به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از استان مرکزی، حجت‌‌‌الاسلام عباس دانشی، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی شامگاه دوشنبه ۲۸ آبان ماه ماه در نشست پرده برداری و نقد و ارزیابی کتاب «مدرسه کلامی قم» تالیف حجت‌الاسلام بهمن محمدی که در کتابخانه عمومی شهید زراستوند اراک برگزار گردید، اظهار کرد: […]

فداکاری‌های مسلمین برای تحقق آرمان‌های دینی در طول تاریخ

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از استان مرکزی، حجت‌‌‌الاسلام عباس دانشی، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی شامگاه دوشنبه ۲۸ آبان ماه ماه در نشست پرده برداری و نقد و ارزیابی کتاب «مدرسه کلامی قم» تالیف حجت‌الاسلام بهمن محمدی که در کتابخانه عمومی شهید زراستوند اراک برگزار گردید، اظهار کرد: در دنیای اسلام‌ در طول تاریخ مسلمین در گوشه و کنار دنیا برای دین و مقاصد دین و تحقق آرمان‌های‌ دینی فداکاری‌های زیادی انجام دادند.
وی دنبال کرد:‌ تمامی نهضت‌های‌ صدسال موخر که به اسم دین تمام شده هست به برتری نرسیده هست، اگر در فاز هیجانات انقلابی‌، جنگ و مقابله هم به برتری رسیدند، در فاز نظام‌سازی‌ و استقرار دستاوردهای انقلاب خود با مشکل رو به رو گردیدند.
مدیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفته بود: هنگامی که ظرفیت‌های زیربنایی، ساختاری و بنیادی موجود نباشد این تلاش‌ها فایده‌ای ندارد و البته ملت‌ها صادقانه مقابله می‌کنند‌، ما مسلمانانی را که برای تحقق شعار دین کشته می‌شوند شهید می‌دانیم‌.
حجت‌الاسلام دانشی اظهار کرد: در مکتب شیعه به سبب اینکه در زیر‌ساخت‌ها و در مبانی اعتقادی‌، فکری و کلامی‌ و جهان‌بینی و‌ نگرش خود از مکتب اهل‌بیت‌(ع) تبعیت کرده، این فداکاری‌ها رخ داد. ‌

فداکاری‌های مسلمین برای تحقق آرمان‌های دینی در طول تاریخ
حجت‌الاسلام بهمن محمدی، نویسنده کتاب مدرسه کلامی‌ شهر قم نیز حول این کتاب اظهار کرد: بحث ما بحث پایان‌نامه بوده هست و مبدل به کتاب شده هست تا بماند و نقد گردد و نظر ناقدان را بهمراه داشته باشد.
وی دنبال کرد: مطمئنا هنگامی که مورخ کلام تشیع توجه می‌کنیم نقطه برجستگی آن در قرن سوم و چهارم وجود دارد و تفاوت‌های زیادی با مدرسه ها و مکاتب دیگر دارد.
این نویسنده اضافه کرد: همان‌طور که تشریح مدرسه در این کتاب آمده هست، مدرسه مجموعه‌ای از متفکران هست که در هر رشته علمی با یکدیگر بر یک شیوه علمی جمع گردند و آن شیوه را کانون قرار دهند و محل بروز و ظهور آثار علمی و موضوعات علمی یک مکتب شده و این برای دنیا با ارزش خواهد گردید که در قرن سوم و چهارم چنین چیزی رخ داده هست.
وی‌ گفته بود: بنده از اساتیدی مثل آیت‌الله عابدی کتابی به اسم مکتب کلامی شهر قم ‌مشاهده کردم و مطالعه کردم که در شهر قم مکتب کلامی وجود دارد و کلام وی فلسفه هست و این الهام موجب گردید که این کتاب نوشته گردد. همه بحث‌های علمی قرن سوم و چهارم‌ پرواز به دور حدیث هست یعنی خارج از حدیث سخنی گفته نمی‌شود الهدایه و المقنع شیخ صدوق را که ببینیم که حدیث وجود دارد و‌لی‌، کار کلامی‌ با زبان حدیث هست.
حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: بروز و ظهور قرن سوم و چهارم موجب گردید بزرگان شهر قم و دنیای اسلام نظرشان به مدرسه کلامی شهر قم جلب گردد و بعد از شهر قم مدرسه کوفه سرشناس هست .
یادآور می‌شود؛ این کتاب به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ دست یافته هست.
انتهای پیام