[ad_1] قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی شهرکریمه، با اشاره به استعفای وزیر آموزش و پرورش گفت: آن چیزی که برای همه روشن است این بوده که آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه به شمار می رود و جامعه هدفش گستره کل کشور است؛ چرا که ۱۴ میلیون دانش‌آموز […]

[ad_1]

قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی شهرکریمه، با اشاره به استعفای وزیر آموزش و پرورش گفت: آن چیزی که برای همه روشن است این بوده که آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه به شمار می رود و جامعه هدفش گستره کل کشور است؛ چرا که ۱۴ میلیون دانش‌آموز و ‌نزدیک به یک میلیون فرهنگی دارد. به‌نظرم می رسد در این نقطه برای آنکه آرامش در مسیر خودش و در این ذیل قطار حرکت کند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: این عدم ثباتی را که به ویژه در این دولت دیدیم، دقیقاً نقض اهداف آموزش و پرورش و فرآیند یاددهی و یادگیری است و لازم است تا با دقت بیشتری مسیر درستی طی شود.

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: هم اکنون باید منتظر باشیم تا وزیری بیاد، هدفگذاری کند، نقشه راهی برابر اسناد بالادستی که تعریف شده که مهم ترین آن سند تحول بنیادین است را رقم بزند که رخ دادن چنین شرایطی ضربه اساسی را به وزارت آموزش و پرورش خواهد زد.

استعفای بطحایی شوک بزرگی برای خانواده آموزش و پرورش بود

وی بیان کرد:‌ این ایام برای خانواده آموزش و پرورش بسیار روزهای شوک برانگیزی است چراکه حداقل یک هفته تا ۱۰ روز پیش شاهد حادثه ای بودیم که برای آقای نجفی پیش آمد. شاید او در این اواخر آموزش و پروش نبود اما جامعه آموزش و پرورشی ها او را نماد آموزش و پرورش می دانند و آن حادثه که پیش آمد، شوک شدیدی به جامعه آموزش و پرورش و فرهنگیان وارد شد و در این شرایط به یکباره و بدون مقدمه های قبلی وزیر آموزش و پرورش کرسی را خالی کرد آن هم در شرایطی که برخی از دانش آموزان دوره متوسطه درحال امتحان دادن هستند و برخی هم که امتحان شان تمام شده است، برای کنکور آماده می شوند و حالا با این اتفاق به یکباره ذهن شان سردرگردان می شود که این امر خلاف حکمت است.

تأثیرات منفی استعفای بطحایی

جعفری اظهار کرد: شناختی که از آقای بطحایی دارم، یک شخصیت نسبتا مقبول و متوازنی بود و او همیشه سعی می کند مسائل را مراعات کند. انتظارمان این بود که در حالت استعفا واقعیت را مطرح کند. هرچه جامعه را با مسائل غیرواقعی و سطحی سرگرم کنیم، اثرات منفی دارد.

وی بیان کرد:‌ آقای بطحایی در نامه استعفای خود اعلام کردند که قصد دارند برای مجلس کاندیدا شوند. همه می دانند که این حرف درستی نیست؛ چراکه جایگاه وزارت به لحاظ خدمت مهم‌تر است و اگر قرار است او خدمت کند، چه جایی مهم تر از وزارت آموزش و پرورش.

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: اگر دلایل استعفای آقای بطحایی درست باشد، این دلیل به مانند آن می ماند که او به جامعه هدف و همکارانش در آموزش و پرورش بگوید که شأن خدمت من را نداشتید ومی روم به مجلس که آنجا خدمت کنم. این دلیل مناسبی نیست.

وی بیان کرد: خطاب به آقای بطحایی‌ باید گفت که دوستان شما که وزیر بودند و امروز در مجلس هستند،‌ در زمان وزیری، وزارت را رها نکردند بلکه مجلس را رها کردند و به وزارت آمدند چون جایگاه خدمت به معلمان برایشان ارزشمند بود و پس از آنکه دوره‌اشان تمام شد، بطور طبیعی به مجلس رفتند.

