سرپرست سازمان قطار شهری قم با تاکید بر این که خروج دستگاه حفاری مترو (TBM) از شهر قم کذب محض است، گفت: بعد از این که کار حفاری خط A متروی قم تمام شد قرار بود دستگاه به محل خط B منتقل شود.

به گزارش شهرکریمه یه نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا قاری قرآن روز یکشنبه در گفت و گویی با اشاره به این که محل دپوی خط B متروی قم تثبیت شده، اظهار کرد: در این مدت به دنبال مصوبات ماده ۶۹ زمین دپو بودیم و هماهنگی با منابع طبیعی برای این موضوع انجام شده است.
سرپرست سازمان قطار شهری قم افزود: دستگاه در حال حاضر در محل میدان ولیعصر(عج) است و در ۱۰ روز آینده دمونتاژ شده و از تونل خارج می‌شود تا به سوی دپوی خط B متروی قم در پردیسان منتقل شود.
قاری قرآن با اشاره به این که این فرایند بین دو تا سه ماه زمان می‌برد، اضافه کرد: مطالعات خط B متروی قم در حال انجام است و پس از مشخص شدن پروفیل مسیر٬ مقدمات شف اجرا می‌شود.
وی در پایان گفت: در سال جاری حفاری خط B متروی قم آغاز خواهد شد.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به ۲ مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
طبق طرح اولیه خط A قطار شهری قم با طول حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ متر از مسیر جنوب غربی به شمال غربی این شهر یعنی از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار است که دسترسی به آن از طریق ۱۴ ایستگاه میسر می ‌شود. هر ایستگاه خط A قطار شهری قم حدود یک کیلومتر است و ظرفیت حمل و نقل آن بیش از ۲۲هزار نفر در ساعت خواهد بود.
اواخر دی ماه سال گذشته، آیین شکرانه پایان حفاری خط A و کلنگ زنی آغاز حفاری خط B مترو قم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار و در آن آیین اعلام شد که دستگاه حفاری با خروج کامل از تونل خط A مترو قم بدون وقفه برای حفاری خط B منتقل و عملیات حفاری این خط نیز با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی چین آغاز می شود.