×
×

حوزه باید به آسیب‌های اجتماعی توجه کند و عهد ببندد که مولد اخلاق در پاسخگویی نیازهای دنیا خواهد بود

  • کد نوشته: 7497
  • مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوزه سکولار هدف اصلی دشمنان در عصر حاضر است، افزود: حوزه باید به آسیب‌های اجتماعی توجه کند و عهد ببندد که مولد اخلاق در پاسخگویی نیازهای دنیا خواهد بود؛ شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین در این راستا نهایت تلاش خود را خواهد کرد.

    حوزه باید به آسیب‌های اجتماعی توجه کند و عهد ببندد که مولد اخلاق در پاسخگویی نیازهای دنیا خواهد بود
  • به گزارش شهرکریمه آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه امروز در اختتامیه هشتمین اجلاس منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد منطقه شمال غرب کشور که در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: نقش امروز روحانیت با تغییر معادلات معرفتی و تمدنی بشر تغییراتی را شاهد است.

    وی با تأکید بر این‌که روحانیت عصر انقلاب باید تفاوت‌هایی با روحانیت قبل داشته باشند، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی لایه‌ها و زوایای گوناگون داشته که مهم‌ترین زاویه، تغییر معادلات قدرت معرفتی و تمدنی امروز است، مهم‌ترین رسالت امروز حوزه شناخت میدان واقعی است.

    مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به برکت حوزه و روحانیت بوده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی قدرت نظامی در منطقه و جهان را تغییر داد؛ ولی مهم‌ترین تغییر همان تغییر معادلات معرفتی و تمدنی است، که حوزه در عصر انقلاب می‌تواند از فکر و دیانت مردم صیانت کند.

    آیت‌الله اعرافی شناخت معرفتی امروز و آمادگی برای تغییرات را از دیگر رسالت‌های حوزه برشمرد و گفت: غرب‌شناسی فعالانه یک ضرورت برای حوزه و روحانیت است تا بتواند با شناخت میدان اصلی، با تمدن غربی مقابله کنند، برای این مقابله به نظامات علمی و تخصصی در حوزه‌ها نیاز داریم.

    مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر تعریف نظام معرفتی اصیل اجتماعی و به‌روز از سوی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اگر در زمان حال درگیر میدان‌های ناچیز تعریف و تعیین شده از سوی دشمن شویم، میدان اصلی را گم خواهیم کرد؛ حوزه‌ها باید با بصیرت کافی بتوانند از نگاه تمدنی و معرفتی وارد مسائل شوند.

    وی با بیان این‌که هیچ‌گاه حوزه به سبک قدیم نمی‌تواند پاسخگوی دنیای جدید باشد، افزود: بدون فقه فعال در جامعه نمی‌توان پاسخگوی جامعه روز دنیا بود، وقتی سخن از نوسازی و پیشرفت در نظامات معرفتی می‌شود، افرادی با ساده‌اندیشی آن را به انحراف می‌کشند و باید افراد آگاه، دین‌مدار و با اطلاعات متناسب با روز پاسخگو باشند.

    آیت الله اعرافی با تأکید بر این‌که نباید از نوسازی مبتنی بر نگاه راهبردی و  تمدن‌شناسی غافل شد، گفت: حزوه موظف است از نظام اخلاقی صیانت کند، نظام معرفتی را عمق بخشد و در نظام درونی خود ظرفیت‌های لازم را ایجاد کند، تا بتواند ضعف‌ها را شناخته و توان بازسازی داشته باشد.

    مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوزه سکولار هدف اصلی دشمنان در عصر حاضر است، افزود: حوزه باید به آسیب‌های اجتماعی توجه کند و عهد ببندد که مولد اخلاق در پاسخگویی نیازهای دنیا خواهد بود؛ شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین در این راستا نهایت تلاش خود را خواهد کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.