مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: نخستین جشنواره مد و لباس اسلامی – ایرانی از ۱۳ تا ۱۹ شهریور ماه امسال در تالار مرکزی شهر قم می شود و تاکنون ۳۷۶ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است. به گزارش شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: نخستین جشنواره مد و لباس اسلامی – ایرانی از ۱۳ تا ۱۹ شهریور ماه امسال در تالار مرکزی شهر قم می شود و تاکنون ۳۷۶ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

به گزارش شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، افزود: در این جشنواره نمونه هایی از لباس هایی از سایر ملل با مشارکت جامعه المصطفی العالمیه نیز عرضه می شود و نگاه ویژه ای به حجاب به ویژه چادر به عنوان حجاب برتر شده است.
وی با اشاره به ویژگی های قم تصریح کرد: قم به عنوان مرکز جهان تشیع نیازمند تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه وحدت اسلامی است و وظیفه ما فرهنگسازی می باشد از این رو نخستین دوره جشنواره بین المللی رسول مهربانی با مشارکت تقریب مذاهب در سال ۱۳۹۲ در قم برگزار شد.
وی اظهار کرد: شهر مقدس قم به عنوان مرکز بزرگ علمی و فرهنگی دارای اهمیت است چرا که مرکزهایی با فعالیت در سطح ملی یا بین المللی در آن فعالیت می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: تمام مجموعه های فرهنگی، علمی، مطبوعاتی و هنری فعال در استان باید به رویکرد استانی هم توجه ویژه ای داشته باشند.
وی گفت: یکی از اقدام های مهم از سوی دولت تدبیر و امید حمایت از کتاب های ارزشمند است و در این راستا تلاش کردیم هیچ اثر ارزشمند و فاخری در دست ناشر نماند به همین علت با تشکیل کمیته ای علمی حمایت از حوزه نشر را مورد توجه قرار دادیم و در سه سال گذشته مبلغ ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از کتاب های سودمند و ارزشمند هزینه شد.

* اهدای ۲۳۰ هزار جلد کتاب در سه سال
وی گفت: در حوزه کتاب ۲۳۰ هزار جلد کتاب در سه سال گذشته به شهروندان قمی و موسسه های فرهنگی و هنری اهدا و در این مدت سه دوره نمایشگاه کتاب سال و دو دوره نمایشگاه تخصصی حوزه دین برگزار شده است.
دانشی افزود: هم چنین در حوزه کتاب در سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید ۲۶ هزار و ۴۶ عنوان کتاب در استان قم منتشر شد که با توجه به رکود اقتصادی در سایر حوزه ها این میزان چاپ کتاب دارای اهمیت می باشد و رقم ۱۴ میلیون و ۳۷۴ جلد تا پایان سال گذشته تعداد شمارگان کتاب های منتشر شده است.
وی ادامه داد: طرح های عیدانه و تابستانه کتاب را در سال جاری اجرا کردیم که در این طرح ها شهروندان به کتابفروشی های زیر پوشش طرح های مذکور مراجعه کردند و با تخفیف و دریافت یارانه کتاب مورد نظر خود را خریداری کردند.
وی اعلام کرد: در طرح تابستانه حدود ۸۰ کتابفروشی حضور داشتند که تعداد ۳۹ هزار و ۳۱۱ جلد کتاب معادل هشت میلیارد ریال با استفاده از تخفیف ۲۰ درصدی، مردم از کتابفروشی های زیر پوشش این طرح در مدت یک ماه خریداری کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به استقبال خوب کتابفروشان و مردم از طرح تابستانه کتاب در استان اشاره و اظهار کرد: در زمینه پرفروش ترین ها مقام پنجم را در این طرح در میان استان های کشور به دست آوردیم.
وی گفت: در حوزه کتاب به زبان های عربی، انگلیسی و اردو نیز در این استان کتاب منتشر می شود و صادرات کتاب نیز از گمرک قم صورت می گیرد که در این باره به دنبال بازارهایی برای کتاب در سطح دنیا هستیم.