جعفری اظهار کرد: سوال برادرانه من از آقای بطحایی این است؛ مگر کسانی که از وزارت به مجلس آمدند شق القمر کرده اند که شما نقد وزارت را رها کردید و به نسیه مجلس بروید؟ چرا به صورت نقدی خدمت به وزارت آموزش و پرورش را رها می کنید و به نسیه مجلس دامن زده اید که بروید تا کاندیدا شوید و آیا رأی بیاورید یا نه و سپس به مجلس بروید که خدمت کنید؟ به‌نظر می رسد استدلال باورکردنی نیست.

واقعیت‌های استعفای وزیر آموزش و پرورش

وی یادآور شد: واقعیت هایی برای استعفای آقای بطحایی وجود دارد. یک احتمال این است که گروه های فشار (دوستان اصلاح‌طلب) که احساس می کردند، او حرف گوش‌کن نیست و در مقدمه چینی های انتخاباتی به آنها کمک نخواهند کرد و ممکن است طبق نظر آن‌ها مهره چینی را انجام ندهد، به خاطر همین فشار آوردند که آقای بطحایی وزارت را ترک کند.

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: احتمال دوم این است که آقای بطحایی در زمان رأی اعتماد، برنامه هایی را از جمله نظام رتبه بندی معلمان ارائه کرده است که دولت، سازمان برنامه و بودجه و شخص رئیس جمهور برای تحقق این برنامه ها او را همراهی نکرده است که همین امر سبب شده تا او آرام صحنه را خالی کند.

وی بیان کرد:‌ خوب بود که آقای بطحایی صادقانه حرف می زد. زیرا وقتی باور جامعه بر غیرصادقانه بودن این استدلال است،‌ خانواده آموزش و پرورش از جمله معلمان و دانش آموزان یاد می گیرند که می توان غیرصادقانه هم رفتار کرد که این امر خلاف حکمت است.

جعفری اظهار کرد:‌ از آقای بطحایی انتظار داشتیم که صادقانه اگر مسأله ای بود، عنوان می کردند. اگر خواسته ها و برنامه هایی داشتند که دولت همراهی نکرده بود،‌آن را عنوان می کرد و حتی اگر باورش این بود که دولت همراهی و همکاری کرده است، اما خودش توانایی نداشت، باز هم این موضوع را صادقانه می گفت.

وی بیان کرد: این دلیل استعفای آقای بطحایی مبنی بر اینکه قصد شرکت در انتخابات مجلس را دارد، پیام تربیتی خوبی ندارد.

رئیس جمهور توصیه های مقام معظم رهبری را جدی بگیرید

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: این هشدار را باید به آقای رئیس جمهور بدهیم که به هنگام معرفی افراد برای سرپرستی وزارتخانه و یا معرفی افراد به مجلس برای گرفتن رأی اعتماد به توصیه مقام معظم رهبری توجه کنند که سیاسی کردن آموزش و پرورش و فضای آن سم مهلک است.

وی ادامه داد: فکر می کنم این روزها این موضوع بسیار جدی خودش را نشان می دهد؛ بنابراین این هشدار را کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به رئیس جمهور و دولت می دهد که نگذارند آموزش و پروش دچار این امر شود در غیر این صورت همین روحیه نیم بندی که در فرهنگیان است، دچار خدشه جدی خواهد شد و یأس بیش از این حاکم می شود. فرهنگیان همیشه احساس می کنند که برای اهداف سیاسی دیگران،‌ قربانی هستند.

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد:‌ انتظار داشتیم به جای استعفاها خبرهای خوشی بشنویم. بنظر می رسد حتی اگر آقای بطحایی استعفا می داد،‌ باید شخص رئیس جمهور آن را قبول نمی کرد و می گفت جایگاه وزارتخانه بالاتر از مجلس است. پای کار بمانید که ما و کل نظام هم پای کار است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم یادآور شد: آقای رئیس جمهور برای مسائل مختلف از مقام معظم رهبری درخواست برداشت پول از صندوق ملی توسعه می کنند. ای کاش رگ غیرت آقای رئیس جمهور برای فرهنگیان و موضوع نظام رتبه بندی معلمان بالا می زد تا بتوان شأن اجتماعی و شرایط معیشت شان را متفاوت کرد و آن زمان وزیر با دغدغه کمتری این مسیر را ادامه می داد.

انتهای پیام/

[ad_2]