به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه استانی شهر قم گفت: ابتدا فرا رسیدن ماه رجب و علاوه بر این سال نو را به تمامی بینندگان تبریک می گویم و امید دارم سال ۹۷ سالی مملو از شکوفایی و […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه استانی شهر قم گفت: ابتدا فرا رسیدن ماه رجب و علاوه بر این سال نو را به تمامی بینندگان تبریک می گویم و امید دارم سال ۹۷ سالی مملو از شکوفایی و برکت برای همه مردم ایران باشد.

ریاست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وقتی که ۷ سال داشتم خانواده ام از نجف به شهر قم آمد و در کوچه های ارگ و آقازاده در شهر شهر قم سکونت داشته و بعدها نیز در منزل فعلی پدری ام سکونت کردیم. در سال ۱۳۵۳ که در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته گردیدم به تهران رفته اما مرتب به شهر قم سر می زدم.

وی درخصوص مسائل بودجه ای کشور گفت: بودجه سال ۹۷ نقاط ناتوانی و قوتی دارد که یکی از نقاط ناتوانی آن این بوده که بخش قابل ملاحظه ای از بودجه صرف امور جاری می گردد و قدری از بخش قابل ملاحظه ای از درآمدهای نفتی و مالیاتی صرف پرداخت حقوق و دستمزد شاغلان و بازنشستگان و امور جاری می گردد که در نتیجه تنگناهایی برای انجام کارهای عمرانی به وجود می آید و این مشکلات در سال های گذشته درخصوص بودجه وجود د اشته و نیازمند اصلاح جدی است که دولت باید در این زمینه پیش قدم گردد.

کوچک شدن دولت به توسعه عمرانی روستاها و شهرها می انجامد

دکتر لاریجانی با بیان اینکه هر چه سامانه دولتی کشور کوچکتر و چابکتر گردد، امکان توسعه عمران روستاها و شهرها زیادتر فراهم می گردد، اضافه کرد: حدود ۸۷ درصد مراجع بودجه صرف امور جاری می گردد و به شکلی انجام کارهای عمرانی خفه می گردد.

توجه بودجه سال ۹۷ به افزایش اشتغال در کشور

وی درخصوص نقاط قوت بودجه گفت: در بودجه سال آینده به بخش اشتغال توجه شده است و مراجع خوبی برای انجام این با اهمیت مدنظر داشته شده تا تسهیلات بانکی همراه با سرمایه گذاری در خدمت تولید و اشتغال قرار بگیرد.

کوشش برای واگذاری پروژه های عمرانی به مردم و بخش خصوصی

رییس مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: علاوه بر این کوشش شده پروژه های عمرانی به مردم و بخش خصوصی واگذار گردد، چون که در حال حاضر حدود ۷۰ هزار پروژه عمرانی کلنگ زنی شده است که طبق اصل ۴۴ قانون بنیادی پس از تکمیل باید واگذار گردد که مشکل در این زمینه، کم بودن پول بوده و عقل حکم می کند از طریق ارائه امتیاز و مشوق ها این پروژه های عمرانی که احتیاج به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مراجع دارد به بخش خصوصی و مردم واگذار گردد.

نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: در ۳ سال گذشته نیز امکان واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی وجود داشت، اما سازوکار آن تشریح نشده بود که سال کنونی به این مبحث توجه شده و قسمت استان ها نیز لحاظ شده است.

لاریجانی گفت: در سال آینده به سرمایه گذاران در بخش کارهای عمرانی تسهیلات ارزان نرخ ارائه می گردد، علاوه بر این برای بخش خصوصی امتیازاتی مدنظر داشته شده و در این راستا دولت باید در راستای اجرای تبصره ۱۹ فعال تر باشد و رسانه ها نیز اطلاع رسانی کافی را در ارتباط با تبصره ذکر شده داشته باشند، چون که بودجه قدری فنی نوشته می گردد.

وی دنبال کرد: بخش خصوصی پس از تکمیل پروژه ها توان دارد از نفع به دست آمده درآمد اکتساب کند، علاوه بر این در بودجه سال آینده به صادرات توجه شده، چون که تا زمان نیل به هدف موفقیت در صادرات، وضع اقتصادی خوب نمی توان.