* ۲۶۶ رسانه در استان قم فعال هستند
وی هم چنین در رابطه با فعالیت رسانه ها در استان قم با بیان این که ۲۶۶ رسانه فعال مجوزدار در استان قم داریم، گفت: از این تعداد ۱۳۷ رسانه در دولت تدبیر و امید مجوز گرفته اند که شامل یک روزنامه، شش دوهفته نامه، ۱۲ ماهنامه، هفت دوماهنامه، ۲۹ فصلنامه، ۴۷ دوفصلنامه، دو سالنامه و ۳۳ پایگاه خبری می شود.
دانشی به توانمندی ها و ظرفیت های رسانه ای استان قم اشاره و خاطرنشان کرد: دفتر مرکزی سه خبرگزاری کشوری؛ اهل بیت(ع) -ابنا-، حوزه و رسا در شهر مقدس قم قرار دارند.
در حال حاضر ۲۶۶ رسانه در استان قم فعالیت دارند که شامل پنج روزنامه، شش هفته نامه، ۱۰ دوهفته نامه، ۲۷ ماهنامه، ۱۵ دوماهنامه، ۹۰ فصلنامه، ۷۰ دوفصلنامه، سه سالنامه، ۳۷ پایگاه خبری و سه خبرگزاری می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان این که از سال ۸۲ تاکنون جشنواره مطبوعات در استان قم برگزار نشده است، از برگزاری این جشنواره پس از گذشت ۱۳ سال در این استان خبر داد.

* برگزاری دوره های آموزشی رسانه ای از مطالبه های روزنامه نگاران است
وی یکی از مطالبه های بسیار مهم اهالی رسانه قم را در زمینه آموزش برشمرد و گفت: یک دوره مقدماتی روزنامه نگاری تا مهر ماه امسال و یک دوره تکمیلی روزنامه نگاری تا پایان سال جاری با حضور استادان برجسته رسانه برگزار و به شرکت کنندگان مدرک رسمی از سوی مرکز مطالعات و توسعه رسانه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می شود.
دانشی اعلام کرد: در سال گذشته، ۹۴ گروه خبری غیرایرانی با سازماندهی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری این اداره کل و امسال نیز تاکنون ۱۴ گروه خبری غیرایرانی در استان قم حضور یافتند.

* نخستین کارهای انجام شده در دولت تدبیر و امید
وی در بخش دیگر سخنان خود به نخستین کارهای انجام شده در حوزه فرهنگ و هنر استان قم در سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید اشاره کرد و از افتتاح سالن مدرن نمایشی کشور پس از انقلاب اسلامی در تالار مرکزی شهر، تشکیل شورای عالی هنر، برگزاری بزرگ ترین نمایشگاه کتاب استان با حضور ۴۵٠ ناشر، برگزاری جشنواره مُد و لباس اسلامی – ایرانی، برگزاری جشنواره بین المللی رسول مهربانی با مشارکت تقریب مذاهب، برگزاری افتتاحیه جشنواره بین المللی شعر فجر، اکران همزمان فیلم های کودک و نوجوان در قالب بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، تشکیل ستاد ساماندهی مراکز عرضه محصولات فرهنگی – هنری، تشکیل دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس، مشارکت در راه اندازی سینمای تخصصی با نام آیه در مدرسه اسلامی هنر، انعقاد تفاهمنامه سینمایی بین سازمان سینمایی و استانداری قم، تشکیل کارگروه ساماندهی مسائل سینمایی استان، برگزاری جشنواره ملی طراحی شخصیت (پویانمایی)، برگزاری همزمان جشنواره سراسری فیلم روح الله در استان، برگزاری همایش تخصصی پدافند غیرعامل با موضوع (نقش آموزه های دینی در پدافند غیرعامل در کشور)، چاپ و حمایت از کتاب تخصصی دینی در حوزه پدافند غیرعامل با موضوع آموزه های دینی و حوزه پدافند غیرعامل، برگزاری جشنواره تئاتر (نمایش) با موضوع کریمه اهل بیت(ع)، تاسیس مجتمع فرهنگی دیجیتال با رویکرد آموزش فضای مجازی در حوزه دین، تشکیل ستاد مبارزه با بازی های غیرمجاز رایانه ای و حمایت از تاسیس انجمن ناشران کودک و نوجوان کشور در استان قم را در این زمینه نام برد.
وی هم چنین با اشاره به تشکیل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان قم، تجلیل از استاد علی تفضلیان از پیشکسوتان هنر نمایش استان قم را در نخستین همایش هنر و فضیلت، اولین گام این انجام برشمرد.

