×
×

حلقه مفقوده مدیران ما فرهنگ عذر خواهی است

  • کد نوشته: 8512
  • آیت الله سعیدی در خطبه های نماز جمعه قم فرهنگ عذرخواهی را حلقه گمشده مدیران نظام اسلامی دانست.

    حلقه مفقوده مدیران ما فرهنگ عذر خواهی است
  • ?به گزارش شهرکریمه حضرت آیت الله سعیدی در خطبه اول نماز جمعه با بیان اینکه تقوا همان کار لازم برای منحرف نشدن از تعالیم اهلی است افزود رعایت تقوا در مورد اعمال سه مرحله دارد، شروع در عمل، هنگام عمل و پایان عمل و ملازم با تقوا بودن در این سه مرحله لازم و ضروری است.

    ?ایشان با اشاره به تفسیر آیه نهم سوره ممتحنه خاطر نشان کرد:

    ?خداوند مسلمانان را در ارتباط با کفاری که با مسلمانان سر جنگ نداشتند منع نفرموده است اما در آیه نهم، همین مقدار ارتباط دوستانه را با گروه دیگری از کفار منع و تحریم کرده است.

    ?قطع ارتباط با دشمنان معاند سبب تقویت پایه های اعتقادی و فکری جامعه می شود و هم سبب شکوفایی اقتصاد مقاومتی و رسیدن به خود کفایی است.

    ? امام جمعه قم افزود رابطه ای که بین دو نفر اجرا می شود، داری درجاتی است، که یکی از آنان عبارت است از محبت و مودت قلبی که فقط در رابطه با مومنین، خداوند و ائمه باید وجود داشته باشد که مسلمانان حق ندارند با هیچ فرد و گروهی غیر از مومنین، ائمه و خداوند داشته باشند.
    ?درجه دوم ارتباط دوستانه عبارت است همدردی، خیرخواهی، رفع نیاز های دیگران و مهربانی این درجه از مهربانی شامل همه انسانها با هر گرایشی و هر مذهبی می شود، اما فقط درجه دوم با کفار و با فتنه گران و با آشوبگران را شامل نمی شود چرا که بیشترین آسیب هایی که مسلمانان در طول تاریخ از کفار دیدن به دلیل ارتباط تنگاتنگ با کفار بوده است.

    ?حضرت آیت الله سعیدی در خطبه های دوم نمازجمعه قم با اشاره به دیدار وزیر اوقاف سوریه با مقام معظم رهبری فرمودند کسانی از برادران اهل سنت تعریف می کنند که در جهت خلاف حرکت وحدت حرفی بزنند به این افراد باید بی اعتنایی کرد ولی اگر مانند سعودی ها عمل می کنند باید در مقابل آنان ایستاد.
    ?مقام معظم رهبری همچنین در این دیدار تاکید داشتند که شیعه ای که لندن از او حمایت می کند و سنی ای که آمریکا و انگلیس از او حمایت می کند را مسلمان نمی دانیم.

    ?آیت الله سعیدی در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به عذر خواهی اخیر مقام معظم رهبری اظهار داشت: فرهنگ عذر خواهی از مردم در کنار خدمت به مردم و دلسوزی برای مردم بر گرفته از فرهنگ اهل بیت (ع) است از این رو فرهنگ عذر خواهی برگرفته از نظام های غربی نیست.

    ?امام جمعه قم ابراز کرد: عذر خواهی تنها نسبت به اعمال نادرست خود نیست بلکه گاهی عذر خواهی یک مدیر به خاطر کار زشتی است که زیر دست او انجام می دهد.

    ?آیت الله سعیدی با بیان اینکه انسان هروقت دچار اشتباه شد باید عذرخواهی کند، خاطرنشان کرد: عذر خواهی در واقع تلاش برای ترمیم زخمی است که خواسته یا ناخواسته بر جسم یا روح کسی نشسته است.

    ?امام جمعه قم تاکید کرد: مدیران باید به گونه ای عمل کنند که نیاز به عذر خواهی نباشد همانطور که پیامبر (ص) در یک خطاب چنین فرموند کاری نکنید که مجبور به عذر خواهی شوید.

    ?آیت الله سعیدی عزت و اعتبار نظام را در گروه کارآمدی مدیران دانست و افزود: معمولا آن دسته از افرادی که دنبال توجیه و بهانه جویی هستند به دنبال توانمندی نمی روند درحالی که باید دنبال کارآمدی باشد.

    ?امام جمعه قم به شرایط عذر خواهی اشاره و عنوان کرد: حسن نیت در صورتی که فرد در صدد اصلاح آن باشد، پشیمانی، عدم تکرار، اصلاح و جبران کارهای گذشته است، درواقع مدیرانی که عذر خواهی می کنند نباید اشتباه خود را تکرار کنند به طور مثال اگر گفته می شوند اجرایی شدن سند ۲۰,۳۰ برخلاف سیره اهل بیت (ع) است نباید به آن تن داد، از جمله شرایط عذر خواهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    ?آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه عذر خواهی باید به هنگام و به موقع باشد و اگر در مکان و زمان خاصی نباشد مانند عذر خواهی کافران است، بیان کرد: فرهنگ عذر خواهی باید فراگرفته شود چراکه سبب بالابردن سطح کارآمدی مدیران است، همچنین عذر خواهی یک حلقه مفقوده در جامعه و به خصوص در بین مدیران است.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.