[ad_1] اشاره: سینما را با سه محور صنعت، رسانه و هنر می‌شناسیم و از یک فیلم خوب باید هم گیشه را بیرون آورد که ابعاد هنری فیلم به این موضوع کمک خواهد کرد و در این میان پیامی را به مخاطب منتقل کند تا نسبت به واقعیت‌های جامعه روشنگری اتفاق بیفتد. با این وجود […]

[ad_1]

اشاره: سینما را با سه محور صنعت، رسانه و هنر می‌شناسیم و از یک فیلم خوب باید هم گیشه را بیرون آورد که ابعاد هنری فیلم به این موضوع کمک خواهد کرد و در این میان پیامی را به مخاطب منتقل کند تا نسبت به واقعیت‌های جامعه روشنگری اتفاق بیفتد.

با این وجود برای بررسی بیشتر موضوع سینمای ارزشی و توجه به پیام دینی در آثار هنری فاخر، خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه به گفت‌وگو با سید محسن امامیان دانش آموخته حوزه، نویسنده و استاد حوزه فیلمنامه‌نویسی رفت.

شهرکریمه- رفتار سینماگران در جشنواره فجر بر چه اساس است؟

در مورد چرایی رفتار سینماگران و تحریم جشنواره توسط آنان و در پی آن عقب‌نشینی از این موضع و شرکت در جشنواره دلایل گسترده‌ای وجود دارد و نمی‌توان گفت که همه هنرمندان به دلیل خاصی اعلام عدم حضور کردند، متاسفانه معدود افرادی غرض دارند، از جایی خط می‌گیرند که حساب آنها جدا است.

 

حمایت مخاطب در فضای گفتمانی به تولیدات ارزشی

 

این افراد به صورت برنامه‌ریزی شده و منسجم با خروج از این فضا جشنواره فیلم فجر را تحریم می‌کنند و از طرفی هم عده‌ای را با خود همراه می‌کنند و در این میان افراد دیگری هستند که ارعاب یا تهدید شدند، همچون بابک حمیدیان که به گفته خودش، در صورت شرکت در جشنواره تهدید به قتل شده بود.

وقتی به بی پایه بودن اثرش پی برد

عده‌ای هم به خاطر روحیه‌ هنری و حساسیت‌هایی که دارند تحت تاثیر اخبار نادرستی که می‌شنوند و به تبعیت از برخی رفقایشان اعلام عدم حضور می‌کنند ولی بعد از فروکش کردن احساسات دوباره همراه می‌شوند. برخی هم مثل آقای مسعود کیمیایی می‌باشند که با پی بردن به بد بودن فیلمشان و افتضاحی که به بار آورده‌اند و به بهانه بها دادن به جوان‌ها تصمیم می‌گیرند تا به جشنواره نیایند.

این فرد علی رغم اصرار تهیه کننده برای شرکت در جشنواره پس از حوادث آبان و شهادت سپهبد سلیمانی برای جلوگیری از آبروریزی و فرار روبه جلو، جشنواره را تحریم می‌کند و به نوعی روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند. الحمدلله در نهایت، این فیلم به جشنواره آمد و پس از روبرو شدن مردم با یک کمدی ناخواسته، کارگردان فیلم متوجه اشتباهش شد.

 

حمایت مخاطب در فضای گفتمانی به تولیدات ارزشی

 

عوامل متعددی باعث شدند که جشنواره فجر توسط برخی تحریم کاذب شود ولی با در نظر گرفتن کلیت جشنواره، این‌ها اصلا قابل توجه نیستند. اگر سلبریتی‌ها جشنواره را برای همراه کردن مردم و ایجاد رکود در جشنواره تحریم کردند، مرتکب اشتباه شدند و فروش بلیط‌های بیشتر نسبت به سال‌های قبل، تشکیل صف‌های طولانی و حضور گسترده سینماگران نمایان‌گر این اشتباه می‌باشد، در واقع این پروژه از ابتدا شکست خورده محسوب می‌شد.

شهرکریمه- دلیل کمبود فیلم ارزشی دارای محتوای متناسب با جامعه چیست؟

صنعت  سینما مبتنی بر بازار عرضه و تقاضا می‌باشد و این مخاطب است که تعیین می‌کند تا کدام فیلم فروش بالاتری داشته باشد. جریان و طیف انقلابی، سال‌های متمادی از سینما نهی می‌شدند و سال‌هایی هم خودشان به خاطر نبود فیلم مناسب با سینما قهر کرده بودند.

البته چند سالی هست که فیلم‌های ارزشی متناسب وارد سینما شده است و سالانه تقریبا پنج فیلم فاخر و ارزشی در جشنواره حاضر می‌شوند. وقتی از یک فیلم با یک نگاه متفاوتی حمایت شود، طبیعتا کارگردانان و تهیه کنندگان نسبت به آن موضوع حساس می‌شوند و به آن می‌پردازند؛ ولی وقتی فیلمی ساخته می‌شود و مخاطب از آن حمایت نمی‌کند و سرمایه حامی فیلم برنمی‌گردد، دیگر رغبتی برای تولیدهای بعدی باقی نمی‌ماند.

 

حمایت مخاطب در فضای گفتمانی به تولیدات ارزشی

 

شهرکریمه- جریان انقلابی چه کارهای مثبتی برای استقبال از فیلم‎های ارزشی انجام داده است؟

ارگان‌های فرهنگی باید شرایط پخش و اکران فیلم برای عموم مردم و جامعه متدین را فراهم کنند، آن وقت است که این‌گونه فیلم‌ها فروش بالایی خواهند داشت و ساخت چنین فیلم‌هایی بیشتر می‌شود. در واقع شاید مقصر اصلی عدم وجود فیلم‌های ارزشی خود ما هستیم؛ زیرا از آنها حمایت نمی‌کنیم و به دنبال بلیط نیم‌بها و رایگان برای تماشای آنها هستیم.

الحمدلله اخیرا کارهای مثبت صورت گرفت و دیدیم که در اکران فیلم منطقه پرواز ممنوع، اکران‌های سیار و بلیط‌های متناسب با وسع مردم ارائه شد و بخش وسیعی از جامعه که رابطه‌ای باسینما ندارند، آن را دیدند. یکی از کارهای خیلی خوبی که در جریان اکران فیلم منطقه پرواز ممنوع صورت گرفت، دعوت امام جمعه سبزوار برای تماشای این فیلم بود و باید تکرار شود. باید این فرهنگ جا بیفتد که فیلم خوب را در سینما تماشا کرد. /۸۸۲/ ۴۰۳/

[ad_2]