[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، آیت الله احمد مبلغی به مناسب شهادت حضرت علی (ع) و شبهای قدر در سخنانی خاطرنشان کرد: با وجود این تراث عظیم در اختیار، عملیات تجمیع، تحلیل و تطبیق این دیدگاه‌ها و تبدیل آنها به نظریه‌هایی در باب عدالت، انجام نمی‌گیرد. وی ادامه داد: امام علی (ع) به دلیل […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، آیت الله احمد مبلغی به مناسب شهادت حضرت علی (ع) و شبهای قدر در سخنانی خاطرنشان کرد: با وجود این تراث عظیم در اختیار، عملیات تجمیع، تحلیل و تطبیق این دیدگاه‌ها و تبدیل آنها به نظریه‌هایی در باب عدالت، انجام نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: امام علی (ع) به دلیل حکومت داری و فضایی که در آن قرار داشتند، نسبت به امامان دیگر، بیشترین سخن را در باب عدالت بیان کرده و توانستند، ادبیات و مفاهیم زیادی با ابعاد و زوایای متعددی را پیرامون عدل ارائه کنند و امروز این میراث بزرگ در اختیار ما قرار دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر بتوانیم تراث کلامی امام را همراه با تراث رفتاری آن حضرت در یک مسیر جدی مطالعه دقیق قرار دهیم این دو با پشتیبانی و کمک هم می‌توانند ما را به یک حقایق، ادبیات، اندیشه‌ها و نظریه‌های بزرگی در باب عدالت رهنمون کنند ولی در این زمینه ما کم کاری داشتیم.

وی با بیان اینکه سخن از عدالت علوی به صورت عمومی با تحلیل و نظریه علمی در این زمینه متفاوت است، گفت: ما نیازمند دقت‌ها و نظریه‌های دقیقی در باب عدالت علوی هستم.

آیت الله مبلغی گفت: با وجودی که ابراز تحلیل و دقت را در اختیار داریم ولی آنها را به کار در این زمینه نگرفتیم.

گرایش عام و خاص به سمت عدالت

وی خاطرنشان کرد: عدالت گم شده بشریت است و هر چه زمانه به جلوتر می‌رود مردم به صورت عام و نخبگان، شخصیت‌ها و مجامع علمی به صورت ویژه به سمت عدالت گرایش و توجه پیدا می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان بیان داشت: عدل یک سیاست عام و اداره کننده عمومی است و چون در آن بیشترین فراخی و وسعت (فی العدل سعه) از نظر ماهیت، ظرفیت، قابلیت و کارکرد نهفته است، تعبیر امام علی علیه السلام این است که عدالت بهشت دولت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه وقتی راهبرد اتخاذ می‌شود مجموع رفتارها، ساختارها و امکانات چینش خاصی با محوریت آن راهبرد پیدا می‌کنند، گفت: از پاره‌ای از کلمات امام علی علیه السلام چنین استفاده می‌شود که باید محبوب ترین امور نزد ما اموری باشند که عدالت را به صورت عام‌تر و گسترده‌تری ایجاد می‌کنند و چنین نگاهی از حضرت با عدالت راهبردی سازگار است، یعنی باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که فرآورده‌ها، انعکاس‌ها، نتایج، بازتاب‌ها و اولویت دادن‌های ناشی از آن، معطوف به عدالت باشد، چون عدل پایه و اساس همه چیز است.

آیت الله مبلغی یادآور شد: امامان (ع) مریدان پاک می‌خواهند و باید این عزاداری و عرض ارادت‌ها به مثابه یک ظرفیت و زمینه برای وصل شدن به سیره الهی امام علی (ع) باشد.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی قدس گفت: روز قدس، روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین است و امروزه، کسی نیست که نداند مردم مظلوم فلسطین در خاورمیانه تحت ظلم تاریخی قرار گرفتند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ما از خاستگاه اسلام باید با حضور خود در راهپیمایی روز جهانی قدس، از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم.

[ad_2]