجهیز ۲۰ حلقه چاه شهر قم با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال، تدوین پروژه‌های مصوب نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی، استقرار سامانه قرائت از راه دور کنتورهای پرمصرف مشترکین به تعداد ۱۷۵ فقره و ایجاد امکان افزایش ظرفیت برداشت آب از سد ۱۵ خرداد در مواقع ضروری را از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب در سال جاری برشمرد.

وی اظهار داشت: اجرای ۳۰ کیلومتر توسعه، اصلاح، بازسازی شبکه توزیع، خط انتقال و شبکه دوم آب شیرین، اجرای ۳۲ کیلومتر توسعه، اصلاح و بازسازی خطوط اصلی و فرعی جمع‌آوری فاضلاب، شناسایی و رفع ۱۳ هزار فقره حادثه در خطوط اصلی و فرعی آب و نیز شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب، واگذاری ۱۱ هزار فقره انشعاب آب و فاضلاب به مشترکین جدید و پاسخگویی به ۱۳۰ هزار مورد تماس از طریق سامانه ۱۲۲ بخشی دیگر از عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان قم در سال جاری به شمار می‌رود.

مدیرعامل آبفای قم، اجرای ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری به اقطار ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی متر همراه با ۱۵ هزار انشعاب فاضلاب در مناطق محروم  ۳ و ۶ شهری قم با اعتباری معادل ۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی، فراخوان جذب سرمایه‌گذار جهت اجرای شبکه توزیع، خطوط اصلی و انتقال و نیز تصفیه‌خانه پردیسان به روش بیع متقابل، احداث نیروگاه کوچک برق آبی با روش BOO   بر روی خط انتقال آب قم، راه‌اندازی دفتر خدمات امور مشترکین در پردیسان، بهره‌برداری  از ساختمان اداری به مساحت ۱۰۰۰ متر به مبلغ  ۲۵ میلیارد ریال و تکمیل، تجهیز و ایمن‌سازی ساختمان اتفاقات را نیز از جمله پروژه‌های مهم در حال اجرای آبفای قم اعلام کرد.

وی همچنین به برخی از افتخارات شرکت آب و فاضلاب نیز اشاره کرد و کسب رتبه برتر ارزیابی عملکرد در بین شرکت‌های آب و فاضلاب شهری کشور، اعطای گواهینامه ملی جایزه بنیاد جهانی انرژی و  تندیس سطح طلایی جامعه مدیریت سبز اروپا به پروژه تصفیه‌خانه شماره سه فاضلاب قم، کسب رتبه برتر غرفه شرکت آب و فاضلاب در نمایشگاه سیمای امید و اعطای کسب  تندیس سیمین جایزه ملی کیفیت پروژه ایران  به تصفیه‌خانه فاضلاب قم از جمله این افتخارات برشمرد.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفای قم نیز در این نشست با اشاره به برنامه فرهنگی، آموزشی و ترویجی شرکت آب و فاضلاب استان ابراز داشت: ما در راستای اهداف و سیاست‌های وزارت نیرو پیرامون فرهنگ‌سازی مصرف آب اجرای طرح حامیان آب را با مشارکت آموزش و پرورش در دستور کار قرار دادیم.

محمد کربلایی ابراهیمی تولید  و پخش ۹۰ برنامه رادیویی با عنوان صدای آب از شبکه سراسری رادیو جوان از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب در راستای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در جامعه برشمرد و گفت: تشریح وضعیت بحرانی آب کشور و برخی از کشورها، چالش‌های تأمین آب و مدیریت مصرف محور محتوایی این برنامه بود.

پایان خبر/