* کتابخانه مرکزی نداریم
دانشی با بیان اینکه در استان قم کتابخانه مرکزی نداریم، ساخت یک باب کتابخانه استاندارد در خیابان امام خمینی(ره) شهر قم که زمین آن توسط شرکت ملی نفت ایران اهدا شده است، خبر داد که در صورت تامین اعتبارهای لازم در سال آتی به بهره برداری می رسد.
وی درباره شورای توسعه فعالیت ‎های قرآنی استان قم گفت: این شورا ذیل شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل شده است و با توجه به مشکل های مالی عدیده ‎ای که کشور با آن روبرو می باشد اعتبارهای قرآنی به لحاظ محدودیت منابع دولت، افزایش پیدا نکرده است اما امیدواریم که در دریافت بودجه امسال و سال آینده اعتبارهای بهتری در این زمینه اختصاص پیدا کند.
وی افزود: غیر از اعتباری که شورای فرهنگ قرآن به این شوراها در هر استان اختصاص می ‎دهد، خوشبختانه بودجه‎ های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش قرآنی افزایش پیدا کرده است که از ثمره های ارزشمند آن می ‎توان به برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد.
دانشی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان این که در حوزه موسیقی هدف پرداختن به سرودهای انقلابی و موسیقی سنتی است، گفت: تاکنون هیچ مجوزی برای برگزاری کنسرت موسیقی در استان قم داده نشده است.
وی اضافه کرد: معتقد هستیم در حوزه موسیقی باید بر اساس فقه اسلامی و دیدگاه های فقهی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل بشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: نخستین همایش فقه هنر سال گذشته در استان قم برگزار شد.

* ۹۱۰ صندلی فعال سینمایی در قم داریم
وی با اشاره به فعالیت های حوزه سینما در استان قم اعلام کرد: تا پایان سال گذشته در استان قم ۸۰۰ صندلی فعال وجود داشت که شامل دو سینما با چهار سالن سینمایی بود و امسال نیز با راه اندازی سالن تخصصی سینما در مدرسه اسلامی هنر این تعداد به رقم ۹۱۰ صندلی افزایش یافته است.
وی به مشارکت بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در طرح اریکه ملل دو سالن سینمایی ۱۱۰ و ۲۲۰ نفره، در بازار شهر سه سالن سینمایی و در مجتمع فرهنگی نور نیز دو سالن ۳۰۰ و ۴۵۰ نفره در نوبت تجهیز هستند.
دانشی افزود: در بخش دولتی نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سه سالن در منطقه های امامزاده ابراهیم(ع)، پردیسان و شهرک قدس در دست ساخت دارد که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم تعدادی از این سالن ها آماده بهره برداری بشوند.
وی با بیان این که در قم ۲۱ هزار و ۲۰۰ مترمربع سرانه فرهنگی داریم، تالار مرکز شهر، مجتمع های فرهنگی هنری شهید کلهری و شهید آوینی را از جمله آنان برشمرد و گفت: تا پایان سال جاری نیز یک مجتمع فرهنگی در پردیسان آماده بهره برداری می شود.

* انتخابات خانه مطبوعات مهر ماه امسال برگزار می شود
وی با اشاره به این که در دو فراخوان پیشین انتخابات خانه مطبوعات استان قم تعداد نامزدها برای برگزاری این انتخابات به حد نصاب نرسید، از برگزاری این انتخابات در مهر ماه امسال با مشارکت فعال اهالی رسانه خبر داد و تاکید کرد: با توجه به مطالبه های اهالی رسانه، برگزاری این انتخابات برای ما بسیار مهم است.
دانشی درباره شهرک چاپ و نشر نیز گفت: ۲۰ درصد این شهرک به علت استقبال نکردن چاپخانه داران در اختیار صنف بُنَکداران قرار گرفته است و در صورت عدم استقبال چاپخانه داران، شرکت شهرک های صنعتی استان قم این شهرک را به سایر صنف ها واگذار می کند.
۸ شهریور ماه، سالروز شهادت محمد علی رجایی و حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد باهنر رئیس جمهوری و نخست وزیر وقت ایران در سال ۱۳۶۰ به عنوان روز مبارزه با تروریسم و دوم تا هشتم شهریور ماه به نام هفته دولت نامگذاری شده است.

منبع:ایرنا