معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در جواب به این سوال که به چه سبب باید برای فاجعه کربلا گریه کنیم و مجلس عزا برپا داریم ، اظهار کرد: قرآن کریم در آیه شریفه ۳۲ حج «ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» بر تعظیم شعائر الهی […]

حزن عاشورائی پیوند شور و شعور هست/ تمرکز مبلغات بر موضوعات خانوادهمعصومه ظهیری، معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در جواب به این سوال که به چه سبب باید برای فاجعه کربلا گریه کنیم و مجلس عزا برپا داریم ، اظهار کرد: قرآن کریم در آیه شریفه ۳۲ حج «ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» بر تعظیم شعائر الهی تاکید و آن را نشانه تقوای قلبی برشمرده هست.

وی با بیان اینکه طبق تعبیر روایات، حسین(ع)، ثارالله هست و سومین امام شیعه شمرده می‌‍شود که به طرزی منحصر به فرد به شهادت دست یافته و همه هستی خود را فدای اسلام کردند، تاکید کرد: تکریم برای امام و  یادآوری اتفاقات عاشورا و گریستن بر مصایب اهل‌بیت(ع) در حقیقت تعظیم شعائر الهی هست.

ظهیری با اشاره به تعبیر یوم الله در منظومه معرفتی اسلام دنبال کرد: بعضی از روزها تداعی مفهوم خاصی برای آدم دارد و از جایگاه والایی بهره مند هست که به اصطلاح به آن یوم‌الله می‌گوئیم؛ عاشورا هم از آن جهت که عبرت و الگو برای بشریت هست یوم الله هست.

ظهیری با بیان اینکه عبرت‌گیری از عاشورا را نباید منحصر به شیعه کنیم، گفته بود: تقابل جبهه کفر و حق در صحنه کربلا، تقابل دو فرد و دو دسته و گروه یک تنه نبود لکن تقابل جریان تاریخی کفر و حق در تمام ابعاد و با پرقدرت‌ترین وجه آن بود در نتیجه پیامدها و درس‌های آن هم جاودانه و در عین حال جهانی هست.

معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران عنوان نمود: البته عاشورا پیام‌های بسیاری هم برای امروز جامعه ما نیز دارد، شناخت اشخاص بی بصیرت و دارای بینش سطحی که باعث گردید تا در حوادث عاشورا دچار تسویف گردند از یک طرف و پایمردی و قاطعیت شخصیت‌هایی چون زینب کبری(س) و حضرت علی اکبر(ع) در دفاع از ولایت از طرف دیگر الگو و عبرت هست.

ظهیری با بیان اینکه الگوهای عاشورائی به عصر و مصر خاصی مربوط نیست، گفته بود: خاصیت گریه برای امام انرژی‌زایی معنوی آن هست؛ امامن فرموده‌اند که در حزن ما محزون و در فرح و شادی ما شاد باشید در نتیجه حزن در مصایب اهل‌بیت(ع) تبعیت از دستورات وی هست از سویی حزن با غم و غصه تفاوت دارد؛ حزن انرژی‌بخش و حرکت‌آفرین و تلفیقی از شور و شعور هست.

معاون فرهنگی حوزه خواهران در جواب به سؤالی درباره رایج شدن بعضی خرافات حول عاشورا گفته بود: خرافات اختصاص به عاشورا ندارد و در ادیان دیگر و فرهنگ ملل دیگری نیز وجود دارد، در یهودیت و مسیحیت و بودا هم وجود دارد؛ البته پیروی از خرافه در هر فرهنگی مذموم هست ولی برای اهل بیت(ع) این کار مذموم‌تر هست و باید احتیاط بیشتری روا داریم.

ظهیری اظهار کرد: در آموزه‌های اصیل اسلامی و شیعی، خرافه وجود ندارد و آنقدر این معارف گیرایی و زیبائی دارند که نیازی نیست ما برای گریاندن زیادتر مردم و جلب آنها به خواب و رویا متوسل شویم و مراسم خالص عزا را به خرافه گره بزنیم.

وی به یکی از خودزنی‌های فرهنگی ما در مراسم عزاداری اشاره و گفته بود: یکی از اقدامات اشتباه این هست که خوبی‌های مراسم عزاداری عاشورا را هم گاهی وارد حیطه خرافات می‌کنیم؛ اینکه بعضی تباکی را زیر سوال ببرند این تقصیر هم پسندیده نیست و تفریط در مقابل افراط‌هایی هست که از طرف دیگر صورت می پذیرد.

ظهیری در جواب به سؤالی درباره مجالس زنانه در ایام محرم  اظهار کرد:  ما در گردهمایی‌هایی که پیش از محرم برای مبلغات داشتیم مسائل را به عام و خاص و اخص تقسیم‌بندی کرده‌ایم؛ آنچه مربوط به اعتقادات و باورها هست جنبه عمومی دارد و مبلغات باید به تقویت باورهای دینی بپردازند و در کنار آن هم مطالبی را خاص عاشورا بیان کنند اما از طرح مطالب مخصوص بانوان مثل احکام آنها و مسائل مبتلا به مثل موضوعات خانواده نیز غفلت نشود.

معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران عنوان نمود: امروز جامعه ما در بحث زن و خانواده و بعضی موضوعات دیگر دچار آسیب‌هایی هست که مبلغات باید به تصریح الگوهای اسلامی برای برطرف این آسیب‌ها بپردازند؛ تکیه بر حوصله خاندان اهل‌بیت(ع) در سانحه کربلا،  تصریح اصل قرآنی فداکردن مال و جان در مقابل کیان دین و بازگویی برخورهای اخلاقی واقعه عاشورا و نقش بانوان در این واقعه همه می‌تواند در زمینه تقویت جایگاه خانواده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی در انتهاء اضافه کرد: تقویت جایگاه معنوی بانوان و خانواده در کشور، بهبود وضع روحی و روانی اشخاص عارضه دیده از مشکلات خانوادگی و اجتماعی، کمک به برطرف محرومیت‌های فکری و فرهنگی گرچه مستقیما با مقوله عزاداری مربوط نیست ولی مطمئنا بخشی از اغراض اسلامی و کمک به اهدافی هست که امام حسین(ع) برای آن قیام کردند.

انتهای پیام