در راستای صادرات خیلی موفق نیستیم

ریاست مجلس شورای اسلامی گفته بود: در کشور شرکت های قوی از لحاظ صادراتی وجود ندارد که بتوانند با شرکت های بیگانه رقابت کنند، در حالی که کشورهای همسایه توان دارند بازار خوبی برای صادرات محصولاتی مثل فرش یا میوه باشند، اما در راستای صادرات خیلی موفق نیستیم، چون که اتحادیه های مربوط قدرت تبلیغ و بازاریابی مطلوب را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: به صورت مثال در راستای صادرات فرش، فعالیت ایرانی ها محدود است، این در حالی است که باید در صادرات فرآورده ها متفاوت کارهای لازم صورت گیرد و در این راستا، در بودجه سال ۹۷ کوشش گردید مشوق هایی برای صادرات فراهم و درآمدهای پایداری برای پشتیبانی از صادرات لحاظ گردد و عوارضی برای بعضی از واردات ها در کشور مدنظر داشته شده تا در راستای صادرات هزینه گردد و اگر این با اهمیت به ثمر نشست شاید در راستای این مبحث، قانون دائمی وضع گردد.

وضع صندوق های بازنشستگی خیلی مناسب نیست

لاریجانی گفت: وضع صندوق های بازنشستگی خیلی مناسب نیست، تنها سازمان تأمین اجتماعی به نسبت وضع خوبی دارد که البته دولت های گذشته از مراجع آن استفاده نمود اند و ۵۰ الی ۶۰ هزار میلیارد تومان دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است، علاوه بر این صندوق های بازنشستگی لشگری و کشوری وضع شایسته ای ندارند، البته بهر صورت منابعی مدنظر داشته شده تا صندوق های ذکر شده اصطلاحا سرپا گردند.

وی گفته بود: درخصوص اشتغال روستاییان با کمک مقام معظم رهبری مصوبه ای در مجلس به تصویب رسید تا ۱.۵ ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت گردد و همراه با مراجع بانکی امکان ارائه وام ارزان نرخ با نرخ نفع ۴ الی ۵ درصد به روستاییان فراهم گردد.

درصد سکونت در روستاهای کشور نسبت به میانگین جهانی کمتر است

ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: در حال حاضر درصد سکونت در روستاهای کشور نسبت به میانگین جهانی کمتر است، چون که چرخه اقتصادی روستاها در وضع مطلوبی نیست، در نتیجه باید در کنار کار کشاورزی امکان ایجاد صنعت های تبدیلی و حتی رونق معادن در بعضی از منطقه های به وجود آید و در این زمینه مقام معظم رهبری، دولت و مجلس نیز تاکید دارند و رسانه ها نیز باید به مبحث بپردازند تا زمینه جلوگیری از کوچ از روستاها فراهم گردد.

نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده به مبحث آبیاری نوین نیز توجه شده، چون که با تحولات آب و هوایی دنیا این احتمال وجود دارد که مراجع آبی کشور محدود گردد، البته امکان دارد حدس ها خیلی دقیق هم نباشد، اما بهر صورت باید تدبیرهای لازم اتخاذ گردد.

شیرین کردن آب و ارسال به منطقه های کویری یکی از راه های برطرف بحران آب

وی دنبال کرد: برای برطرف بحران آب چند راهکار وجود دارد که یکی از آنان شیرین کردن آب دریا و ارسال آن به منطقه های کویری است که البته انجام این با اهمیت به سرمایه گذاری سنگین احتیاج دارد، راهکار دیگر استفاده از آب های ژرف بوده که نتیجه آن دقیقا مشخص نشده است.

لاریجانی تصریح نمود: ۹۰ درصد مراجع آبی صرف امور کشاورزی می گردد و ۱۰ درصد آن صرف آب شرب می گردد، در نتیجه باید در بخش آبیاری از تکنولوژی های نوین استفاده گردد، علاوه بر این میتوان از سامانه گلخانه ای نیز در بخش کشاورزی استفاده نمود.

