به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین عماد شامگاه ۲۴آذرماه در نشست سیاست‎های پژوهش حوزه در مرکز پژوهش ها و تحقیقات زن و خانواده اظهار کرد: نهاد پژوهش در حوزه های علمیه، نسبت به گذشته و سابقه خود از نظر گسترش و تأکید و ایجاد فضای مناسب، بهبودهایی را […]

حوزه باید خود را برای پاسخگویی به سیل نیازهای حال و آینده آماده کندبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین عماد شامگاه ۲۴آذرماه در نشست سیاست‎های پژوهش حوزه در مرکز پژوهش ها و تحقیقات زن و خانواده اظهار کرد: نهاد پژوهش در حوزه های علمیه، نسبت به گذشته و سابقه خود از نظر گسترش و تأکید و ایجاد فضای مناسب، بهبودهایی را شاهده بوده هست ولی همیشه بررسی نباید به میزان دو نقطه زمانی یک یا دو دهه یا چند دهه باشد.

مدیر مرکز امورنخبگان و استعدادهای درخشان حوزه اضافه کرد: در طول دهه چهل و پنجاه، مجموعه آثاری که در عرصه اقتصاد اسلامی یا روانشناسی اسلامی و… تولید گردیده را اصلا و ابدا نمی‎توان با وضع امروز پژوهش در این بخش‎ها قیاس کرد؛ اگر اینچنین ببینیم، نگاهی امیدبخش خواهیم داشت ولی همه بررسی ها نباید طبق عمود زمان سنجیده گردد زیرا گاهی نسبت به این مسئله نسبت به یک نظام نهاد علمی آن را قیاس کنیم.

وی تصریح نمود: بررسی نسبت به بایسته‎ها و توقع ها و ماموریت‎ها و… نیز از دیگر ارزیابی‎هایی هست که در این عرصه می‎توان انجام داد؛ سنجیش وضع فعلی و مطلوب نیز از بایسته‎ای این امر هست؛ در قیاس با گذشته دید امیدوارکننده‌ای داریم ولی در دو بخش یعنی وضع امروز با ماموریت ها و تکالیف و بایسته‎ها و ظرفیت‎های حوزه‎های علمیه، تا حدودی با مطلوب فاصله داریم.

عماد اظهارکرد: قسمت پژوهش از ماموریت حوزه های علمیه را نیز باید در این آنالیز مورد بررسی قرار دهیم؛ عرصه تعلیم و تبلیغ و تربیت دارای قسمت کلانی هست و نسبت به قسمت پژوهش نیز قسمت بالایی دارند؛ حتی قسمت تبلیغ نیز دارای مهجوریت هست.

وی اظهار کرد از دیگر سوی قسمت برون دادی حوزه های علمیه در بخش پژوهش از اضلاع موفقیت آمیز پژوهش حوزه‎های علمیه بوده هست؛ از دیگر سوی نظام علمی سازمان روحانیت و حوزه‎های علمیه نیز مناسب هست؛ امید داریم در سالهای آینده شرایطی دارا باشیم که بتوانیم طبق داده های آماری، دقیق به ارایه بررسی پرداخت کنیم.

وی اظهارکرد: اتفاقات ثبتی آموزشی زیادی در حوزه وجود دارد و در این عرصه می‎توانیم به یک سری دیتاهای آماری برسیم ولی داده های علمی و آماری در مورد بخش پژوهش محدود هست؛ نظام حوزه، نظام چند بعدی هست یعنی طلبه باید دارای یک کارنامه چند قسمتی تبلغی، پژوهشی، تهذیبی و… باشد؛ به غیر از بخش تهذیبی، نظام حوزه باید کارنامه های دیگر طلاب را به آنان ارایه دهد.

مدیر مرکز امور فرهیختگان و استعدادهای درخشان حوزه گفته بود در دیگر سوی اینکه چه میزانی از این پژوهش با نیازهای امروز تطابق دارد از نیازهای دیگر این عرصه هست؛ از دیگر مسایلی که باید به آن توجه کرد آن هست که در سه یا چهار سال موخر چه میزانی از موضوعاتی که کارشناسی اولیه شده هست در مقالات علمی و انتهاء نامه ها و…

وی اضافه کرد: وقتی از ساختار و نهاد پژوهش گفت وگو می کنیم، از ساختارهای راهبرانه علم حرف می‎گوییم که در عرصه کلان و ملی تصمیم گیری می‎کنند؛ خصوصیت یک نهاد سیاست‎گذار و راهبر علمی  را باید بررسی کنیم؛ این نهاد باید زیرساخت های حاکمیتی داشته باشد ولی در حوزه درونی باید نرمش‎‌های لازم را در عرصه‎های پژوهشی داشته باشد.

وی اظهار کرد: سازمان حوزه‎های علمیه از چند خرده نظام متشکل هست؛ من جمله این خورده نظام‏ها، نظام تعلیم هست؛ این نظام نیز دارای یک ماموریت هست و کنار آن نظام پژوهش و تربیت و اخلاق و تهذیب قرار گیرد که نظام تربیت و اخلاق و تهذیب نیز اتمسفر کلان فضای حوزه هست که در همه حوزه ها دارای تاثیر هست.

وی اظهارکرد: اگر این مجموعه نظام‎ها را ماموریت کانون بدانیم و تشریح آنان مشخص باشد، می‎توانیم بگوییم که نظام تعلیم باید طلابی برای انجام ماموریت های حوزه تربیت کند؛ اگر ماموریت نظام پژوهش را تولید به هنگام، روش مند ومبتنی احتیاج دانش و فناوری حوزه و نظام بدانیم و ماموریت نظام تربیت تهذیب را تعمیق ایمان و تثبیت هنجارهای اخلاقی از طریق تصریح معارف دینی و گزاره های اخلاقی بدانیم عرصه مدیریتی نیز باید این امور را سامان دهد.

عماد گفته بود: بین چند مولفه‎ای که در نظام پژوهش تشریح می گردد سه مولفه اصلی می باشند که دربردارنده پژوهشگر، مسئله و روال پژوهش هست و مابفی تمهیدی و تسهیل‎گر می باشند؛ اگر بتوانیم این حوزه‌ها را شناسایی کنیم توان داریم پژوهش را کم هزینه، زودبازده و با حضور اکثریت مشارکان سیاستگذاری و اجرایی گردد تا خوب ترین ثمرات را داشته باشد.

انتهای پیام