×
×

جشنواره ممتازین تحصیلی و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان برگزار می گردد

  • کد نوشته: 10375
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حوزه علمیه خراسان دارای بخش‌های متفاوتی هست که یکی از این بخش‌ها با عنوان مرکز خدمات حوزه یاد می‌شود؛ این مرکز در خدمت عموم طلاب و روحانیون و خانواده آنان، اعم از ایرانی و غیرایرانی، برادرهای و خواهران، و دانش‌پژوهان شیعه و سنی […]

    جشنواره ممتازین تحصیلی و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان برگزار می گردد
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حوزه علمیه خراسان دارای بخش‌های متفاوتی هست که یکی از این بخش‌ها با عنوان مرکز خدمات حوزه یاد می‌شود؛ این مرکز در خدمت عموم طلاب و روحانیون و خانواده آنان، اعم از ایرانی و غیرایرانی، برادرهای و خواهران، و دانش‌پژوهان شیعه و سنی هست و به امر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۰ ایجاد گردید.

    به منظور ارزیابی فعالیت‌های این بخش از حوزه علمیه در راستای فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی با حجت‌الاسلام محمد اسماعیلیان، معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی به گفت‌و‌گو نشستیم که تفضیل ٖآن به توصیف زیر هست:

    تسنیم: در راستای نحوه فعالیت مرکز خدمات حوزه علمیه توضیح دهید و اینکه این فعالیت‌ها در چه بخش‌ها و رده‌‌هایی عرضه می‌شود.

    اسماعیلیان: مرکز خدمات حوزه علمیه فراگیرترین دستگاه حوزوی در راستای حمایت، بیمه و معیشت خانواده طلاب هست. ما در مرکز خدمات حوزه به مسائل ذی ربط به طلاب و خانواده و فرزندان آنان رسیدگی می‌کنیم و کارهای فرهنگی و تعلیم علمی حوزه توسط مرکز مدیریت هست.

    تسنیم: مرکز خدمات حوزه چه کارهای و برنامه‌های اجرایی را در این راستا انجام می‌دهد؟

    اسماعیلیان: مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان در راستای اجرای برنامه‌های ابلاغی و بومی خود در استان کارهای و فعالیت‌های متفاوتی انجام می‌دهد.یک مبحث بحث شناسایی، تقدیر و برپایی جشنواره ممتازین تحصیلی و استعدادهای برتر هست؛ فرزندان طلاب که در مقطع ها متفاوت جزء نفرات ممتاز و استعداد برتر می باشند شناسایی و با برنامه‌های خاص از آنان تقدیر می‌شود.

    ما با این رویکرد موفق شدیم تعداد اشخاص ممتاز تحصیلی و استعداد برتر را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهیم. ممتازین تحصیلی که شناسایی می‌شوند برای آنان برنامه مخصوص برگزار و حتی گاهی در داخل همین ممتازین تحصیلی کسانی که در عرصه‌های دیگر مشابه ورزش، حافظ قرآن یا نهج‌البلاغه نابغه می باشند کشف و رشد می‌یابند. در نتیجه اقدام شناسایی و تقدیر از ممتازین تحصیلی علاوه بر افزایش استعدادهای درخشان منتج به کشف نخبه‌ها شده هست.تعداد ممتازین تحصیلی در سال ۹۵ بیشتر از سه هزار و ۶۰۰ و در سال ۹۶ نیز بیشتر از چهار هزار و ۱۰۰ نفر بوده که آمار رو به رشد و ایجاد داعیه در خانواده‌ها هست.

    تسنیم: در حوزه فعالیت‌های ورزشی طلاب چه میزان ورود پیدا کرده‌اید؟

    اسماعیلیان: به منظور گسترش فعالیت‌های ورزشی در بین طلاب به حوزه ورزش ورود پیدا نمودیم و در رشته‌های متفاوت ورزشی برای خانواده طلاب مسابقات برگزار می‌کنیم.یکی از اصلی‌ترین مسابقات ورزشی ما با عنوان جام فجر سالانه در دهه مبارک فجر و در رشته‌های کاراته، تیراندازی، شنا، فوتبال، دارت، فوتسال و تنیس روی میز برگزار می‌شود.