ریاست قوه مقننه اضافه کرد: با اجازه مقام معظم رهبری منابعی از صندوق توسعه ملی برای توسعه آبیاری های نوین و علاوه بر این سامانه های گلخانه ای و مبارزه با مبحث گردوغبار مدنظر داشته شده است.

وی گفته بود: در بودجه سال آینده کشور به بحث اینکه حقوق بازنشستگان فرهنگی و لشگری از نظر همترازی با شاغلان دارای تفاوت است، نیز توجه شده و منابعی برای تعدیل مدنظر داشته شده است.

تئوری دولت برای حذف قسمتی از یارانه بگیران کنار گذاشته گردید

نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش یارانه ها پیشنهاد دولت مبنی بر این بود که یارانه اشخاص توانمند قطع گردد و تقریباً به نیمی از جامعه یارانه پرداخت گردد که ما در مجلس سوال کردیم مکانیزم آن به چه نحو است؟ با توجه به اینکه سازوکار آن خیلی مشخص و روشن نبود، تئوری دولت در این زمینه کنار گذاشته گردید و یارانه به همه پرداخت می گردد.

لاریجانی تصریح نمود: در کل تا آنجا که امکان داشت بودجه متعادل و متناسب لحاظ گردید و به بحث اشتغالزایی توجه بیشتری شده، علاوه بر این به توسعه روستاها و کمک به کارخانه هایی که با مشکل مواجه شده اند نیز توجه شده است.

وی گفت: بعضی از کارخانجات به سبب مشکلات و نوسانات ارزی در سال ۹۱ با مشکلات و بدهی هایی مواجه گردیدند و قسمتی از مراجع بانک ها بلوکه شده است، بهر صورت تاکید گردید که در استان ها، گروهی به ریاست استاندار تشکیل گردد تا مسائل کارخانه ها مورد ارزیابی قرار بگیرد و اگر احتیاج به پرداخت مراجع بود این با اهمیت صورت پذیرد.

بانک ها به کارهای زودبازده رغبت دارند

ریاست قوه مقننه کشورمان اضافه کرد: معضل بانک های کشور این است که به کارهای زودبازده رغبت دارند و به کارهای تولیدی که نیازمند صرف مدت هفت الی هشت سال زمان است کمتر توجه می کنند، در بعضی وقت ها نیز مراجع بانکی به نادرست به شرکت های منسوب به بانک اختصاص داده می گردد که این مباحث قدرت رزمایش بخش خصوصی را کاهش داده، در نتیجه بانک ها باید قبول کنند که به تولید باید سرویس مناسب ارائه دهند که امید داریم سال آینده وضع تولید خوب گردد.

یکی از اصول اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد برون گرا و رونق صادرات است

وی تصریح نمود: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد برون گرا و رونق صادرات است و باید اصطلاحا گیر کارها مورد ارزیابی و مطالعه قرار بگیرد تا صادرات رونق یابد.

لاریجانی دنبال کرد: توجه به بحث اشتغال و تقویت چرخه اقتصاد روستاها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و با تدبیر مقام معظم رهبری ستاد اقتصاد مقاومتی متشکل که برنامه ها و پروژه هایی دارد که در سال ۹۶ بعضی از آن پژوهشگر گردید و در این ارتباط دیوان محاسبه های گزارشاتی ارائه نموده است.

نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی گفته بود: یکی از اشکالات موجود در اقتصاد کشور این است که ضابطه های دست و پاگیر برای سرمایه گذاری وجود دارد و این مبحث جدا از قیل و قال های بین المللی است که اصطلاحاً موجب می گردد سرمایه گذاران بپرند، البته بی تدبیری هایی نیز وجود داشته است اما بعضی ضابطه های مازاد موجب شده ادارات موانعی در سرمایه گذاری ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: تالار مصاحبه بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شده تا مقررات زائد برطرف گردد، اما این مبحث به طور جدی پیگیری نشده است، به صورت مثال قانون دریچه واحد برای این مدنظر داشته شده که وقتی یک سرمایه گذار به وزارت صنعت مراجعه کرد، این وزارتخانه ظرف ۲ ماه از سازمان محیط زیست و سازمان های دیگر مجوزهای لازم را اخذ کند، اما به صورت کلی شرایط سرمایه گذاری باید آسان سازی گردد، چون که برای جهش کشور لزوم دارد.

