سرپرست سازمان قطار شهری قم گفت: بهره‌برداری از پروژه خط A متروی قم با ظرفیت جابه‌جایی ۲۳ هزار و ۵۰۰ مسافر در ساعت در هر مسیر کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی و نقاط پرتردد شهر می‌کند. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا قاری قرآن اظهار کرد: با […]

سرپرست سازمان قطار شهری قم گفت: بهره‌برداری از پروژه خط A متروی قم با ظرفیت جابه‌جایی ۲۳ هزار و ۵۰۰ مسافر در ساعت در هر مسیر کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی و نقاط پرتردد شهر می‌کند.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا قاری قرآن اظهار کرد: با توجه به مرکزیت جهان تشیع، مرکزیت تعلیم علوم دینی و توسعه روزافزون شهر قم و به تبع آن افزایش پیوسته جمعیت، زائرین و مهاجرین لزوم برنامه‌ریزی صحیح در حوزه حمل و نقل و ترافیک این شهر بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه مترو با عبور از نقاط پرتردد و هسته مرکزی شهر و نیز اتصال حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) به مسجد مقدس جمکران کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی نقاط پرتردد شهر خواهد داشت.

سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به تأمین واگن‌های مترو از طریق فاینانس ادامه داد: برای خط A مترو قم ۲۶ رام قطار پنج واگنه پیش‌بینی شده است و با احتساب این تعداد واگن‌ها ظرفیت کل حمل مسافر این کریدور ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ساعت در هر مسیر است که در فاز اول بهره‌برداری چهار رام قطار با ۲۰ واگن برای جابه‌جایی مسافران تأمین می‌شود و مابقی واگن‌ها به مرور زمان خریداری و به سیکل بهره‌برداری اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به فاصله زمانی حرکت قطارها به میزان ۱۵۰ ثانیه تصریح کرد: حداکثر سرعت طراحی شده برای حرکت قطارها ۹۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت بهره‌برداری ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

قاری قرآن اضافه کرد: برای هر ایستگاه امکاناتی نظیر خروجی‌های اضطراری، آسانسور، پله برقی، مجتمع‌های تجاری و … برای خدمت‌رسانی به مردم قم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به چشم‌انداز بهره‌برداری از خط A مترو قم خاطرنشان کرد: سعی مجموعه شهرداری قم و سازمان قطار شهری بر این است تا با اتمام تونل مکانیزه خط A مترو تا چهار ماه آینده و تأمین واگن‌های مورد نیاز و نیز احداث ایستگاه‌های فاز اول بهره‌برداری، مسیری به طول حدوداً پنج کیلومتر از میدان مطهری تا قلعه کامکار با ۶ ایستگاه و با اولویت تکمیل ایستگاه‌های میدان مطهری و کشاورز تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.