[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، دهمین روز از ماه رمضان سال دهم بعثت (۳ سال قبل از هجرت) می‌گذشت که واقعه‌ای تلخ رخ داد؛ در هنگامه‌ای که مسلمانان در شعب ابی‌طالب در محاصره بودند و وجود حضرت خدیجه کبری(س) تسلای خاطری برای رسول گرامی اسلام(ص) در آن وضعیت سخت و طاقت فرسا بود؛ پیامبر اکرم(ص) […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، دهمین روز از ماه رمضان سال دهم بعثت (۳ سال قبل از هجرت) می‌گذشت که واقعه‌ای تلخ رخ داد؛ در هنگامه‌ای که مسلمانان در شعب ابی‌طالب در محاصره بودند و وجود حضرت خدیجه کبری(س) تسلای خاطری برای رسول گرامی اسلام(ص) در آن وضعیت سخت و طاقت فرسا بود؛ پیامبر اکرم(ص) یار دیرینه خود را از دست داد.

در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، کمتر بانویی در جامعه زنان همچون حضرت خدیجه همسر بزرگوار رسول خدا(ص) درخشیده است. بهره‌مندی از صفات عالی و رفتار برخاسته از بینش متعالی او چنان شخصیتی از این بانوی بزگ اسلام ساخته که تا سال‌ها پس از رحلت جان‌سوزش هرگاه پیامبر اکرم(ص) نام او را می‌شنید اشک بر گونه‌های مبارکشان جاری می‌شد و از ایشان به بزرگی یاد می‌کردند.

حضرت خدیجه دختر خویلد بن عبد العزّی از نیکوترین و عفیف‌ترین زنان عرب قبل از اسلام و اولین زن مسلمان بعد اسلام بود. وی از اشراف مکه و زنی خردمند، هوشمند، با درایت، پارسا و پاک‌دامن بود و بهترین زن قریش به شمار می‌آمد تا آنجا که در دوران جاهلیت به «طاهره» و «سیده قریش» مشهور گردید.

زنی تاجر و بزرگ‌زاده و ثروتمند، که مردم را برای تجارت با اموال خود استخدام می‌کرد و در قبال کارشان مقدار معیّنی از سود حاصل از تجارت را به ایشان می‌داد. وقتی خبر راست‌گویی و امانت‌داری و خلق‌وخوهای پسندیده پیامبر(ص) به گوش خدیجه رسید، شخصی را نزد ایشان فرستاد و آنچه از مال دنیا در اختیار داشت در جهت اعتلای دین مبین اسلام سخاوتمندانه بذل کرد.

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در مورد شخصیت این بانوی بزرگ اسلام اظهار داشته است که حضرت خدیجه به عنوان یکی از سه شخصیت ممتاز صدر اسلام هستند که به همراه امام علی(ع) و حضرت رسول اکرم(ص) بودند و ما وظیفه داریم با برپایی نشست‌ها، همایش‌ها و کنگره‌ها، شخصیت فداکار، ایثارگر و خدمت رسان این بانوی مکرم اسلام را به همگان معرفی نمائیم.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داده است: هر چه بگوییم و هر چه انجام دهیم نتوانسته‌ایم شایستگی، جایگاه و مقام و منزلت این بانوی فداکار بزرگ جهان اسلام را بیان کنیم، چرا که حضرت خدیجه(س) از همه مال و دارایی خود به‌منظور خدمت به اسلام و ترویج گسترش آن گذشت و ما برای تبیین شخصیت این بانوی مکرم اسلام هیچ اقدام در خور شأنی انجام نداده‌ایم.

حضرت خدیجه(س) در دشواری‌های اسلام موجب تسلی خاطر پیامبر(ص) بود و با زجر، تهدید و تبعید همسر ساخت