لاریجانی دنبال کرد: مردم در جریان امور می باشند، بعضی از حوادثی که در کشور رخ داد، خوب نبود و بعضی از رخدادهای برای کشور مثبت و مفید بود و در این زمینه نیز اطلاع رسانی گردید، یکی از کارهای با اهمیت این بود که نقش ایران به عنوان کشور مسیولیت پذیر و امنیت ساز در منطقه روشن گردید و ایران به سرکوب داعش در عراق و سوریه کمک کرد، هر چند که بعضی از کشورها این مبحث را ابزار کردند تا از لحاظ تبلیغی به ایران حمله بیاورند.

ایران واقعاً کشوری مسیولیت پذیر است

ریاست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران واقعاً کشوری مسیولیت پذیر است، گفت: کمک ایران به مبارزه با تروریسم موجب امنیت کشور ما هم گردید و قصد نداریم چیزی را پنهان کنیم، به هر حال داعش نمایش داد که هر چه زیادتر قدرت پیدا کند، زیادتر خراب کردن می کند، کما اینکه در مجلس و مرقد امام راحل نیز ناامنی های مختصری ایجاد نمودند.

وی تصریح نمود: سوریه و عراق باید صدها میلیارد دلار خرج کنند تا خرابه ها در این کشور آباد گردند، حتی در عراق که با تدابیر آیت الله سیستانی جلوی داعش گرفته گردید، قسمتی از کشور نابود شده اما ایران در امنیت کامل قرار دارد.

در منطقه نیز آشفتگی وجود دارد که البته قسمتی از آن به سبب جوان بودن بعضی از مسئولین کشورها است که حرارت زیادی دارند تا شرایط خود را تغییر دهند که این موجب انجام کارهای ناپخته شده و در ناامنی های منطقه مؤثر بوده است، کما اینکه در دو سه سال گذشته در یمن، بحرین و سوریه ماجرا ایجاد گردید.

نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: شهر شلوغی در دنیا رویت می گردد و در این شهر پرازدحام نسبت به ایران مسئله کم نیست، به صورت مثال در مبحث اتمی و برجام، منازعه آمیز کار می کند و یک روز مبحث موشک را علم می کنند، اما ایران با تأمل و صبر مسائل را پیگیری و با پختگی تصمیم های استراتژیکی اتخاذ کرد و این موجب آرامش ایران شده است، البته منظور بنده این نیست که ایران از تلاطمات ضرری نداشته است، چون که سرمایه گذاری های ایران نیز با کاهش مواجه شده است.

رقاصی های سیاسی آمریکا در برجام روی شرکت های غربی تأثیرگذار است

وی گفت: رقاصی های سیاسی که آمریکایی ها در مسائل برجام دارند روی شرکت های غربی مؤثر بوده، چون که به صورت طبیعی شرکت های ذکر شده مراودات تجاری بین المللی دارند، اما با ترک تازی هایی که دشمنان دارند، شرکت های بیگانه نیز اصطلاحاً دست دست می کنند و در حال حاضر ما در فاز دست دست هستیم، یعنی شرکت ها مردد در انجام کار می باشند که این مبحث برای ما آسیب دارد، اما نکته با اهمیت این است که رقیب ایران نشدند و جمهوری اسلامی در مسائل منطقه و بین الملل پختگی داشت.

لاریجانی اضافه کرد: گاهی اروپایی ها نیز کارهایی انجام می دهند اما توان ندارند به مسیر متقنی که ایران می رود، ایراد وارد کنند و مجبورند که از راه غیرطبیعی بروند که برای آنان پرهزینه است.

ریاست مجلس شورای اسلامی دنبال کرد: گاهی نگاه های منفی در کشور وجود دارد که پمپاژ ناامیدی می کند، اما باید منصفانه به این مبحث توجه کرد، جمهوری اسلامی کارکرد پخته ای داشته است.

وی تصریح نمود: در مسئله های اقتصادی و درونی کشور آن سرعت رشدی که مدنظر بود، حاصل نشده است که یک بخش از آن طبیعی محسوب می گردد و یک بخش آن این بوده که باید با مردم صریح تر گفت وگو کرد تا مشکلات حل گردد.

