×
×

حمایت معیشتی یا تنبیه فرزندآوری

  • کد نوشته: 22784
  • [ad_1] شهرکریمه،گروه دیدگاه؛ «صالح قاسمی» در یادداشتی نوشت: به اذعان جمعیت پژوهان کشور، الگوی پرداخت‌ها در طرح یارانه معیشتی دولت از منظر سیاست‎های جمعیت و حمایت از فرزندآوری حاوی اشکالات جدی بوده و در تعارض آشکار با سیاست‌های کلی جمعیت است. این در حالی است که کارشناسان جمعیت‌شناس و مقام معظم رهبری(مدظله‎العالی) در هشت سال […]

    حمایت معیشتی یا تنبیه فرزندآوری
  • [ad_1]

    شهرکریمه،گروه دیدگاه؛ «صالح قاسمی» در یادداشتی نوشت: به اذعان جمعیت پژوهان کشور، الگوی پرداخت‌ها در طرح یارانه معیشتی دولت از منظر سیاست‎های جمعیت و حمایت از فرزندآوری حاوی اشکالات جدی بوده و در تعارض آشکار با سیاست‌های کلی جمعیت است. این در حالی است که کارشناسان جمعیت‌شناس و مقام معظم رهبری(مدظله‎العالی) در هشت سال گذشته بطور مستمر و مکرر زنگ خطر هشدارهای جمعیتی را به صدا درآورده‎اند که آخرین آن بیانات معظم له در روز سه‌شنبه گذشته و در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران بود.

    بعنوان نکته نخست باید دانست، الگوی پرداخت‎های طرح یارانه معیشتی در تعارض آشکار با اسناد بالادستی همچون؛ سیاست‎های کلی جمعیت، سیاست‎های کلی خانواده، مواد ۱۰۱ تا ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، چرا که رویکرد آن نه تنها در جهت تکالیف قانونی دولت در حمایت از خانواده و فرزندآوری نیست بلکه با توجه به اینکه در این طرح  افراد مجرد و خانواده های بدون فرزند در مقایسه با خانواده‎های دارای فرزند نسبت بیشتری دریافت می‎کنند، حاوی ماهیت و پیام روشن تشویق تجرد و تقبیح فرزندآوری است.

    نکته دیگر اینکه در طرح مذکور، خانواده‎های دارای چهار فرزند و بیشتر مشمول تنبیه مالی شده‎اند. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در این طرح فرزندان چهارم و بالاتر از دریافت مبلغ حمایت معیشتی محروم شده‎اند، می‎توان گفت طرح مذکور حداکثر میزان فرزندآوری مطلوب را تا سه فرزند به رسمیت شناخته است و با محرومیت والدین دارای چهار فرزند و بیشتر از دریافت بیشتر حمایت معیشتی، این والدین را بخاطر داشتن فرزند چهارم و بالاتر تنبیه کرده است. ناگفته پیداست ادبیات و روح حاکم بر طرح حمایت معیشتی دولت تدبیر و امید که فرزندان چهارم و بالاتر را از دریافت حمایت معیشتی محروم کرده است، عینا منطبق بر لایحه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در دولت سازندگی است که فرزندان چهارم و بالاتر را از حق برخورداری از بیمه تامین اجتماعی محروم کرده بود. به نظر میرسد سازمان برنامه و بودجه با نحوه طراحی الگوی پرداخت‎ها در یارانه معیشتی درصدد احیای پروژه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در ایران است. جالب اینکه برنامه تنظیم خانواده در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نیز توسط همین گفتمان حاکم بر دولت کنونی که در دولت سازندگی نیز حاکم بود، طراحی و اجرا شد.

    از همین رو ضروری است مسئولین نهادهای نظارتی و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مقوله بطور جد ورود کرده و رویکرد سازمان برنامه و بودجه که مخالفت آشکار با سیاست های کلی جمعیت است را اصلاح نمایند.

    در پایان بخشی از بیانات و نگرانی های مقام معظم رهبری(مدظله‎العالی) در مقوله تحولات جمعیت کشور را بازگو و یادآور می‌شوم که معظم له در تاریخ  ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ و در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: «یکی از خطراتی‌که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند،‌ تن او می‌لرزد، ‌این مسئله جمعیت است. مسئله جمعیت را جدی بگیرید. جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند. به جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر می‌کنیم. نه اگر چند سال بگذرد، ‌وقتی نسل‌ها پیر شدند،‌ دیگر قابل علاج نیست.»

    انتهای پیام/

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.