    سال گذشته ۴۸۰ نفر در این مسابقات شرکت نمودند که ۸۰ نفر مالک رتبه‌های اول تا سوم گردیدند. به غیر از بحث مسابقات ورزشی در راستای گسترش فعالیت‌های ورزشی در بین خانواده طلاب، کلاس‌های ورزشی برگزار می‌کنیم.

    تسنیم: فعالیت‌های آموزشی حوزه در بخش مرکز خدمات چه طور هست و چه برنامه‌هایی تاحالا اجرا کرده‌اید؟

    اسماعیلیان: یکی از مهم‌ترین مسائلی که خانواده طلاب این روزها با آن رو به رو می باشند بحث تربیت فرزندان هست که مرکز خدمات با برپایی کلاس‌های آموزشی با عنوان تربیت فطری فرزندان اهتمام در حل این مشکل دارد. سال گذشته در این دوره‌ها ۲۰۰ نفر از همسران طلاب شرکت نمودند که اقدامی بسیار مفید تلقی می‌شود.

    البته دوره‌های آموزشی مختلفی با مبحث قرآنی در زمینه‌های صوت، لحن، روخوانی و محافظت داریم.یکی دیگر از همایش‌های آموزشی ما در بین طلاب، سمینار نومزدوجان با رویکرد تعلیم خانواده و جلوگیری از طلاق هست. متاسفانه با افزایش آمار طلاق در جامعه به وسیله وجود شبکه‌های اجتماعی و تغییر سبک زندگی درصدد اجرایی برنامه‌هایی از این دست قبل و پس از ازواج به طور جدی و مداوم هستیم.

    سمینار دیگری نیز با عنوان پیوند آسمانی برای مزدوجین داریم که در سال گذشته حدود هزار و ۵۴۰ نفر در این برنامه شرکت نمودند.

    تسنیم: فعالیت حوزه علمیه را در راستای اقتصاد مقاومتی توصیف دهید. برنامه‌های شاخص و محوری در این حوزه چه بوده هست؟

    اسماعیلیان: برنامه‌های شاخص و محوری در این حوزه چه بوده هست؟ مرکز خدمات حوزه در راستای اقتصاد مقاومتی پیش قدم شده و برای توانمندسازی خانواده طلاب و فرزندان، دوره‌های مهارتی را برگزار می‌کند؛ در این راستا مشاوره شغلی برای توانمندسازی و ارتقاء سطح مهارتی خانواده‌ها در راستای انتخاب شغل جزء برنامه‌هایی هست که به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی دنبال می‌کنیم. به عنوان مثال دوره‌های مهارت‌آموزی فنی در مشهد ۵۰۰ نفر شرکت کننده داشت.

    به هر میزان که طلاب و روحانیون در عرصه فعالیت فرهنگی و تبلیغی خود موفق‌تر باشند به همان میزان خیلی از هزینه‌های دولت کاهش می‌یابد.
    خوب ترین راه حل برای کاهش این قضایا، پیشگیری هست و باید بتوانیم از طریق سرمایه‌های اجتماعی که اثرگذاری بسیاری در بیشتر اقشار جامعه دارند استفاده نماییم. حوزه علمیه این حجم را دارد که با هدایت نخبه‌ها و تقویت سرمایه‌های اجتماعی نقش حداکثری بر تمام اقشار جامعه داشته باشد.

    تسنیم: چه تعداد طلاب و بانوی طلاب تحت پوشش برنامه‌های شما قرار دارند؟

    اسماعیلیان: در مرکز خدمات حوزه علمیه، متولی طلاب خواهر و برادر و همسران و فرززندان آنان هستیم. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار طلبه متاهل و مجرد تحت پوشش داریم. از این تعداد سه هزار طلبه خواهر و ۳۰۰ طلبه غیرایرانی تحت پوشش داریم.در حوزه طلاب غیرایرانی رویکرد این هست که پس از فارغ‌التحصیلی برای انجام امور فرهنگی و تبلیغی به کشور خود بازگردند اما در مواقعی به سبب انجام امور علمی و تحصیلی و یا عدم امنیت در کشور خودشان در ایران می‌مانند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.