دکتر لاریجانی گفت: چالش های کشور درهم تنیده شده است و با عزم ملی حل می گردد، جناح ها، فرهیختگان سیاسی و توده های مردم محرم می باشند و باید با آنان گفت وگو کرد، چون که اگر مسائل گفته نشود، گمان می گردد که مراجع زیادی وجود دارد پس به چه سبب به کار نمی آید؟

وزیر نیرو باید طرح آمایش بخش آب را آماده کند

ریاست قوه مقننه اضافه کرد: باید وضع و صحنه برای همه مردم کشور در همه مسائل متفاوت روشن گردد، به صورت مثال وزیر نیرو باید طرح آمایش بخش آب را آماده کند و بگوید تا ۲۰ سال آینده وضع ما به چه نحوی است و متناسب با آن کارهای دستگاه ها و مردم روشن گردد، چون که با گفتن عبارت بحران آب، مسئله حل نمی توان و باید تقاضاها نیز کنترل گردد.

وی گفته بود: در کشور به رفاه احتیاج داریم و می اندیشم به مقوله وفاق ملی کم توجه می گردد، حل زیادی از مسائل با عزم عمومی امکانپذیر است و امروز بیشتر از گذشته به وفاق احتیاج داریم و اینکه اختلافات جزئی را اصطلاحاً بزرگ کنند، مناسب نیست.

بهم پریدن حتی پس از انتخابات متوقف نشده است

ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: بهم پریدن حتی پس از انتخابات نیز ول نشده است، انتخابات ابزار است و هدف نیست، انتخابات برای این برگزار می گردد تا اشخاص مسئول انتخاب گردند، طبعاً رقابت هایی وجود دارد که گاهی نیز رقابت ها بلاوجه است و رسانه ها در آن نقش دارند، اما به هرحال پس از انتخابات باید با هم کار کرد و وقتی مشکلات وجود دارد، عقل حکم می کند وفاق در همه سطوح نیز وجود داشته باشد.

لاریجانی اضافه کرد: اگر اشخاص یک خانواده با هم جنگ و جدال داشته باشند، علی رغم ارتباطات عاطفی آن خانواده پیشرفت نمی کند، در نتیجه در کشوری که جنگ و دعوا باشد، به منفعت های ملی کمتر توجه می گردد و ذهن ها روی مبحث کلیدی معطوف نمی توان و در نتیجه عزمی برای برطرف مشکلات شکل نمی گیرد.

برطرف زیادی از چالش ها نیازمند عزم ملی است

وی با بیان اینکه برطرف زیادی از چالش ها نیازمند عزم ملی است، تصریح نمود: اگر عزم ملی نباشد خیلی با زحمت کشور جلو می رود، این درحالی است که باید هم افزایی وجود داشته باشد.

ریاست مجلس شورای اسلامی دنبال کرد: در مجلس مباحث بسیار زیادی درخصوص فضای سایبری انجام شد چون که این مبحث در ایران و همه دنیا بسیار با اهمیت است و امروز فضای سایبری در تجارت، صنعت، پزشکی، زندگی فردی و اجتماعی مؤثر است و پیام رسان ها بخشی از آن محسوب می گردند و مسئله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و ارتباطات آینده باید مورد توجه قرار بگیرد، در نتیجه نمی توان به این پدیده بی توجهی کرد زیرا موجب می گردد فاصله با روند دنیا در این زمینه افزایش یابد و از ثروت جهان دنیا دور بمانیم.

باید به مبحث فضای سایبری با لحاظ مسائل امنیتی و فرهنگی ورود کرد

لاریجانی گفت: باید به مبحث فضای سایبری با لحاظ مسائل امنیتی و فرهنگی ورود کرد. در شرایط امروز از طریق فضای سایبری به مسائلی مثل حمل و نقل شهری مثل اسنپ پرداخته شده که البته این مباحث عقبه ای دارد و اگر با دقت و استفاده از قوانین متقن به فضای سایبری توجه گردد میتوان از این فضا استفاده نمود و ثروت و اشتغالزایی ایجاد کرد، اما اگر با این مبحث کنار نیاییم شرایط بی ضابطه و بی قانونی ایجاد می گردد که کشور از آن ضربه می خورد، حتی امروز رادیو و تلویزیون نیز از این فضا تأثیرپذیر شده و اطلاع رسانی به مثل گذشته نیست، در نتیجه باید با دید باز به این مبحث نگاه و جایگاه آن فهمیده گردد.

