به گزارش شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به سالروز سفر مقام معظم رهبری به قم گفت: ایشان در  سال ۸۹ سفری بسیار پر خیر و برکتی داشتند و به مسائل عمومی مردم قم […]

به گزارش شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به سالروز سفر مقام معظم رهبری به قم گفت: ایشان در  سال ۸۹ سفری بسیار پر خیر و برکتی داشتند و به مسائل عمومی مردم قم و استان انقلابی و جهادی پرداختند و هم در مجموعه دیدارها و سخنانشان مسائل مهمی را درباره حوزه و وظایف روحانیت اشاره فرمودند.

وی افزود:  تأکیدات معظم له نسبت به جایگاه، جوانان، سابقه و پیشینه جهادی و نقش انقلابی و ایمانی قم در طول تاریخ بخشی از فرمایشات ایشان بود، قم به عنوان یک شهر پیشروی اسلامی باید الگوی همه شهرها باشد، مردم و طبقات گوناگون قم باید جایگاه این شهر را مهم بشمارند و سبک زندگی ما متناسب با چنین شهری باشد که شهر اسلام و انقلاب است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بخش مهمی از سخنان رهبر معظم انقلاب در سفر به قم مربوط به حوزه علمیه بود، اظهار داشت: ایشان هم در سفر قم و هم در دیدار اخیری که شورای عالی حوزه با معظم له داشتند انتظاراتی دارند و تأکید کردند که حوزه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند حوزه باید در کنار مردم و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، حوزه باید اخلاقی، معنوی و قرآنی باشد، حوزه باید بتواند روح اخلاق و معنویت را به جامعه تزریق کند، ایشان تأکید کردند که حوزه عصر انقلاب باید با حوزه عصر انزوا متفاوت باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که از حوزه عصر انقلاب باید تئوری حکومت بیرون بیاید، ابراز داشت: حوزه باید به نیازهای گوناگون فکری، فلسفی، کلامی، فقهی و اخلاقی نظام و جامعه اسلامی و دنیا جواب بدهد، در سالگرد این سفر و با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب باید از عنایات ایشان تشکر کنیم و بدانیم که در برابر تکالیف رهبری معظم وظایف سنگینی داریم.

وی عنوان کرد: فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان بسیار مهم بود، ایشان تأکیداتی داشتند که جوان دانشگاهی ما باید انقلابی باشد و بی اعتنای به قدرت های جهان بوده و مرعوب قدرت آن ها نشود، باید به صورت جدی به تولید علمی شتاب داده شود، به فضل الهی نخبگان و جوانان ما شاخص های علمی را در بخش های گوناگون بالا برده اند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: این ها کم است، ما باید فاصله خود را با مرزهای دانش در سطح جهانی کم کنیم، وظیفه دانشگاه ها، مسؤولان و حوزه در برابر این سیاست های کلان بسیار مهم است که باید اول مسائل را شناخته و در عمل نهایت تلاش و همت خود را به کار بگیریم.

وی اضافه کرد: انتظار از مسؤولان این است که جاده پیشرفت و تعالی علمی و فرهنگی را باز کنند و رشته های وابستگی به قدرت های بیگانه را شکسته و جامعه اسلامی ایران ر به اوج سعادت برسانند.

آیت الله اعرافی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی انتخاباتی در ۱۸ بند از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: انتخابات اسلامی انتخاباتی است که مبتنی بر فرهنگ و اخلاق اسلامی باشد، انتخاباتی است که در آن عدالت درست حاکم باشد، انتخاباتی است که نظارت دقیق و جامع بر آن اعمال شود، انتخاباتی است که منابع هزینه آن پاک باشد، انتخاباتی است که بر اساس موازین اسلام به انتخاب صالحان و تا جایی که ممکن است انسان های اصلح منجر شود.

وی افزود: این ۱۸ اصل ابلاغ شده مبانی انتخابات در نگاه اسلامی است، انتظار می رود که برگزارکنندگان، ناظران و مردم تلاش کنند الگویی نو و جدیدی از مردم سالاری دینی و انتخابات مبتی بر اخلاق و ارزش های الهی در جامعه ارائه دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تقدیر و تشکر از عزاداری خالصانه مردم ایران و جهان اظهار داشت: به فضل الهی عزاداری ها سال به سال هم بر شکوه و هم بر دامنه آن در کشورهای گوناگون افزوده می شود، امسال در بیش از ۱۰۰ کشور شاهد بر افراشته شدن پرچم های عزاداری امام حسین(ع) بودیم.

وی ادامه داد: متأسفانه گروه های تندرو با تحریک اسرائیلی ها  و آل سعود در چمگ کشور متعرض به عزاداران امام حسین(ع) شدند، عزای حسینی فقط برای شیعیان نبوده بلکه برای تمام مسلمانان و آزادگان عالم است، این عزاداری را در چند کشور به خاک و خون کشیدند و در نیجریه جمعی را به شهادت رساندند، در افعانستان عده را ترور کردند که جای تأسف دارد؛ عاشقان ارزش های الهی باید گرد مشعل امام حسین(ع) جمع باشند.

مدیر حوزه های علمیه خطاب به اسرائیلی ها، آل سعود و کسانی که تحمل دیدن حقایق نورانی در عاشورا را ندارند، ابراز داشت: بدانید که شعار ایران، شیعیان و مسلمانان عالم همان شعار هیهات مناالذله است و ما در برابر این تعرضات و توطئه های شما هیچگاه کوتاه نخواهیم آمد  و با تکیه بر عزای امام حسین(ع) برابر همه زورگویان عالم ایستادگی خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: مطمئن باشید این شور حسینی سال به سال افزوده خواهد شد و این شور عاشورایی در مقابل شما وجود خواهد داشت و نقشه های شما را نقش برآب خواهد کرد.

امام جمعه قم با اشاره به تحولات عراق و موصل خاطرنشان کرد: به فضل الهی جوانان شیعه و سنی در آنجا جمع شدند تا فتنه اصلی تروریست های تکفیری در موصل را جمع کنند و چشم فتنه را از حدقه بیرون بیاورند، متأسفانه آمریکا و آل سعود و برخی از قدرت های منطقه ای نمی خواهند ریشه های فساد و تروریست افراطی در منطقه کنده شو.

وی اضافه کرد: حال که همه در موصل و حلب برای ریشه کن کردن تروریسم جمع شده اند آمریکا و آل سعود آمده و نمی خواهند که این منشأ فساد از بین برود، چون می خواهند با تروریست ها در امت اسلام تفرقه ایجاد کرده و به جوامع اسلامی ضربه بزنند، مجاهدان عراق و سوریه باید بر پای خود ایستاده و راه خود را با توکل و تکیه بر خداوند ادامه دهند تا به فضل لهی توطئه های استکباری، آمریکایی و آل سعود و اسرائیل نقش بر آب شود.

آیت الله اعرافی در پایان مردم را به شرکت در سرشماری نفوس و مسکن تشویق و تأکید کرد که انتظار می رود همه در این امر مهم که پایه برنامه ریزی کشور است مشارکت جدی داشته باشند/منبع: رسا