[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، محسن بهشتی عصر شنبه در دومین جلسه شورای تأمین مسکن استان که در محل سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد بیان کرد: در جانمایی طرح اقدام مسکن ملی باید به تأمین زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌ها توجه داشت، همچنین بر اساس قانون باید اقدامات لازم صورت پذیرد تا گرفتار […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، محسن بهشتی عصر شنبه در دومین جلسه شورای تأمین مسکن استان که در محل سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد بیان کرد: در جانمایی طرح اقدام مسکن ملی باید به تأمین زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌ها توجه داشت، همچنین بر اساس قانون باید اقدامات لازم صورت پذیرد تا گرفتار برخوردهای سلیقه‌ای نشویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تاکید بر اینکه ایجاد شهر یا شهرک مسکونی جدید در قم، مشکلات فراوان و هزینه‌های بالایی دارد گفت: ایجاد شهرک جدید در تأمین زیرساخت‌ها هزینه بسیاری به همراه دارد تا جایی که گاهی گران‌تر از قیمت زمین، با هزینه زیرساخت‌ها مواجه می‌شویم ازاین‌رو تقویت شهرهای کوچک و استفاده از بافت فرسوده و الحاق به قم در اولویت تأمین مسکن در قم قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق، زمین دولتی وجود ندارد و باید راهکاری در تأمین زمین اندیشید، گفت: پروژه ملی مسکن قم زودتر از استان‌های دیگر شروع شده اما بسیاری از همکاری‌ها در تأمین زیرساخت‌ها، شفاهی بوده و ممکن است مشکلاتی به دلیل نقض قوانین ایجاد شود.

تقویت شهرهای کوچک برای تأمین مسکن قم

بهشتی با اشاره به ظرفیت شهرهای کوچک قم بمنظور استفاده در طرح اقدام ملی مسکن گفت: می‌توان چند شهر کوچک در قم را به لحاظ تأمین مسکن تقویت کرد و جمعیت‌پذیری آن شهرها را افزایش داد، اینکه ۱۱ هزار و ۷۳۹ نفر در استان قم برای شهر امیرکبیر در نزدیکی اراک ثبت‌نام می‌کنند نشان‌دهنده ضعف در جانمایی است.

وی افزود: در تأمین گاز و برق نیز باید مصوباتی موردتوجه باشد، یکی دیگر از مسائل مهم نیز بیمه است تا مبادا در روند ساخت‌وساز برای کارگران و سازه دچار مشکلات جدی شویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: تأمین مسکن کارگری ارزان در قم باید مطابق با جغرافیای محل فعالیت آنها ایجاد شود، ما تجربه ایجاد مسکن در کنار واحدهای صنعتی در جهت کاهش هزینه‌های کارگری را داشتیم که می‌توان از آن استفاده کرد.

کارگران در اولویت برای تأمین مسکن

بهشتی با اشاره به ضرورت وجود آمارهای دقیق از جامعه کارگری گفت: کمیته‌ای با محوریت راه و شهرسازی برای رفع مشکلات مسکن جامعه کارگری تشکیل شود و طبق تراکنش جغرافیایی شهرک‌های صنعتی به تقویت شهرهای کوچک بپردازیم، دراین‌باره نیاز به آمار دقیقی از کارگران فاقد مسکن داریم.

وی افزود: برای ایجاد واحد مسکونی، زمین‌های مازاد تعاون باید در اختیار کارگران قرار بگیرد که در قم چنین ظرفیتی نداریم، اما ۳۰ هکتار زمین مناسب در برخی از نقاط جغرافیایی و صنعتی قم وجود دارد که می‌توان تهاتر کرد و از راهکارهای قانونی بهره گرفت.

به گفته این مسئول، کارگرانی که از شکوهیه تا پردیسان مسیری طولانی را می‌پیمایند باید در اولویت قرار بگیرند و دراین‌باره باید در جاده قم، اراک و محور جاده قنوات و یا کهک، ظرفیت‌های مسکونی مناسبی را ایجاد کرد تا هزینه‌های حمل‌ونقل کمتر شود.
گفتنی است؛ تصفیه‌خانه و فاضلاب مسکن ملی در این جلسه مورد بحث قرار گرفت که مقرر شد برای اقدام ملی نیز تصفیه‌خانه و فاضلاب به‌طور دائم دیده شود تا مشکلات گذشته تکرار نشود.

[ad_2]