شهردار قم با تاکید بر اینکه زنده نگه‌داشتن امر به معروف و نهی از منکر سوق دادن جامعه به سمت اصلاح است، گفت: ماندگاری نظام به این فریضه دینی وابسته است اما افراط و تفریط را قبول نداریم و باید به حدود قانونی توجه کنیم.  به گزارش شهرکریمه، مرتضی سقائیان‌نژاد عصر امروز در همایش تجلیل […]

شهردار قم با تاکید بر اینکه زنده نگه‌داشتن امر به معروف و نهی از منکر سوق دادن جامعه به سمت اصلاح است، گفت: ماندگاری نظام به این فریضه دینی وابسته است اما افراط و تفریط را قبول نداریم و باید به حدود قانونی توجه کنیم.

 به گزارش شهرکریمه، مرتضی سقائیان‌نژاد عصر امروز در همایش تجلیل از فعالان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم که در سالن همایش‌های شهرداری برگزار شد، با بیان اینکه جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آیات دینی به خوبی قابل مشاهده است، اظهار کرد: تعریف معروف و منکر بر اساس آموزه‌های دینی برای اقشار مختلف جامعه باید تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه ترک امر به معروف و نهی از منکر خسران جامعه را به دنبال دارد، اضافه کرد: اولیای الهی به صورت مستمر واجب بودن این فریضه دینی را مورد تاکید قرار داده‌اند.

شهردار قم به برخی از آیه‌های سوره آل‌عمران اشاره کرد و گفت: وحدت در درون نظام اسلامی است که می‌تواند وحدت در برون و در نتیجه موفقیت را به دنبال داشته باشد؛ انسان باید بر ایمان فردی تکیه کرده و آن را تا زمان مرگ خود حفظ کند.

وی با بیان اینکه حفظ وحدت اجتماعی بدون نظارت عمومی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم برای اینکه جامعه اسلامی حرکت خود را در مسیر آموزه‌های دینی ادامه دهد باید امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند چرا که در غیر این صورت نمی‌توانیم قوام و وحدت سازمانی مورد نیاز را در جامعه رقم بزنیم.

سقائیان‌نژاد از تاکید آیه ۱۱۰ سوره آل‌عمران بر احیای امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد و افزود: فردی که معروف و منکر را نشناسد نمی‌تواند امر به معروف و نهی از منکر کند؛ برای افزایش تاثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید راهکارهای اجرای این فریضه دینی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی مخاطب‌شناسی را یکی از الزامات امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: آمر به معروف و ناهی از منکر باید در مرحله نخست وجودش را به معروف تبدیل کند تا افرادی که او را می‌بینند از انجام یک منکر پرهیز کنند.

شهردار قم سلب برکت، توفیق، امنیت از مردم و تسلط بدکاران بر جامعه را از آسیب‌های ترک امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: حضرت علی(ع) در نوشتن وصیتنامه برای فرزندان خود به موضوع امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرده‌اند.

وی به برخی از رخدادهای واقعه کربلا اشاره کرد و ادامه داد: امام حسین(ع) بر اساس گفته‌های خودشان برای اصلاح امت پیامبر اسلام(ص)، امر به معروف و نهی از منکر و زنده نگه‌داشتن سیره اولیای الهی قیام کرده‌اند.

سقائیان‌نژاد یادآور شد: بر اساس تفسیر شهید مطهری از آیه پنج سوره نساء تعبیر رشد به معنای حراست از سرمایه‌های موجود است و امام حسین(ع) با روش‌های قلبی، زبانی و عملی برای حفظ سرمایه اسلام تلاش کرده‌اند.

وی از تغییر افکار و رفتار امت پیامبر اسلام(ص) بعد از رحلت ایشان یاد و تصریح کرد: بر اثر گذر تاریخ و فراموشی آموزه‌های دینی اسلام امامتی به اسلام سلطنتی تبدیل شده و جای معروف و منکر با یکدیگر عوض شد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه حکومت ۶۰۰ ساله بنی‌عباس آموزه‌های دینی اسلام را مورد تاثیر قرار داده است، عنوان کرد: اکنون اسلام اموی در قالب گروه‌های وهابی و تکفیری در حال خودنمایی است چراکه این گروه‌ها از آموزه‌های ائمه اطهار(ع) بهره نبرده‌اند.

شهردار قم وجود اختلاف میان امت مسلمان را عامل حاکمیت فرهنگ غرب و ترویج فرهنگ لیبرالیسم دانست و اضافه کرد: رهبر انقلاب اسلامی نگران نفوذ دشمن در حوزه‌های مختلف هستند به همین علت توجه به امر به معروف و نهی از منکر و اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه زنده نگه‌داشتن امر به معروف و نهی از منکر سوق دادن جامعه به سمت اصلاح است، اظهار کرد: ماندگاری نظام به این فریضه دینی وابسته است اما افراط و تفریط را قبول نداریم و باید به حدود قانونی توجه کنیم./فارس