وی گفت: زمان برای دگرگونی با اهمیت در ایران فرا دست یافته و باید عقلا، فرهیختگان و سیاسیون با همه وجود شرایط را فهم کنند و با وفاق در راستای منفعت های کلیدی کشور کار کنند، نظام جمهوری اسلامی حجم حل مشکلات را دارد و سال آینده باید سال همگرایی باشد، نمی خواهم وعده خلاف واقع بدهم اما با همگرایی زیادی از مشکلات حل می گردد.

ریاست قوه مقننه گفته بود: نشست ها سران قوا در مقطع ها زمانی انجام می گردد و گفت و گوها صورت می گیرد، اما فرهیختگان سیاسی و حتی صداوسیما نیز نقش موثری در ایجاد وفاق دارند، باید توجه داشت نقاط مشترک زیادی زیادی وجود دارد که باید به آنه توجه گردد.

نباید اختلافات در رسانه ها پررنگ گردند

دکتر لاریجانی تصریح نمود: گاهی به نحوی عمل می گردد که اختلاف در رسانه ها پررنگ می گردد که این کار نباید صورت پذیرد، به صورت طبیعی در کشور ما که مردم سالاری دینی وجود دارد، اختلاف نظر نیز وجود دارد، اما نباید این اختلاف نظرها تبدیل به خصومت گردد و باید پیرامون نقاط مشترک حرکت کرد.

وی گفت: ایران به مثل کشورهای دیکتاتوری و سعودی ها نیست که یک نفر چیزی بگوید و بقیه بله قربان بگویند! در ایران دموکراسی وجود دارد، البته امکان دارد قوای متفاوت و سیاسیون در بعضی مباحث اختلاف نظر نیز داشته باشند، اما همچنان که اشاره کردم نباید این اختلافات به خصومت تبدیل گردد و باید روی نقاط مشترک انرژی صرف گردد، حتی اختلافات نیز توان دارد سرجایش بر جای بماند و لزومی ندارد همه یک سنخ باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم درخصوص مسائل شهر شهر قم، گفت: بنده نیز بجز ایام ارزیابی بودجه دو هفته یک بار و یا حتی هر هفته به شهر قم سر زده ام و از طریق ادارات و سازمان ها مسائل این شهر را پیگیری کرده ام، قسمتی از مشکلات که سطوح ملی دارند مورد رسیدگی قرار گرفته اند و بعضی از مسائل مردم شهر نیز مورد توجه گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در ملاقاتی که با عده ای از اعضای تعاونی مسکن سرپرستان خانوار داشتم کوشش گردید مشکلات آنان حل گردد.

توجه به تقویت زیرساخت های زیارتی شهرهای مشهد، شهر قم و شیراز در بودجه ۹۷

لاریجانی با بیان اینکه اصطلاحاً همه به صورت طبیعی هوای شهر شهر قم را دارند، گفته بود: در بودجه ردیفی برای تقویت زیرساخت های زیارتی شهرهای مشهد، شهر قم و شیراز مدنظر داشته شده است، با توجه به کارهای انجام شده ساخت بیمارستان هزار تختخوابی پردیسان شهر قم در حال انجام است و پیشرفت خوبی داشته و فازهای دانشگاه پزشکی، ساخت هتل و شهرک تندرستی نیز در آینده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، اما بخش بیمارستان آن در سال ۹۸ با بیشتر از ۶۰۰ تختخواب بیمارستانی شروع به کار خواهد کرد.

وی دنبال کرد: به مسائل بیمارستان های شهدا در محله نیروگاه و بیمارستان فرقانی نیز توجه شده و آقای خلیلیان و خیرین علاوه بر این دولت در حال رسیدگی به مسائل بیمارستان ها و بخش بهداشت و معالجه این شهر می باشند.