مسلم در کتاب صحیح خود جلد ۴ روایات متعددی در رابطه با حضرت خدیجه کبری سلام‌الله علیها مطرح کرده است: در یکی از این‌ها از ابوهریره نقل‌شده است که جبرئیل خدمت نبی مکرم در غار حراء نازل شد، فرمود: یا رَسُولَ اللَّهِ هذه خَدِیجَهُ قد أَتَتْکَ مَعَهَا إِنَاءٌ فیه إِدَامٌ أو طَعَامٌ أو شَرَابٌ فإذا هِیَ أَتَتْکَ فَاقْرَأْ علیها السَّلَامَ من رَبِّهَا عز وجل ومنی وَبَشِّرْهَا بِبَیْتٍ فی الْجَنَّهِ من قَصَبٍ لَا صَخَبَ فیه ولا نَصَبَ.(حضرت خدیجه نزد تو می‌آید و ظرفی که در آن غذا و آب و خورشتی است برای تو می‌آورد، وقتی خدیجه کبری نزد تو آمد، یا رسول‌الله از طرف خدا به او سلام برسان و از طرف من جبرئیل هم به او سلام برسان و به او بشارت بده که خدای عالم در بهشت قصری برای او در نظر گرفته است که از تارهای طلا ساخته‌شده است و هیچ‌گونه لرزش و سروصدایی و مشقتی در آنجا نیست).

حضرت خدیجه(س) و ولایت مداری

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه، با اشاره به ولایتمداری و ولایت‌پذیری حضرت خدیجه(س) اظهار داشت: ولایتمداری ایشان مصداق تولی، دوستداری و تعهد نسبت به پیامبر خداست و آن حضرت با ازدواج با رسول خدا(ص) نهایت تعهد و ولایت‌پذیری خود را نسبت به اوامر و نواهی نشان دادند.

حجت‌الاسلام محسن غرویان ادامه داد: این بانوی بزرگوار با صرف اموال خود راه گسترش اسلام را هموار و پیامبر اکرم(ص) را یاری کردند.

وی در ادامه گفت: ثروت حضرت خدیجه(س) پشتوانه مالی اسلام در آغاز دعوت بود و تأثیر زیادی در گسترش اسلام داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حضرت خدیجه(س) با درک شرایط دوران و لبیک گفتن به دعوت پیامبر اکرم(ص) بصیرت خویش را در برابر ولی زمان نشان دادند.

وی اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) در دشواری‌های اسلام موجب تسلی خاطر پیامبر(ص) بود و با آن قدرت مالی و شهرت مقامی که داشت با زجر، تهدید و تبعید شوهر ساخت و لذا رسول خدا ایشان را بسیار دوست می‌داشتند.

حجت‌الاسلام غرویان با تأکید بر الگوگیری زنان از حضرت خدیجه(س)، گفت: زنان جامعه امروز باید با الگو گرفتن از حضرت خدیجه(س) ولایتمداری را در خود تقویت کرده و در راه منویات مقام معظم رهبری گام بردارند.

حضرت خدیجه(س) و نقش پر رنگ در حمایت از اسلام

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه، اظهار کرد: حضرت خدیجه(س)، زنی نمونه در تمام مراحل زندگانی پیامبر اکرم(ص)، به‌ویژه در مراحل دعوت آن حضرت بود.

حجت‌الاسلام بهرام دلیر، ادامه داد: حضرت خدیجه(س) در حمایت از پیامبر(ص) و گسترش اسلام نقش پررنگی داشتند؛ علاوه بر ثروت خویش با عشق این نقش را انجام می‌دادند.

زنان جامعه امروز باید با الگو گرفتن از حضرت خدیجه(س) ولایتمداری را در خود تقویت کنند

وی اضافه کرد: حضرت خدیجه(س) یک عمر افطاری پیامبر(ص) را تا کوه حرا می‌بردند و تنها عشق به پیامبر(ص) بود که این سختی راه را برای ایشان آسان می‌کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت خدیجه در تمام مدت دوران بعثت، به ویژه در دوران محصور شدن بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب، اموال خود را در راه حفظ و ماندگاری اسلام انفاق کرد.

وی تصریح کرد: حقیقت این است که حضرت خدیجه(س) خواستگاران زیادی داشتند، اما پیامبر(ص) را چون به‌عنوان فردی امین شناخته شده بودند برای همسری برگزیدند.

حجت الاسلام دلیر اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) شیفته ویژگی‌های انسانی پیامبر(ص) بود و تمام اموال خود را قبل از مبعوث شدن پیامبر(ص) در اختیار ایشان گذاشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: تاریخ گواه این است که حضرت خدیجه(س) با تمام وجودش پیامبر(ص) را حمایت می‌کرد، تمام سرزنش‌ها را به جان دل می‌خرید و فردی را برای همسری برگزید که همه او را می‌راندند.

[ad_2]