ریاست قوه مقننه کشورمان گفت: ایجاد خط دوم متروی شهر قم به علت مونوریل کذایی این شهر با مشکلاتی همراه بود چون که تصمیم گیری درخصوص این مونوریل بی موقع و با عجله بود، اما بهر صورت مجوز احداث خط دوم متروی شهر قم اخذ گردید و مردم این شهر به مترو احتیاج دارند و در این راستا کوشش هایی انجام گرفت تا شهرداری بتواند اوراق همکاری منتشر و بفروشد.

وی اضافه کرد: مبحث فرودگاه شهر قم پیچیدگی هایی داشت چون که از ابتدا انتخاب درستی درخصوص سرمایه گذار صورت نگرفته بود و منابعی از مردم اخذ شده بود که بهر صورت با توجه به پروسه قضایی در حال حاضر این امکان به وجود آمد که منطقه مخصوص اقتصادی سلفچگان ساخت این فرودگاه را پیگیری کند و در این ارتباط با آقای بانک دبیر شورای عالی منطقه های آزاد و مخصوص اقتصادی مذاکره هایی صورت گرفته تا کارها سامان یابد.

لاریجانی گفت: مبحث قطار پرسرعت تهران- شهر قم – اصفهان با استفاده از فاینانس و همکاری چینی ها پیشرفت خوبی داشته که البته یک خط آن نیز قرار است به شهر اراک وصل گردد که انجام این با اهمیت در اقتصاد استان شهر قم مؤثر است.

نماینده مردم شهر قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مبحث آب شهر قم از وضع باثباتی بهره مند شده و با توجه به تکمیل سد کوچری امکان ارائه آب شیرین به مردم شهر شهر قم و روستاها و حتی ساوه و دلیجان نیز فراهم شده است.

قسمتی از علل شیوع آنفولانزای مرغی به دلیل نبود کنترل های لازم بوده است

وی بر لزوم توجه به مشکلات مرغداران این شهر تاکید کرد و اضافه کرد: مبحث مریضی آنفلوآنزا معضلی است که قسمتی از آن به سبب این است که کنترل های لازم انجام نشده و قسمتی از آن نیز مربوط به پرندگان مهاجر است، بهر صورت باید ملاحظات دامپزشکی زیادتر مراعات گردد و به مسائل مرغداری های شهر قم که از این بابت خیلی زیان دیده اند توجه گردد.

ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: در توسعه شهر قم باید به حجم های زیارتی و گردشگری این شهر توجه گردد و طبق طرح آمایش پس از توجه به حجم های زیارتی و گردشگری، به بخش های صنعت و کشاورزی نیز توجه گردد، به صورت مثال هر ساله زوار زیادی از کشور عراق به شهر قم می آیند که مایل نیستند به تهران عزیمت کنند، در نتیجه احداث فرودگاه شهر قم لزوم داشت، علاوه بر این با توجه به اینکه پروژه حرم تا جمکران به خوبی جلو رفته است امکان ساخت هتل در این منطقه وجود دارد و شهرداری شهر قم و دولت نیز طبق قوانین توان دارند به سرمایه گذاران تسهیلات ارائه کنند.

لاریجانی گفته بود: با همگرایی میتوان شرایط را برای برطرف مشکلات و ایجاد آسایش مردم فراهم کرد و همه مسئولین پذیرفته اند که خدمتگذار مردم می باشند.

وی اضافه کرد: اگر کارهای لازم در سال آینده صورت پذیرد، اشتغالزایی رونق خواهد یافت، در استان شهر قم نیز امکان حرکت رو به جلو فراهم است.

ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: در سال آینده به صداوسیما نیز بودجه خوبی ارائه شده و علاوه بر این از صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای سازمان صداوسیما مدنظر داشته شده است و سفارش می کنم صداوسیمای شهر قم نیز به مبحث ساخت سریال های فاخر توجه نماید. حتی آقای افشار از کارگردانان که اصالت قمی دارد، اعلام نمود علاقمند به ساخت سریال زندگینامه حضرت معصومه (س) است که این مبحث باید پیگیری گردد.